Annonce
Horsens

Holst Sko-ejer tager kampen op med webhandel: - Her er jeg bedre end nettet

Butikschef i Holst Sko, Carsten Møller, er parat til at gøre noget ekstra for at få langt flere kunder i den fysiske forretning på Søndergade. Løsningen kan være en ny målemaskine - et tiltag, som nethandlen har sværere ved at matche, mener han. Foto: Line Kyed
Butikschef i Holst Sko på Søndergade har investeret i maskine og såler. Nu skal der kæmpes for flere kunder i den fysiske butik, siger han.

Horsens: Butikschef Carsten Møller fra Holst Sko på Søndergade har et stykke tid overvejet, hvordan han kan ruste sin forretning til en fremtid, hvor webhandel synes at trække kunderne mere og mere ud af Søndergade-forretningen og ind på nettet.

Svaret mener butikschefen nu at have fundet i en maskine, der måler belastning på fødderne i løbet af et halvt minut. Derefter står det klart, om kunderne har brug for at få special-indrettet skoene med en sål, lyder det.

- Sammenligner jeg butikkens kunde-gennemstrømning med for fem år siden, er det meget tydeligt, at den del er blevet mindre. Her hjælper det altså ikke, at man som fysisk forretning bare slår på, at vi yder en god, personlig service. Det burde være en selvfølge og kan ikke redde det store i længden, mener han.

Men det kan til gengæld ekstraordinære tiltag, hvor nethandlen ikke i samme omfang kan være med i forhold til kunderne, vurderer Carsten Møller.

Annonce

Det er ikke, fordi vi ikke forsøger at matche forandring og nye tider. Salget på vores hjemmeside går forrygende.

Carsten Møller

Oppe i tiden med wellness

Holst Sko, der har ligget i Horsens i 33 år, er ikke eneste forretning i kæden, der oplever svære tider. For nylig måtte Holst Sko i Fredericia dreje nøglen efter 41 år som detail-ansigt i byen, da forretningen viste sig at være for dyr at holde åben.

På Søndergade forklarer Carsten Møller:

- Det er ikke, fordi vi ikke forsøger at matche forandring og nye tider. Salget på vores hjemmeside går forrygende.

- Det er oppe i tiden at forkæle sig selv med wellness, rejser og ansigtsbehandlinger. Så jeg tror på, at folk også kan se, det her er at gøre noget godt for sig selv. Det er forebyggelse mod ondt i ryggen, hofter og knæ. Maskinen er desuden udviklet af en svensk bandagist, siger han.

For 30 år siden lånte forretningen på ugebasis et lignende apparat, husker Carsten Møller. Dengang tog kunderne godt imod tilbuddet, der med tiden "sådan bare forsvandt", forklarer Carsten Møller.

Den eneste hage ved det hele er, at målingerne ikke også retter sig mod børn.

- Der er altid et "men". Det er en del af gamet, lyder det fra Carsten Møller.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Tyson Fury er ny verdensmester

Leder For abonnenter

DR er stadig rigeligt stort

Vi har et enormt stærkt Danmarks Radio, der har rigeligt med ressourcer. Statsradiofonien har ganske vist fra årsskiftet gennemført en række programlukninger som en konsekvens af det seneste medieforlig, men tag ikke fejl: DR er fortsat en stor og velpolstret maskine. Fra at have lidt over fire milliarder licenskroner til rådighed hvert år til at drive den vidt og på nogle områder vildt forgrenede koncern, skal DR fremover klare sig med knap fire milliarder kroner årligt. Det er uanset synsvinkel fortsat et kæmpestort beløb og sikrer DR og dermed staten en meget dominerende medieposition i Danmark. Der er blevet fyret chefer, der er blevet fyret medarbejdere, der er blevet lukket programmer og såmænd også kanaler. Signalet til DR var fra politikernes side klart. Public service er vigtigt, fokuser på kerneopgaven. Public service kan være svært at få greb om. Men det er i hvert fald noget andet end det, markedskræfterne bærer frem. DR skal fokusere på det, andre medieaktører ikke allerede laver. DR skal ikke bare være mere af det samme, men et reelt alternativ til gavn for demokrati, sammenhængskraft og mangfoldighed. Derfor må man undre sig. DR er nærmest gået reality-amok. Danske Damer i Dubai. Øen. Familien Asbæk. Og "Fars Pige" - lad os holde fast i den. En problemstilling om unge og forældre er bestemt relevant i public service-perspektiv. Men en serie om et forskruet københavnsk familieforhold er en udstilling af ekstremer. Det er ikke dokumentar, det er et freakshow. Det samme kan man sige om serien ”Cougarjagt”. Det kan være public service at kigge ind i parforhold, i kærlighed og samliv. Også på tværs af generationer. Men så er det ikke rendyrket reality-tv om en førtidspensionist, der har sex med unge mænd. Det er godt tv. Det er underholdning. Men det er altså tv, der produceres i store mængder på de kommercielle tv-kanaler, alle TV3-varianterne og kanal 4, 5, 6 og så videre. Det er ikke derfor, vi har DR. DR må gerne samle et stort publikum. Men det skal ikke være på at kopiere det private marked. DR får en enorm statsstøtte for at levere noget andet. Kan koncernen ikke det, er der bestemt basis for endnu en nedjustering af DR.

Annonce