Annonce
Læserbrev

Grisetransporter: Der er noget grueligt galt i branchen

Hvor er ministeren? Hvor er branchen? Hvor er branchens havarikommission? Hvor er bilinspektørernes rapporter og anbefalinger? Hvor er grundig uddannelse og prøvning af chaufførerne? Hvor er folketingspolitikeren, der har fået nok?

Læserbrev: Der skulle kun gå få dage fra mit seneste læserbrev i Fredericia Dagblad om væltede svinetransporter, til et nyt lastvognstog 2. januar væltede med 360 grise ombord.

Det er skrækkeligt, og igen er vi vidner til grov mishandling af dyr - denne gang en ulykke i Finderup ved Viborg, hvor 100 grise blev dræbt.

En kort Google-søgning viser, at syv dyretransporter er forulykket i 2019.

Alene i efteråret 2018 væltede ni dyretransporter indenfor en periode af kun fire måneder.

Foreløbige undersøgelser har vist, at det i 80 pct. af tilfældene er chaufføren, der er skyld i ulykken.

Det er således relevant og helt fair at spørge, om der er tale om udygtige chauffører, sløseri eller tekniske årsager. Det er under alle omstændigheder en seriehændelse, der vidner om, at der er noget grueligt galt i branchen.

Chaufføren fra Finderup har fortalt, at han trak lidt til siden, hvorefter vogntoget kom i slinger og væltede. Er det bare en dårlig undskyldning, eller er der i virkeligheden tale om et komplekst problem?

Statens biltilsyn burde omgående lave nogle restriktioner på transporterne, indtil problemet er undersøgt til bunds.

Hvad med at læsse en grisetransport med 360 rullebrædder påmonteret sandsække i grisestørrelse og -vægt og lade den tage en tur på et af de mange tekniske køreanlæg?

Jeg vil tro, at styre- og bremseprøver og undvigemanøvrer vil vise, at et meget højt tyngdepunkt og ustabilitet er en del af problemet.

Men igen må jeg spørge: Hvor er ministeren? Hvor er branchen? Hvor er branchens havarikommission? Hvor er bilinspektørernes rapporter og anbefalinger? Hvor er grundig uddannelse og prøvning af chaufførerne? Hvor er folketingspolitikeren, der har fået nok?

Annonce
Karsten Byrgesen. Arkivfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Vi har brug for at stoppe udhuling af dagpengene og få trygheden tilbage for de danske lønmodtagere

Læserbrev: Her i Danmark er vi stolte af "den danske model". Den giver os et samfund med et roligt, reguleret og velfungerende arbejdsmarked. Samtidig bygger den i høj grad på sikkerhed og fleksibilitet. Det betyder, at det er nemt for virksomhederne at hyre og fyre, men de ansatte skal heller ikke gå fra hus og hjem, hvis man bliver ledig. Samtidig er det muligt at uddanne sig hele livet. Det betyder, at de ansatte ikke gror fast i deres job, men søger nye udfordringer. Samtidig giver det plads til nyuddannede, og tilsammen giver det et godt og fleksibelt arbejdsmarked, som er beundret verden over. Den balance er desværre i høj grad ved at tippe. I løbet af de seneste mange år er dagpengenes dækning blevet udhulet mere og mere. Det betyder, at for eksempel en gennemsnitlig industriansat i dag kun får 46 pct. af sin tidligere løn ved ledighed, hvorimod det for eksempel i 2014 var 51 pct. Forringelserne gør, at det bliver sværere for os som fagbevægelse at forsvare de meget lempelige danske regler for at hyre og fyre med, at vi til gengæld har en god forsikringsordning i de danske dagpengeregler. Udviklingen skal stoppes, fordi trygheden er udfordret. Vi skal derfor til at handle, hvis det ikke skal udgøre en økonomisk og social katastrofe at miste sit arbejde. Et trygt dagpengesystem er nemlig forudsætningen for det danske velfærdssystem, og det er samtidig en hjørnesten af den danske model. Vi har brug for at stoppe udhuling af dagpengene og få trygheden tilbage for de danske lønmodtagere. Dansk Metal er derfor gået sammen med fagforbundene 3F, HK og FOA om en kampagne, som skal råbe de danske politikere op. Det er på tide, at Christiansborg forstår, at den danske model og dermed vores gode, fleksible arbejdsmarked er udfordret, og at det er på tide at gøre noget.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];