Annonce
Kultur

Horsens & Friends vokser: Flere sponsorer holder koncert-magere kørende i en svær tid

Der skal mange millioner op af lommen, hvis man vil arrangere koncerter med internationale stjernenavne - for eksempel ved Fængslet i Horsens, hvor Frank Carter i 2019 varmede op for Foo Fighters. Et stigende antal sponsorer melder klar til at hjælpe Horsens & Friends med at sikre de store koncertoplevelser i byen fremover. Arkivfoto: Morten Pape
Koncert efter koncert måtte lade livet i aflysnings-året 2020. Alligevel tæller direktør Claus Visbye nu mange nye sponsorer, der vil hjælpe med at trække store koncerter og begivenheder til Horsens.

Horsens: Claus Visbye ved det godt: Det er ikke meget koncert-valuta, de sponsorer, der støtter Horsens & Friends, har fået for pengene i det seneste år.

Koncerter og arrangementer er på grund af corona blevet aflyst på stribe, men selv om man dermed kunne mistænke, at covid-19-krisen ville knække opbakningen til den horsensianske koncertarrangør, har tilfældet været det stik modsatte, konstaterer direktøren.

P.t. er der 83 virksomheder som er sponsorer i det netværk, der udgør det økonomiske grundlag under Horsens & Friends. Det er 11 flere end i november sidste år.

- Vi har været så privilegerede, at vores sponsorer har fulgt med under krisen, og selv om det gør ondt rundt omkring, og nogle virksomheder selv har været ramt, har de hængt ved Det er vi meget glade for, siger Claus Visbye og tilstår, at han var bekymret for fremtiden, da corona overtog scenen sidste år.

Annonce

Klart! Jeg var nervøs

Første nedlukning faldt stort set sammen med en dobbeltkoncert med Bryan Adams i Forum Horsens.

Den blev flyttet, og dett samme gjaldt en Sting-koncert senere på året. Sommeren Rock i Lunden gik også i vasken, adskillige shows er siden skubbet frem i kalenderen, og når Claus Visbye gør status, kommer han frem til, at mens Horsens & Friends stod bag 20 koncerter og arrangementer i 2019, var tallet sidste år kun fem. De fleste afviklet i skyggen af corona-restriktioner.


Alle forstår, at det her er et hul i vejen, som vi bare skal op af for at komme videre.

Jimi Rasmussen


- Klart! Jeg var nervøs, da corona kom, for sponsorerne kan med rette sige, at de ikke har fået det for deres bidrag, som de blev stillet i udsigt. Derfor er det også flot, at mange tegner for 2021, hvor vi heller ikke kan love ret meget og stadig flytter rundt på arrangementer, siger Claus Visbye.

Annonce

Sponsorjæger med succes

Forklaringen på opbakningen finder han dels i det faktum, at Horsens i hans optik er en stærk netværksby, hvor det noget fortærskede udtryk ”at løfte i flok” stadig har magt, dels i, at Horsens & Friends sidste år ansatte en decideret ”sponsor-jæger”.

I november ansatte Claus Visbye den tidligere salgschef Jimi Rasmussen til at dyrke det horsensiaske sponsor-landskab. Det viste at være en god idé. Det seneste par år har sponsortallet ifølge Jimi Rasmussen ligget omkring 70. P.t. er det 85, og han arbejder med flere muligheder, fortæller han, Arkivfoto: Axel Schütt

- Det var en simpel nødvendighed. Horsens & Friends er en lidt sjælden kultur-konstruktion i Danmark i den forstand, at vi er fuldstændig privat og 100 procent båret af sponsorerne. Vi kan godt tjene penge (som skal investeres i nye tiltag, red.), men i en tid, hvor vi så ikke kan tjene penge på grund af corona, er vi helt afhængige af støtten. Derfor har vi sagt, at vi skal have flere med ombord. Vi skal gøre os betydningsfulde som netværk, siger Claus Visbye om det arbejde "sponsor-jægeren", Jimi Rasmussen, er hyret til. Og har haft succes med.

- Jeg har kortlagt virksomhederne i Horsens og fysisk været ude at banke på for at fortælle, hvor vigtige sponsorerne er som økonomisk fundament. Vi har brug for at vide, hvor mange penge vi har til kultur, så jeg spurgte direkte, om de stadig var med ombord, og vi har fået en utrolig opbakning.

- Alle forstår, at det her (corona-året) er et hul i vejen, som vi bare skal op af for at komme videre, siger Jimi Rasmussen om virksomhedernes lyst til at betale de 64.000 kroner om året, som et sponsorat koster.

Han vurderer, at antallet af sponsorer p.t. er et af de højeste, Horsens & Friends har haft, siden den forhenværende direktør Frank Panduro stiftede netværket i år 2000.

Annonce

Musik-verdenen er forandret

Claus Visbye bemærker, at tiderne er skiftet, siden Panduro op gennem 0’erne satte hjul under Horsens som jysk koncert-metropol.

Koncertmarkedet er blevet hårdere, og i det spil er virksomhedernes opbakning mere nødvendig end nogensinde.

- Der er sket meget i generationsskiftet fra Frank til mig. Verden er forandret, og koncertbilletter sælger ikke længere sig selv, som de jo nærmest gjorde, når man tidligere satte koncerter op i Horsens. Før var der ikke så mange, der kunne den slags i provinsen. Det er der nu, og markedet er vokset betydeligt, siger han og peger på, at folk også forbruger koncerter anderledes i dag.

Sat på spidsen:

- Hvis man vil til Ed Sheeran-koncert, venter man ikke nødvendigvis på, at han kommer forbi, men køber gerne billet til en koncert i London. Den virkelighed skal vi navigere i, siger Claus Visbye, som mærkede realiteterne i seneste regnskab.

Annonce

Situationen kunne have set "helt anderledes" ud

Bundlinjen viste et minus på 6,7 millioner kroner, blandt andet på grund af et svært billetsalg til en koncert med rock-giganterne Foo Fighters i 2019. Egenkapitalen var stort set væk.

Hvad ville der være sket, hvis sponsorerne var faldet fra i stedet for at komme til?

- P.t. bruger vi sponsorindtægter som en del af driftsbudgettet for at få tingene til at løbe rundt, og hvis vi ikke havde de penge at arbejde med, kunne vi for eksempel ikke ansætte en til at finde og pleje sponsorer eller lave ny brandingstrategi.

- Vi ville muligvis være blevet en sovende celle; lukke helt ned i en periode og først vågne, når verden åbner igen. Sådan er der jo nogle, der gør. Det ville så bare betyde, at vi ville åbne og være bagud (i forhold til booking af kunstnere og logistik, red.). Havde vi for eksempel stået med 20 færre sponsorer, havde vores situation set helt anderledes ud, siger Claus Visbye.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce