Annonce
Debat

Hærvejskomiteen og de tomme tønder - der er tale om varm og ikke ny luft op gennem den jyske korridor

Ellen Frydendal og Andra Pachai. Privatfoto
Annonce

Læserbrev: Hærvejskomiteen lever i denne uge (uge 1, red.) op til ordsproget "Tomme tønder buldrer mest".

Komiteen er i denne uge startet med en storslået og buldrende kampagne for anlæg af en Hærvejsmotorvej op gennem Jylland.

Komiteen har opslået en helsides-annonce i Jyllands-Posten og lanceret en pjece, som er fyldt med floskler og halve sandheder. Dertil kommer en liste over virksomheder og borgmestre, der ikke ville have noget imod en motorvej betalt af skatteborgerne.

Pjecen er behændigt opbygget. Dels er den opbygget i grønne klima-farver, og dels bruges vendinger som "ny luft", som man let kan associere med klimavenlighed.

"Ny luft" skal formodentlig få os til at glemme al den ekstra CO2, som udledes på grund af en Hærvejsmotorvej. Det emne går pjecen elegant udenom.

Det er jo heller ikke nogen rar ting at nævne, når man som f.eks. Arla eller Jammerbugt gerne vil profilere sig som henholdsvis grøn virksomhed og kommune.

Vi synes, at man burde være ærlige og indrømme, at Hærvejsmotorvejen vil udlede betragteligt mere CO2 og forklare, hvordan man som kommune eller virksomhed vil kompensere denne merudledning i sit klimaregnskab.

Pjecen nævner behændigt heller ikke støjen fra en motorvej eller landskabets eller rekreative områders ødelæggelse.

Ej heller nævner pjecen det yderst spinkle økonomiske overskud, som Vejdirektoratet har beregnet. Det er forståeligt nok, for så ville motorvejen straks blive lagt på hylden.


Pjecen gør et stort nummer ud af at fortælle om Hærvejsmotorvejens aflastning af E45. Imidlertid er aflastningen ikke særlig stor, hvilket Vejdirektoratet detaljeret har redegjort for.

Andra Pachai og Ellen Frydendal


Pjecen gør et stort nummer ud af at fortælle om Hærvejsmotorvejens aflastning af E45.

Imidlertid er aflastningen ikke særlig stor, hvilket Vejdirektoratet detaljeret har redegjort for.

Ydermere vil E45 på de mest belastede steder blive udvidet under alle omstændigheder, så der er ikke brug for en aflastning.

Hærvejskomiteen fortæller også, at Vejdirektoratet anbefaler en hurtig afgørelse og en godkendelse til at fortsætte arbejdet med en Hærvejsmotorvej. Hurtigheden af hensyn til de berørte lodsejere og et ja til at fortsætte af hensyn til dem selv. Hvilken entreprenørforretning ville sige nej til sit eget projekt?

Det ikke er alle borgmestre i Jylland, der tilslutter sig kampagnen. 12 borgmestre holder sig klogeligt udenfor.

Trods Hærvejskomiteens stort anlagte, dyre annoncer og halve sandheder, tror vi, landets skatteborgere vil kunne høre, at tønderne er tomme.

Der er tale om varm og ikke ny luft op gennem den jyske korridor.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce