Annonce
Horsens

Amerikansk skogigant rammer Horsens: Flytter ind på Søndergade

Skechers åbner skobutik på Søndergade 43 i juni. Foto: Jørgen Hasseriis
Skechers Store åbner butik på Søndergade 43 i juni.

Horsens: I USA er det det næstmest solgte skomærke. På verdensplan det fjerdemest solgte.

Skechers er navnet, og nu kommer skoen til Horsens. Det amerikanske skomærke, der sidste år omsatte for et flercifret milliardbeløb har fået øje på det ledige lejemål på Søndergade 43, hvor optiker Hans Laursen før lå.

Bag butiksnyheden står det danske selskab Skechers Store med kompagnonerne Jesper Jensen fra Grindsted og Jan Pedersen fra Svendborg.

De åbnede for seks år siden deres første skandinaviske konceptbutik i Odense og har siden åbnet en butik mere dér og tillige to i Aarhus, en i Kolding, Esbjerg, Vejle og Silkeborg og til juni altså også i Horsens.

Annonce

Hyggelig bymidte

Det bliver en rendyrket konceptbutik med 400 forskellige Skechers-modeller. Der er ingen online-del, for som Jesper Jensen siger:

- Vi lever af den fysiske del. I vores branche er den type sko noget, man stikker foden i. Det betyder meget for folk at få sat foden i skoen og mærke den. Vores butik bygger på et bredt udvalg og rådgivning, og derfor sørger vi for et veluddannet personale.

Blækket på kontrakten er kun lige blevet tørt, så der er endnu ikke sat navn på butikschefen. Men butikken får fem ansatte, oplyser Jesper Jensen.

Hos EDC, der har forhandlet med lejeren på vegne af bygningens ejer, Casa, er man glad for, at have fået kontrakten på plads.

Lars Tygesen fortæller, at det har været en spændende proces at skulle indhente godkendelser på handelen i USA.

- Det har været lidt usædvanligt og mere langstrakt, fordi vi skulle have de udenlandske godkendelser. Det har været en sjov proces, og at vi kan få en stor kæde hertil, der har 3000 butikker i 170 lande, fortæller, at Horsens er en god by med en god handelsgade. De har set positivt på ombygningen af gågaden, og det bekræfter, at det er en velfungerende gade, vi har.

Hos Skechers Store var det da også et af parametrene.

- Vi faldt for den hyggelige bymidte, og vi kunne se, at man gør noget for butikshandlen i Horsens. Byen er kendt for at lave mange kulturelle aktiviteter, og det er en by i stor vækst, så vi glæder os til at komme hertil. Der er et stort potentiale, siger Jesper Jensen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Tyson Fury er ny verdensmester

Leder For abonnenter

DR er stadig rigeligt stort

Vi har et enormt stærkt Danmarks Radio, der har rigeligt med ressourcer. Statsradiofonien har ganske vist fra årsskiftet gennemført en række programlukninger som en konsekvens af det seneste medieforlig, men tag ikke fejl: DR er fortsat en stor og velpolstret maskine. Fra at have lidt over fire milliarder licenskroner til rådighed hvert år til at drive den vidt og på nogle områder vildt forgrenede koncern, skal DR fremover klare sig med knap fire milliarder kroner årligt. Det er uanset synsvinkel fortsat et kæmpestort beløb og sikrer DR og dermed staten en meget dominerende medieposition i Danmark. Der er blevet fyret chefer, der er blevet fyret medarbejdere, der er blevet lukket programmer og såmænd også kanaler. Signalet til DR var fra politikernes side klart. Public service er vigtigt, fokuser på kerneopgaven. Public service kan være svært at få greb om. Men det er i hvert fald noget andet end det, markedskræfterne bærer frem. DR skal fokusere på det, andre medieaktører ikke allerede laver. DR skal ikke bare være mere af det samme, men et reelt alternativ til gavn for demokrati, sammenhængskraft og mangfoldighed. Derfor må man undre sig. DR er nærmest gået reality-amok. Danske Damer i Dubai. Øen. Familien Asbæk. Og "Fars Pige" - lad os holde fast i den. En problemstilling om unge og forældre er bestemt relevant i public service-perspektiv. Men en serie om et forskruet københavnsk familieforhold er en udstilling af ekstremer. Det er ikke dokumentar, det er et freakshow. Det samme kan man sige om serien ”Cougarjagt”. Det kan være public service at kigge ind i parforhold, i kærlighed og samliv. Også på tværs af generationer. Men så er det ikke rendyrket reality-tv om en førtidspensionist, der har sex med unge mænd. Det er godt tv. Det er underholdning. Men det er altså tv, der produceres i store mængder på de kommercielle tv-kanaler, alle TV3-varianterne og kanal 4, 5, 6 og så videre. Det er ikke derfor, vi har DR. DR må gerne samle et stort publikum. Men det skal ikke være på at kopiere det private marked. DR får en enorm statsstøtte for at levere noget andet. Kan koncernen ikke det, er der bestemt basis for endnu en nedjustering af DR.

Annonce