Annonce
Hedensted

Hedensted-borgere får fred lidt endnu: Lastbilforbud forlænges

Grusgravtrafikken må i en periode endnu finde andre veje, når den skal nordpå fra Ørum. Arkivfoto: Mette Mørk

Kørselsforbuddet for gennemgående lastbiltrafik i Hedensted forlænges med fire måneder. Godt for borgerne i Hedensted - men knap så rart for entreprenørerne og borgerne i Bråskov og Bjerre.

Annonce

Hedensted: Beboerne på Højløkkevej, Lille Dalbyvej og Constantiavej i Hedensted får fred for de mange grusgravtransporter lidt endnu.

Teknisk udvalg har nemlig besluttet at forlænge et kørselsforbud for gennemgående lastbiltrafik gennem Hedensted indtil 1. marts.

Det betyder, at lastbilerne fire måneder endnu må finde alternative ruter, når de skal nordpå fra grusgravene i Ørum.

- Forvaltningen er i gang med at udarbejde et forslag til, hvordan lastbilerne kan køre gennem det østlige Hedensted uden for meget gene for borgerne, men det er ikke på plads endnu. Derfor forlænger vi kørselsforbuddet, siger Lene Tingleff (V), formand for teknisk udvalg.

Det er ikke rimeligt, at borgerne i Bråskov og Bjerre skal finde sig i en masse ekstra lastbiler, bare fordi man vil skåne borgerne i Hedensted.

Lars Poulsen (V)
Annonce

Usikre målinger

Når forvaltningen ikke er klar, skyldes det først og fremmest, at de trafikmålinger, der er lavet under forsøget, er meget usikre.

- Forsøgsperioden faldt sammen med et stort anlægsarbejde ved Dalby, og det har givet et andet trafikmønster. Derfor er det svært at konkludere noget entydigt på målingerne, forklarer Lene Tingleff.

Målingerne, som er foretaget en uge i oktober, viser dog en tydelig nedgang i trafikken på Constantiavej, samt en væsentlig stigning i antallet af lastbiler på Ørum Omfartsvej og gennem Bråskov og Bjerre.

Annonce

Gene for vognmænd

Den sidste omstændighed har fået Tage Zacho Rasmussen (DF) og Lars Poulsen (V) til at forlange en garanti for, at kørselsforbuddet gennem Hedensted afskaffes, når den nye forsøgsperiode udløber 1. marts.

- Det er en underlig tankegang, at lasbilerne ikke må genere i Hedensted, men gerne i Bjerre og Bråskov. Jeg har fået en del henvendelser fra borgere i de to landsbyer, som er trætte af den øgede lastbiltrafik. Derfor vil jeg gerne sikre mig, at det ikke pludselig bliver en permanent løsning, siger Lars Poulsen.

- Nu har forvaltningen fire måneder til at finde nogle alternative løsninger i Hedensted Øst, men så skal det også være på plads, fastslår han.

Det er dog ikke kun på grund af borgerne i Bjerre og Bråskov, at Lars Poulsen og Tage Zacho Rasmussen vil kunne se en ende på forbuddet.

- Der er også noget principielt i det. Vi kan ikke være bekendt hverken over for samfundet eller erhvervslivet at sende grustransporterne ud på store omveje a 10-15 km, siger Lars Poulsen.

Annonce

Vil have ny omfartsvej

I teknisk udvalg er man enige om, at den eneste rigtige løsning på trafikproblemet er en ny omfartsvej øst om Hedensted, men sådan en laver man ikke lige over en nat.

- Det tager to-tre år at få planlagt og bygget sådan en vej, men det er det, vi arbejder hen imod. Lige nu handler det derfor om at få lavet midlertidige løsninger, som er acceptable for alle, siger Lene Tingleff.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Arbejde længe, men i eget tempo

Annonce