Annonce
Horsens

Horsensianere fanget i kaos på Rhodos - kan ikke komme hjem fra ferien

Afgangshallen i lufthavnen på Rhodos var proppet mandag aften. Flere tusinde turister kunne ikke komme med deres fly, fordi it-systemet, der styrer check-in, brød sammen. Det gjorde det i 14 græske lufthavne. Privatfoto

Alt var kaos i lufthavnen, melder Folkebladets journalist, der er en af de rejsende, der skulle være kommet hjem i aftes. Det er endnu usikkert, hvornår og hvordan de kommer hjem.

Rhodos: Flere horsensianere er fanget på Rhodos efter en nærmest forfærdelig nat i øens lufthavn.

Her var et nedbrud i it-systemet årsag til, at mange flyafgange blev aflyst.

Det gik blandt andet ud over Folkebladets journalist Julie Povlsen, der fortæller, at hun og hendes kæreste ankom til lufthavnen omkring kl. 20 søndag aften.

- Vi skulle have været med et fly til Billund kl. 21.55. Men det var et kæmpekaos, da vi kom frem. Guiderne sagde til os, at hele lufthavns-systemet var gået i stå, og i stedet forsøgte man at tjekke os ind med håndskrevne sedler, forklarer hun.

Efter at have stået i check-in-køen i tre-fire timer - og lige inden det blev Julie Povlsens tur - kom en dame og sagde, at nu skulle flyet af sted, for ellers kunne piloten ikke overholde hviletidsreglerne.

- Vi var 61, der ikke kom med flyet til Billund. Vi ventede så i lufthavnen hele natten, og det var frygtelig hedt. Der var proppet med mennesker, og der dryppede kondens ned fra loftet. Kioskerne havde udsolgt af mad og drikke, og toiletterne var løbet tør for toiletpapir. Folk begyndte at dele deres vand ud til dem, der havde det dårligt. Især folk med små børn havde det stramt til sidst, siger Julie Povlsen og konkluderer:

- Det var totalt kaos, uden at nogen tog hånd om det.

Mange af turisterne i gruppen, hvoraf flere er fra Horsens og omegn, er stærkt utilfredse med Spies Rejsers håndtering af sagen, fortæller Julie Povlsen.

Annonce
Afgangshallen i lufthavnen på Rhodos var proppet mandag aften. Flere tusinde turister kunne ikke komme med deres fly, fordi it-systemet, der styrer check-in, brød sammen. Det gjorde det i 14 græske lufthavne. Privatfoto

Ved godt mod - trods alt

Først ved halv seks-tiden mandag morgen blev de 61 fra Billund-flyet kørt til et hotel, hvor de blev indlogeret på værelser.

- Vi var heldige at få et værelse i nogle timer. Andre danskere blev kørt til et andet hotel, hvor alle værelser var optaget.

Her har mange danskere sovet på bænke, gulve og solsenge, har flere danske medier, f.eks. bt.dk, berettet om i løbet af mandagen.

Problemet på øen er, at flytrafikken væk fra øen nærmest er lammet, men der ankommer stadig en del nye turister. Derfor er der ekstremt pres på hotelværelserne.

Og de værelser, som Julie Poulsen og hendes medrejsende fik, måtte de da også forlade ved 11-tiden. Da kom en gruppe norske turister frem, efter at deres fly var blevet omdirigeret til Tyrkiet, og de havde taget en færge til Rhodos.

- Nu sidder vi på en veranda på hotellet. Vi er ved godt mod, skal siges. Men vi ved ingenting om, hvad der sker, og hvornår vi kan komme hjem. Og vi ved ikke, hvor vores guider er. Vi har heller ikke nogen garanti for, at de har et hotelværelse til os i nat.

Deres oplysninger om situationen får de primært fra danske medier, der har snakket med rejseselskaber eller andre rejsende, der er strandet på Rhodos.

- En stor del af vores fly nåede at komme ombord, inden kaptajnen lettede. Nu er vi selvfølgelig bekymrede for, hvad det vil betyde for, for vi er ikke nok til at fylde et fly, siger Julie Poulsen.

Spies. Vi arbejder på sagen

Men ifølge kommunikationschef Torben Andersen fra Spies er der håb forude.

- Status er, at vi arbejder på, at de kommer hjem til Danmark i aften. Vi har det ikke bekræftet endnu, men gæsterne vil få besked via sms, så snart vi har en løsning på plads, siger han til Folkebladet kl. 13.30 mandag.

- Det lykkedes os at få 150 gæster med Billund-flyet søndag aften. Var flyet blevet længere i lufthavnen, kunne det ikke flyve hjem på grund af hviletidsregler.

Kommunikationschefen tilføjer, at de strandede gæster ikke absolut skal blive på hotellet, mens de venter. De kan sagtens bevæge sig ud i byen. De kan alligevel tidligst komme hjem efter kl. 21 mandag aften.

Han beklager det kaos, der opstod i lufthavnen søndag aften. Men der var ikke meget, Spies kunne gøre ved det, mener han.

- Det tog lang tid for guiderne at finde ud, hvor de kunne sende gæsterne hen, for det er højsæson i øjeblikket. Alt er optaget på Rhodos, siger Torben Andersen.

Spies har i øjeblikket 61 gæster fra Billund og 212 fra København fanget på Rhodos. Derudover kommer over 1000 nordmænd og svenskere, der også rejste med Spies.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Beboer i Østerbo i Vejle: Der må være noget helt galt med Casas måde at organisere arbejdet på

Læserbrev: Rygning er farligt, passiv rygning er farligt. Det er der ikke nogen tvivl om. Derfor er det helt uforståeligt, at Østerbo ikke har taget højde for, at tobaksrøg, mados og andre lugte uhindret stiger op gennem det nye ventilationsrør for til sidst at ende i de øverste lejligheder. Ifølge planen skulle opsætningen af det nye ventilationssystem tage 17 dage for en opgang. Fire en halv måned senere er ventilationssystemet stadig ikke taget i brug, og passiv rygning er blevet et stort og farligt problem. Desværre er det ikke kun ventilationssystemet, der tager alt for lang tid, det gør alle de andre arbejder også. Et andet eksempel er udskiftningen af fire indvendige døre, der ifølge planen skulle tage halvanden dag for en lejlighed. Fire måneder senere er dette arbejde heller ikke færdigt. "Hvorfor får de aldrig gjort noget færdig?", spørger alle. Direktørerne og projektlederne i Casa og Østerbo kan prøve at spørge deres egne familier, hvad de vil sige til, at de kan forvente, der kan komme fremmede og låse sig ind på alle tider af dagen de næste fire måneder, hvis de bestiller håndværkere til at lave et arbejde, der kan gøres på halvanden dag. Der må være noget helt galt med Casas måde at organisere arbejdet på. Håndværkerne bliver sendt rundt for at reparere ting, der er ordnet, og andre ting bliver ikke ordnet, fordi de glemmes, og sådan fortsætter det i månedsvis. Håndværkerne bliver frustrerede og stressede, og beboerne mistrives i en sådan grad, at det fører til trusler mod håndværkerne - noget, Casa og Østerbo let kan forebygge med lidt omtanke og respekt. Alle har ret til respekt for privatliv, familieliv og hjem ifølge FN's menneskerettigheder, Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og grundloven, og målet helliger ikke midlet. Når vi har rettigheder, har andre pligter, og selvom tilgængelighedsprincippet til vore hjem blev ændret, da vi stemte ja til renovering, har vi stadig krav på respekt for hjem og privatliv. Casa skal naturligvis ikke have adgang til vore hjem længere end højst nødvendigt. Østerbo bliver nødt til at tage beboerne alvorligt og også lære at informere på en konkret og fyldestgørende måde, så vi ikke gang på gang bliver taget med bukserne nede, også i vore egne badeværelser, når der pludselig står fremmede i hjemmet. Beboerhåndtering og fagtilsyn består i, at beboerne skal henvende sig til Østerbo, men der er intet proaktivt tilsyn i lejlighederne. Henvendelserne fører sjældent til andet end en sludder for en sladder, og fem måneder efter min henvendelse har jeg stadig ikke fået svar fra Østerbo. Alt for mange har den oplevelse. Vi håber, Casa og Østerbo lærer af deres fejl og ændrer strategien for de sidste boligblokke.

Annonce