Annonce
Horsens

Horsens Kommune søger penge til CO2-neutral færge til Endelave. Pris: 98 millioner kroner

MF Endelave kan måske blive udskiftet om et par år, da Horsens Kommune har planer om at indkøbe en ny CO2-neutral færge til næsten 100 millioner kroner. Foto: Morten Pape
Horsens Kommune har søgt Trafikstyrelsen om ekstra midler til en ny, CO2-neutral færge, der skal sejle til Endelave. Kommunen beder om 24,5 millioner kroner i tilskud til projektet, som koster i alt 98 millioner kroner eksklusiv moms.

Horsens: 98 millioner kroner. Plus moms.

Sådan lyder den samlede pris for en CO2-neutral færge til Endelave, som Horsens Kommune planlægger at investere i. Kommunen har søgt om 24,5 millioner kroner i tilskud i puljen til grøn omstilling af indenrigsfærger. Puljen varetages af Trafikstyrelsen.

Det fremgår af budgettet for projektet, som Horsens Folkeblad har set.

Annonce

Hvis Horsens Kommune får held med sin ansøgning, har kommunen bedt om at få de 24,5 millioner kroner udbetalt i fire rater. Ved hver udbetaling skal der laves en raterapport til Trafikstyrelsen, hvor man dokumenterer hovedaktiviteter og delmål, lyder det.

Skal måske skattefinansieres

Projektet med en ny CO2-neutral færge til Endelave forankres i Horsens Kommune ved økonomi- og stabschef Jens Møller Christensen. Han glæder sig over, at ansøgningen om ekstra midler er sendt afsted. Men han understreger også, at der ikke er indhentet nogen politisk bevilling endnu. Derfor er projektet "under forudsætning af, at der er en politisk vilje og opbakning fra beboernes side", siger han.

- Hvis vi ikke kan finde andre finansieringskilder og ikke får held med ansøgningen, må projektet blive skattefinansieret og lånefinansieret i den periode, hvor den potentielle nye CO2-neutrale færge kan sejle. Og der snakker vi i en periode over 25-30 år, siger han.

Hvis der skulle være politisk opbakning i det nye byråd og hos beboerne på Endelave, kan man få gavn af CO2-neutral færgedrift i starten af 2026, fortæller han.

- Men det er endnu meget usikkert, siger Jens Møller Christensen.

Annonce

Stop udledningen

Hvis planerne effektueres, betyder det også, at man om et par år måske skal sige farvel til den nuværende færge, MF Endelave, som er fra 1996, og som 4. december har 25-års jubilæum på ruten mellem Snaptun og Endelave. Færgefarten drives af kommunen.

Af projektbeskrivelsen fremgår det, at den nuværende færge er for stor i forhold til behovet, og at færgen "kun har udnyttet den fulde kapacitet med 245 passagerer under 1,5 procent af afgangene".

"Der er derfor en uforholdsmæssig stor udledning af CO2. Rederiet har forsøgt med forskellige tiltag at nedbringe udledningen, men der er ikke flere tilpasningsmuligheder", lyder begrundelsen.

Planerne for den nye Endelave-færge

  • Skroget skal optimeres til lavest muligt energiforbrug med en overfartstid på 60 min.
  • Færgen bliver under 50 m lang. Bredden tilpasses lastkapaciteten. Der bliver plads til to lastbiler og 22-24 personbiler.
  • Der bliver tre vognbaner i fuld højde, og færgen skal godkendes til transport af farligt gods. Den nye færge vil få en kapacitet på min. 98 siddepladser om vinteren og 147 sidde- /ståpladser om sommeren (der vil være mulighed for at sidde udenfor).
  • Den nye færge passer til de eksisterende landanlæg, og de vil derfor kun blive renoveret i forbindelse med udskiftningen af færgen.

Det fremgår af projektbeskrivelsen, at omstillingen af den gamle dieselfærge til en ny CO2-neutral færge vil betyde, at der vil opnås en årlig besparelse på 798 tons CO2 og 32 tons NO2 (sundhedsskadelige partikler red.), som er svarende til den nuværende færges udledning.

Og så har Horsens Kommune altså valgt at søge midler i puljen til grøn omstilling af indenrigsfærger. Der er i alt afsat 283 millioner kroner. Heraf er 233 millioner kroner til udmøntning i 2021 og 50 millioner kroner til udmøntning i 2022.

I 2021 er der på landsplan ansøgt for 851,5 millioner kroner.

- Mit indtryk er, at der er mange, der har søgt om at få fat i nogle af de her midler. Så det er jo slet ikke sikkert, at vi få del i dem. Vi har skullet handle forholdsvis hurtigt for at få udarbejdet en ansøgning og en beskrivelse af projektet, men jeg er tilfreds med det, vi er kommet med. Og så er det en god måde for samfundet at få reduceret CO2-udledningen blandt ældre færger, siger økonomi- og stabschef i Horsens Kommune Jens Møller Christensen.


Mit indtryk er, at der er mange, der har søgt om at få fat i nogle af de her midler. Så det er jo slet ikke sikkert, at vi få del i dem.

Jens Møller Christensen, økonomi- og stabschef

Plan- og miljøudvalget er blevet orienteret om ansøgningen af midlerne, fortæller han.

Annonce

Mere manøvredygtig

Den nye færge skal være mindre, og så skal den være elektrisk efter "X-elektrisk-princippet".

Det vil altid være en elektrisk motor, som får propellen til at dreje, og som får færgen til at sejle, mens energienheden, der forsyner den elektriske motor, skal kunne udskiftes - deraf navnet ”X-elektrisk”.

Horsens Kommune ønsker at vende tilbage til timedrift, som man tidligere har sejlet efter. Det har især været et ønske fra øboerne, lyder det i projektbeskrivelsen.

Desuden skal færgen være langt mere manøvredygtig i havn, hvorved der kan spares vigtige minutter. Derudover skal den have en mindre dybgang, så sejlruten kan optimeres ved en omlægning, og sejltiden derved forkortes.

Kommunen har ikke et design eller tegninger af den nye færge, men de har sammen med virksomheden OSK-ShipTech beskrevet kravene til den nye færge.

Men det er altså et krav, at den nye færge "som minimum skal bygges CO2-neutral, idet kommunen er optaget af, at alle investeringer skal passe ind i kommunens grønne strategi", står der i projektbeskrivelsen.

Annonce
Horsens For abonnenter

Mand fik hugget lillefingeren af: 27-årig skal fem år i fængsel for øksevold

Danmark

Søndagens coronatal: Endnu en dag med over 25.000 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Horsens

Problemer med aflevering af freetrailerne på Smedetorv fortsætter: Nu tager Ikea konsekvensen

Hedensted For abonnenter

77-årige 'Polle' er landets ældste seriehåndboldspiller og spiller hver kamp: - Selv modstandernes fans jubler, når jeg scorer

Sport

Vanvittig buzzer beater sikrede Horsens IC-sejr i allersidste sekund: Derfor er der pres på, hvis holdet skal nå at spille sig tilbage i medaljestriden

Horsens

Priserne stiger fortsat - men i langsommere tempo: Man kan stadig tjene pænt på at sælge huset i 2022

Løvkvist om formandsdebat i DF: Messerschmidt skal tirres, indtil han forløber sig

Horsens For abonnenter

Cykelholdet Sund Vilje blev skelsættende for Flemmings liv: Nu cykler han til Paris med sit eget lille hold

Horsens

Graven skal ændres fra ærgerlig til attraktiv: Nu er første skridt på vejen vedtaget - og det kommer fra en uventet kant

Navne For abonnenter

Manden, der bragte ægte crepes til Danmark, er død: Christian tændte millioner af stjerner gennem sit liv

Nye regler betyder at mange coronapas udløber søndag

Horsens

Jeg er blevet gravid, mens jeg er i et barselsvikariat - kan min chef fyre mig, når jeg fortæller det?

Navne For abonnenter

Andre cutter sig, jeg brugte tatoveringerne: I dag er Sabrina mor, dagplejer og lykkelig, og hun har ikke længere brug for smerten fra nålen

Erhverv For abonnenter

Henrik taber 100 kroner for hver gris, han sender ud af stalden

Annonce