Annonce
Horsens

Endelave må vente på en ny runde færgepenge: Projektet var ikke konkret nok

Det blev ikke i denne omgang, at Horsens Kommune fik tilskud til køb af en ny CO2-neutral færge til Endelave. Transportministeriet offentliggjorde onsdag de projekter, som fik tilskud, og her var Endelave-færgen ikke en af dem. Foto: Morten Pape
Onsdag offentliggjorde Transportministeriet de projekter, som får tilskud fra en pulje for grøn omstilling af indenrigsfærger. Horsens Kommune havde også søgt om midler til en ny CO2-neutral færge til Endelave, men det gik ikke. Borgmester er ikke overrasket.

Horsens: Horsens Kommune får ikke ekstra midler til en CO2-neutral færge til Endelave.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Transportministeriet, hvor ministeriet har listet de kommuner op, som har haft held med deres ansøgning, og der optræder Horsens Kommune altså ikke.

Horsens Kommune søgte om 24,5 millioner kroner i en pulje for grøn omstilling af indenrigsfærger, som varetages af Trafikstyrelsen, til et projekt, som er budgetteret til at koste 98 millioner kroner.

Annonce

Projektet drejer sig om at udskifte den nuværende færge til Endelave, MF Endelave, med en ny CO2-neutral færge.

Ikke overrasket borgmester

Borgmester Peter Sørensen (S) mener, at det manglende held med ansøgningen skyldes, at projektet ikke var beskrevet konkret nok. Han fortæller, at han ikke har fået en skriftlig begrundelse endnu, men at han kun er blevet mundtligt orienteret.

- Det overrasker mig egentlig ikke, når jeg ser på feltet af ansøgninger - især fra næsten samtlige ø-kommuner. Vi kan se, at man har valgt de mest konkrete projekter, og vores har bare ikke været konkret nok endnu, men det skal det nok blive. Vi er stadig i en proces i forhold til inddragelse af borgerne på Endelave, og den skal intensiveres, før vi kan blive mere konkrete. Jeg er overbevist om, at der kommer flere puljer som denne, og når de åbnes for ansøgninger, så kommer vi også til at søge dem.

- Det vigtigste er, at der er tryghed og sikkerhed i færgedriften, og så skal energien selvfølgelig også være den rigtige. Vi er også i dialog med andre kommuner om en fælles drift, og uanset hvad har den nuværende færge en udløbsdato, så vi ved, hvad vi ser ind i, siger Peter Sørensen.

Transportministeriet skriver i pressemeddelelsen, at der har været 32 ansøgninger til puljen i 2021, hvor der skulle udmøntes 233 millioner til grøn omstilling af indenrigsfærger.

I 2022 skal 50 millioner kroner udmøntes, så der er altså en chance for Horsens Kommune i det nye år.

Trafikstyrelsen valgte at give støtte til i alt 11 indenrigsfærger.

Planerne for den nye Endelave-færge

  • Skroget skal optimeres til lavest muligt energiforbrug med en overfartstid på 60 minutter.
  • Færgen bliver under 50 meter lang. Bredden tilpasses lastkapaciteten. Der bliver plads til to lastbiler og 22-24 personbiler.
  • Der bliver tre vognbaner i fuld højde, og færgen skal godkendes til transport af farligt gods. Den nye færge vil få en kapacitet på minimum 98 siddepladser om vinteren og 147 sidde- /ståpladser om sommeren (der vil være mulighed for at sidde udenfor).
  • Den nye færge passer til de eksisterende landanlæg, og de vil derfor kun blive renoveret i forbindelse med udskiftningen af færgen.
Annonce

Ikke forringe kapaciteten

Den største knast, som formanden for beboerforeningen på Endelave, Leif Jørgensen, havde i forhold til projektbeskrivelsen af den nye CO2-neutrale færge, var nedgangen i kapaciteten af passagerer med næsten 100 pladser.

I projektbeskrivelsen er det beskrevet, at den nye færge skal have i alt 147 sidde- og ståpladser i forhold til den nuværende færges kapacitet på 245 pladser. Det er en forringelse, mener Leif Jørgensen, og det har man også fortalt borgmesteren, at man ikke kan gå med til, siger han.

- Vi har oplevet en voldsom tilgang med turister, og i år rundede vi næsten 80.000 besøgende, hvilket er næsten en fordobling i forhold til for 10 år siden. Derfor giver det ikke mening at sætte kapaciteten ned. Især ikke, når de fastboende får svært ved at komme frem og tilbage i sommermånederne. Vi vil kæmpe for, at vi får en færge med samme kapacitet som nu, og jeg  har svært ved at finde gode argumenter for, hvorfor det egentlig skal laves om, siger han.

Leif Jørgensen fortæller, at han "havde på fornemmelsen", at kommunen ikke ville få held med sin ansøgning, fordi mange havde søgt, og fordi "det er lidt et lotteri". Men han glæder sig til en "fornuftig dialog" med kommunen, hvor han håber, at "de får noget at sige".

Annonce

Hvad så med økonomien?

Projektet om den CO2-neutrale færge til Endelave er forankret hos økonomi- og stabschef Jens Møller Christensen. I starten af december fortalte han til Folkebladet, at hvis ansøgningen gik i vasken, skulle projektet lånefinansieres.

- Hvis vi ikke kan finde andre finansieringskilder og ikke får held med ansøgningen, må projektet blive skattefinansieret og lånefinansieret i den periode, hvor den potentielle nye CO2-neutrale færge kan sejle. Og der snakker vi i en periode over 25-30 år, sagde han på det tidspunkt.

Han understreger dog, at der ikke er truffet en politisk beslutning om en ny CO2-neutral færge til Endelave. Og derfor må dialogen og undersøgelserne køre videre.

- Vores arbejde skal gå videre i det spor, der er lagt, så vi kan lave undersøgelser sammen med beboerforeningen. Der er ikke truffet en politisk beslutning om en ny CO2-neutral færge endnu, og eftersom vi ikke har fået midler i denne omgang, må undersøgelserne og dialogen med beboerforeningen på Endelave køre videre, så vi kan blive endnu skarpere.

- Men jeg er skuffet, og det havde været rart, at vi kunnet have haft de ekstra midler. Og jeg tror også, at det ville være i alles interesse, at vi fik dem. Især i forhold til skatteyderne og borgerne i kommunen, siger økonomi- og stabschef Jens Møller Christensen.

Han tilføjer, at kommunen forventer at søge igen til næste år, hvor 50 millioner kroner fra samme pulje fordeles.

Annonce
Hedensted For abonnenter

Phillip har kæmpet mod DSB halvanden måned efter tanketorsk: - Jeg glemte tasken - men de stjal computeren

Danmark

Torsdagens coronatal: Rekordmange tilfælde - smittetal runder 40.000

Annonce
Annonce
Annonce
Horsens

Hver 10. medarbejder i ældreplejen er syg: Kommunen sætter andre opgaver på pause for at sikre pleje

Horsens For abonnenter

Byggefirma fik nej til dispensation fra lokalplan - og prøvede så at presse kommunen til at betale en del af regningen

Kultur

Biograf-ejere gav aldrig op, men holder stadig filmfanen højt efter et kvart århundrede

AC Horsens

AC Horsens må undvære fire mand til testkampen mod Randers FC: Angriber træner med i HB Køge

Mens smitten raser i daginstitutioner: Hver tredje ansat mangler fortsat sidste vaccinestik

Hedensted For abonnenter

DSB vender på tallerken i computersag: - Vi havde den, så det er vores ansvar

Horsens

Rent vand er ingen selvfølge: 145 lodsejere involveres i 1000 hektar stor jord-kabale

Erhverv

Han har tjent sin første løn i ni år: At have et job betyder mere end penge

Ordning med lønkompensation bliver forlænget i to uger

Odder

Cyklister kan godt begynde at glæde sig: Snart kommer der nye cykelstier

Horsens For abonnenter

Slut med byrådspolitik: Nu skal Anne Lene Løvbjerg tale seniorernes sag over for byrådets politikere

Brædstrup

Vandværk lukker: Rensning af kulsyre i vandet vil blive for dyrt

Annonce