Annonce
Horsens

Horsens får bycykler: Her er den glade giver

Hede Nielsen-familiens industrievnetyr startede bl.a. med cykelproduktion. Nu er det en slags historiens vingesus, at fonden bag Hede Nielsen-familien investerer penge i horsensianske bycykler. ARKIVFOTO
horsens - Fra foråret 2014 får Horsens sit helt eget system af bycykler - i hvert fald donerer den lokale fond, Familien Hede Nielsens Fond, 800.000 kr. til formålet, og hvor Horsens Kommune og resten af byen bliver en aktiv medspiller i at få projektet op at køre på den store klinge.

Succeskriteriet er at give Horsens en mulighed for at profilere sig som cykelby - og ikke mindst gøre det hurtigere at komme rundt til byens turistattraktioner.

Det fortæller bestyrelsesformand for Familien Hede Nielsens Fond, Peter Sven Sørensen. 800.000 kr. bruger fonden nu på et projekt, der skal gøre bycykler tilgængelige for alle, der bor i eller gæster Horsens. Pengene går til Horsens Kommune.

- Så er det op til kommunen at få det organiseret. Men for os er det vigtigt, at det får et socioøkonomisk snit, hvor folk, der ellers har svært ved at komme ind på arbejdsmarkedet, kan stå for at istandsætte cyklerne, siger han.

Inspireret af Giro'en

Ideen er kommet fra Giro d'Italias besøg i Horsens i 2012, hvor der var et midlertidigt lånesystem med brugte cykler, som var klædt i de lyserøde Giro-farver. Det bliver ikke farven for de nye cykler, lyder den umiddelbare melding. Men ellers er der ikke taget stilling til detaljerne.

Det er meningen, at cyklerne lanceres til foråret.

Hvad angår antallet af cykler, siger Peter Sven Sørensen, at der bliver tale om "et pænt antal cykler".

Hele byen skal være med

Hos Horsens Kommune siger direktør for uddannelse og arbejdsmarked, Peter Sinding Poulsen, der har været inddraget i projektet, at der er tale om en flot gave til byen, som der nu er lagt op til, at byen som helhed skal løfte.

- Vi er meget glade for det her. Vi inddrager hele byen i det, bl.a. hoteller og turistattraktioner. Men de mere detaljerede informationer venter vi med at komme med, til donationen finder sted den 13. november, siger Peter Sinding Poulsen.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Sæt et ansigt på, Skat

På et klassisk medie som vores kan man godt kaste et beundrende blik i retning af, hvor mange kommunikationsfolk der efterhånden er ansat i offentlige og private organisationer. Skulle nogen tro, at en vigtig opgave for en kommunikationsafdeling er at betjene offentligheden og diverse medier hurtigt og effektivt, kan jeg afsløre, at sådan er det langt fra altid. Eller hos Skat. Fredag før vinterferien nåede rygterne om en stor rokade frem til avisen. Skattestyrelsen rømmer den gamle adresse i Horsens og rykker i stedet ind i Guldberghus på Grønlandsvej. Tre andre lejere skal derfor flytte ud. Det er en vigtig nyhed, som har betydning for rigtig mange lokalt. På avisen indleder vi derfor jagten på nogen, som kan fortælle os flere detaljer. Avisens journalist kommer fredag eftermiddag igennem til Skattestyrelsens pressefunktion, der ikke vil udtale sig, men i stedet henviser til Administrations- og Servicestyrelsen. Denne styrelses presseafdeling svarer ikke på avisens opkald før mandag formiddag, da en medarbejder korrigerer noget af det, avisen skrev lørdag. Den pågældende kan vi ikke få lov at citere med navn, og vi kan ikke komme til at tale med andre. En uge senere modtager vi et skriftligt svar fra samme afdeling, som nu korrigerer sig selv i forhold til det første svar og svarer på en række spørgsmål. I skriftlig form og uden navn på afsenderen. Med andre ord: I en sag, der handler om flytning af 300-400 arbejdspladser, kan avisen på intet tidspunkt komme til at tale med en ansvarlig chef, hverken én med kommunikationsansvar eller én med direkte ansvar for afdelingerne i Horsens. For en styrelse, der i den grad har brug for at genoprette sin troværdighed, er det ganske enkelt et klasseeksempel på, hvordan man ikke skal gøre. Det er muligt, at Skattestyrelsen havde en helt anden plan for, hvordan nyheden om flytningen skulle lanceres. Men punkt 1 i håndbogen om krisestyring er at handle hurtigt og stille sig til rådighed. Måske skulle Skattestyrelsen søge råd hos SAS' pressechef Kristoffer Meinert, som i parentes bemærket havde haft jobbet i en uges tid, da en vis reklamefilm blev lanceret.

Annonce