Annonce
Erhverv

Her er det megafedt at være fleksjobber: Arbejdsdagen hos pakketransportfirma bliver indrettet til den enkelte

Mustafa Øzbek er netop blevet overrasket med CSR-stafetten, som gives for at tage socialt ansvar. Det var tarmmester René Erichsen og talsmand Henrik Rafn fra DAT Schaub, der gav den gyldne stafet videre. Øzbek Logistics gerne tager imod fleksjobbere, og det nyder blandt andre Jimmi Bodeholt (i bilen) og Kristina Holm Christiansen godt af. Foto: Mads Dalegaard
Mustafa Øzbek har ikke de store problemer med at holde på sine chauffører. En af forklaringer lyder, at her bliver der taget socialt ansvar. Derfor har han netop fået overrakt CSR-staffetten.

Horsens: Der er ikke mangel på chauffører hos Øzbek Logistics, som har omkring 80 ansatte og er en af de partnere, som kører med pakker for GLS på Egeskovvej i Gedved.

En af forklaringerne lyder, at her er plads til alle. Også til folk i fleksjob som chaufførerne Jimmi Bodeholt, 50 år, og Kristina Holm Christiansen, 33 år. Dem vender vi tilbage til.

- Hvis de har lyst til at være hos os, har vi lyst til dem, som Mustafa Øzbek, indehaver af Øzbek Logistics, udtrykker det.

Annonce

Medarbejdernes trivsel lægger ham nemlig meget på sinde. Derfor har Mustafa Øzbek netop modtaget stafetten for at tage socialt ansvar. Den såkaldte CSR-stafetten blev givet videre af tarmmester René Erichsen og talsmand Henrik Rafn fra DAT Schaub, som senest modtog det forgyldte metalrør.

Der bliver givet en god støtte, når en fleksjobber tiltræder hos Øzbek Logistics. Her er det Kristina Holm Christiansen, som giver et par gode råd til kollegaen Jimmi Bodeholt. Foto: Mads Dalegaard

Det var et tilfælde, at Mustafa Øzbek selv endte i branchen. Ungdomsdrømmen for den unge mand fra Randers var at uddanne sig til politibetjent. Forinden var han værnepligtig, men han brød sig ikke om, at der blev råbt, skreget og udstukket ordrer. Derfor droppede han planen om at fortsætte til politiskolen.

Vognmand som 21-årig

Da han en dag så en Pakketrans-bil,  tænkte han: Gad vide, om de kunne bruge en chauffør.

Det kunne de. Allerede efter et halvt år blev han taget ud af driften og udnævnt til kørselsleder. Da han var blot 21 år, spurgte hans vognmand, om han ville overtage firmaet og vognmandens biler.

- Det begyndte med 10-12 biler, og i dag har vi 80 biler, fortæller han.

Efter overtagelsen af firmaet tog nethandlen for alvor til.

- I 2008 gik det helt amok, husker han.

Og der blev ekstra travlt, da Postnord fra 2012 efter en EU-forordning ikke længere havde eneret på pakketransport til private.

Annonce

Holder på medarbejderne

Med en stor forretning er det også nødvendigt at være en attraktiv arbejdsplads, hvor medarbejderne har lyst til at blive.

Der er ikke meget udskiftning, men der er selvfølgelig nogen, der vil i gang med en uddannelse eller prøve kræfter med en anden branche. Men ofte oplever vi, at medarbejderne kommer tilbage til os.

Mustafa Øzbek

- Der er ikke meget udskiftning, men der er selvfølgelig nogle, der vil i gang med en uddannelse eller prøve kræfter med en anden branche. Men ofte oplever vi, at medarbejderne kommer tilbage til os, kan Mustafa Øzbek glæde sig over.

I firmaet har man øje for at indrette arbejdsgangen, så den bliver mindre stressende. Det kan for eksempel være ved, at den enkelte chauffør ikke hver dag skal køre rundt nye steder og i ukendt geografi. I stedet kan man få kendte ruter.

Annonce

Plads til fleksjobbere

Mustafa Øzbek har givet mange ledige en chance. Lige nu er arbejdsløsheden lav, og der står ikke mange ledige og banker på døren. I stedet tilbyder han at tage fleksjobbere ind i virksomheden. Han havde egentlig forestillet sig, at det krævede meget mere at blive godkendt til fleksjobbere, men som følge af et godt samarbejde med jobcentret i Horsens har 10-12 fleksjobbere nu fået en hverdag hos Øzbek Logistics.

- Det er medarbejdere, vi sætter stor pris på, siger Mustafa Øzbek.

Det er ansatte, der måske kan klare en tur med pakker på tre-fire timer et par dage om ugen, eller som kan gå til hånde i depotet med pakkerne.

Den gyldne CSR-stafet går fra virksomhed til virksomhed, der tager socialt ansvar. I virksomhederne opleves det som en stor ære at modtage den.  Foto: Mads Dalegaard

- Det kan også være to fleksjobbere, som deles om en tur, siger Mustafa Øzbek.

Annonce

- Det er megafedt

En af dem er Kristina Holm Christiansen, 33 år, der har haft fleksjob i 12 år.

Hun har en øjensygdom, som betyder, at hun ikke kan klare at sidde ved en skærm eller ved en kasse i et supermarked. Klokken er gerne ni, før hun og øjnene er klar til en arbejdsdag. Hun har tidligere arbejdet i vagtbranchen og været chauffør inde i Horsens by. Siden juni har hun to dage om ugen kørt for Øzbek Logistics.

- Indtil nu er jeg på hver eneste køretur blevet ringet op af en kørselsleder, der vil høre, hvordan det går, og om jeg skal have hjælp til noget, fortæller hun, der nyder denne form for støtte.

Kørselslederne tager sig tid til at foretage et opkald, fordi de ved, at det er medarbejdere, der ikke vil være til besvær, og som måske knokler mere på, end de kan holde til.

Det er superfedt at være her. Folk er megaflinke og hjælpsomme.

Kristina Holm Christiansen

- Det er superfedt at være her. Folk er megaflinke og hjælpsomme, siger hun, der selv har hjulpet kollegaen og fleksjobberen Jimmi Bodeholt med at finde sig til rette og komme ind i rutinerne.

Annonce

Syg i næsten seks år

Den 50-årige horsensianer har en næsten seks år lang sygehistorie bag sig. Nu skal han vænne sig til at være på arbejdsmarkedet igen. Først var han igennem to skulderoperationer. Derefter endte han med en betændelsestilstand, der ramte de fleste organer, og som nær havde kostet ham livet.

- Jeg var lige blevet godkendt til fleksjob, da jeg blev alvorligt syg, siger han, der inden sin sygdom var ansat i 11 år hos Danish Crown.

Sygdom har ikke været det eneste, han har kæmpet med. Han er både ord- og talblind. Dette handicap gør, at computeren aldrig er blevet hans gode ven, og at han derfor vil have svært ved at klare en hel del job.

Den gyldne stafet gives for at tage socialt ansvar

  • CSR-stafetten inspirerer virksomheder til at tage socialt ansvar og få flere ind på arbejdsmarkedet.
  • Borgmester Peter Sørensen skød stafetten i gang ved nytårskuren i 2019. Siden er den blevet sendt af sted fra virksomhed til virksomhed.
  • For den enkelte virksomhed giver det anerkendelse, når den modtager stafetten for at tage socialt ansvar.
  • Med stafetten bliver social ansvarlighed samtaleemne virksomhederne imellem.
  • Indtil nu har 12 virksomheder haft stafetten.
  • DAT-Schaub, Horsens, har netop afleveret stafetten til Øzbek Logistics i Gedved.
  • Initiativet er sat i værk af Jobtaskforcen i Horsens.
  • Chefkonsulent Sanne Ravn modtager gerne forslag til virksomheder, der kunne være oplagte modtagere af CSR-stafetten.

- Det er dejligt at være i gang igen, siger han, der via Learnmark har fået et chaufførbevis, så han i starten af oktober kunne tiltræde i et regulært fleksjob hos Øzbek Logistics, hvor han forinden var i praktik.

Lige nu er han stadig ved at lære ruter og at fordele pakker, men det at have noget at stå op til, betyder meget for Jimmi Bodeholt.

Annonce

Betaler sig at investere i personale og ledelse

Selv har Mustafa Øzbek måttet sande, at han ikke kan være alle steder. Han kan ikke både være chauffør, stå for bogholderi og regnskab og lægge langsigtet strategi i håbet om at spare en chauffør.

- Da jeg først lærte det, voksede virksomheden, siger han.

I dag har han uddelegeret ansvar og ansat fire førstemænd, som står for den primære personaleledelse. Nogle dage holder han sig helt bevidst væk fra den fysiske arbejdsadresse i Gedved. Det gør han for at vise sin tillid til, at hans ledere og medarbejdere selv kan klare opgaverne.  I stedet bruger han blandt andet tid på at hjælpe andre nystartede vognmænd og samarbejdspartnere til GLS

- At arbejde op til 12 timer om dagen og måske møde ind flere gange i løbet af en dag. Det kan  man ikke byde nogen. Man skal kunne se sine medarbejdere i øjnene, siger han.

Øzbek Logistics har valgt at organisere sig på den måde, at arbejdsdagene typisk er på otte timer. Og fleksjobbere tager sig typisk af de korterevarende ture, som også skal klares.

Og at arbejdsdagen bliver indrettet, så også fleksjobbere kan være med, værdsætter blandt andet Jimmi Bodeholt og Kristina Holm Christiansen. Som deres kolleger er de med sikkerhed glade for, at Mustafa Øzbek i sin tid fravalgte at blive politimand, men i stedet kastede sig over pakketransport.

Annonce
Horsens For abonnenter

Bevaringsværdig bygning i Eldrup skal rives ned: Ejer vil dog bygge nyt i samme historiske stil, lyder det

Danmark

Ny smitterekord: Onsdagens coronatal er det højeste på et døgn under hele epidemien

Annonce
Annonce
Annonce
Horsens

Nye restriktioner på vej efter pressemødet: Se her, hvordan de påvirker din hverdag og dine juleforberedelser

Horsens For abonnenter

Planer om daginstitution ved Nørrestrand sendt i høring: Placeringen er så langt som muligt fra det første - meget omdiskuterede - bud

Sport

Mange er dybt berørt: Den fynske fodboldlegende Lars Høgh er død 62 år gammel

Erhverv

Nyt byggefirma har holdt rejsegilde på Torvet: Seks lejeboliger skal stå klar i løbet af foråret

DR-chef stopper efter sag om grænseoverskridende adfærd

HH Elite For abonnenter

HH Elite bløder med millionunderskud - men der er ingen krav om overskud: Derfor er der fuld kontrol og ingen alarmklokker, der ringer hos ledelsen

Horsens

Politiet indfører nattelivszoner i Horsens: Fra lillejuleaften er barer og diskoteker lukket land for dømte med nattelivsforbud

Byens Bedste

Afstemningen er åben: Nu kan du stemme på Byens Bedste 2021

Vaccine tilpasset Omikron kan være klar til marts

Horsens

Åbne vidder og store drømme: Se listen over de fem dyreste landejendomme i kommunen

Sport For abonnenter

En vild rejse og forvandling: I 15 år levede han under de drabelige borgerkrige i Sydsudan – han tog til USA og kunne ikke tælle til ti på engelsk – nu er han profil i Horsens IC

Hedensted

Ny pakkeløsning hos Min Købmand i Daugård: Tager imod Postnord-pakker fra både Hedensted og Løsning

Annonce