Annonce
Hedensted

Genoplivning af togbroen vækker blå vrede

Togbroen over Vejle Fjord er en del af Togfonden, som transportminister Benny Engelbrecht (S) vil arbejdere videre med efter sommerferien. Arkivillustration
Borgerlige folketingsmedlemmer fra Hedensted og Vejle fik sig en mavepuster, da de hørte, at togbroen over Vejle Fjord kommer på dagsordenen. Igen. De er klar til at kæmpe imod.

Vejle: Det kom som en bombe for de lokale folketingsmedlemmer, da den nye transportminister, Benny Engelbrecht (S), mandag genoplivede Togfonden.

Det betyder nemlig, at togbroen over eller tunnelen under Vejle Fjord igen skal på dagsordenen.

Netop broen er et emne, der har fyldt meget i valgkampen i området, og for bare et par måneder siden sagde nuværende statsminister Mette Frederiksen (S) på et møde hos 3F Vejle, at alle bolde i Togfonden - og dermed også togbroen - skulle kastes op i luften.

- Togbroen fyldte meget i valgkampen, og det gjorde en forskel lokalt, at hun var parat til at se på togbroen med friske øjne. Det er et problem, at formanden skaffer stemmer til sit parti på noget, der ikke passer. Det er skuffende, siger Christoffer Melson (V).

Det nyvalgte folketingsmedlem fra Vejle ærgrer sig også over ikke at være en del af forhandlingerne om en togbro eller -tunnel ved Vejle Fjord, selvom Venstre meldte sig ud af forhandlingerne for længe siden, men han vil fortsat kæmpe imod.

Annonce
Det er noget af en måde at begynde sin valgperiode på.

Christoffer Melson (V)

Løftebrud

På tegnebrættet skal togbroen gå over fjorden fra Vejle til Daugård, og i Hedensted Kommune tøver folketingsmedlem Troels Lund Poulsen (V) ikke med at kalde de videre forhandlinger i Togfonden for løftebrud, fordi den nye statsminister på mødet i Vejle marts udtalte, at "Togfonden er kastet op i luften, efter at Dansk Folkeparti til vores overraskelse har trukket sin støtte til Togfonden."

Mette Frederiksen sagde også, at "vi er nødt til at mødes efter et valg og begynde forfra".

- Det er bestemt løftebrud. Hun sagde, at hun ville kigge på sagen med friske øjne, men efter hun fik magten, har hun reelt rakt hånden ned i højre skrivebordsskuffe og taget samme gamle plan frem, siger Troels Lund Poulsen (V).

Venstre forlod forhandlingerne om Togfonden i 2013, og Dansk Folkeparti trak midlertidigt tæppet væk under planerne, da partiet forlod forliget i marts i år.

Lappeløsning

Med på krigsstien er også Konservatives nyvalgte folketingsmedlem fra Vejle, Niels Flemming Hansen. Han kan se det positive i, at den nye transportminister vil arbejde for et forlig på transportområdet på et blankt kanvas, men en togbro får kamp til stregen:

- Når det kommer til at debattere togbroen, så vil jeg kæmpe meget imod, at den kommer. En bro eller tunnel over Vejle Fjord er en midlertidig lappeløsning, som vi skal se os ud over, og i stedet skal vi forsøge at gøre tingene ordentligt, udtaler han.

Efter sommerferien vil transportminister Benny Engelbrecht (S) mødes med forligspartierne bag Togfonden - SF, Radikale og Enhedslisten - men under valgkampen har der lydt andre toner om brede forlig, siger Christoffer Melson (V). Og Niels Flemming Hansen mener, at investeringsplaner som Togfonden skal laves med de bredest mulige forlig.

- Så kan skiftende regeringer ikke bare komme og lave det hele om, hver eneste gang der kommer en ny minister på området. Brede forlig sikrer, at vi får lavet planer, der holder, siger han.

Historien om togbroen

Ideen om en togbro over Vejle Fjord blev født i 2014 i forbindelse med aftalen om Togfonden mellem daværende SRSF-regering, Dansk Folkeparti og Enhedslisten.

En vital del af Togfonden var timemodellen, som skulle sørge for maksimal én times transport mellem landets største byer.

For at nå det mål kom togbroen til estimeret 4,3 mia. kr. på banen, da det ville forkorte rejsetiden mellem Aarhus og Odense med otte minutter.

Togbroen skabte straks kritiske røster fra lokalområdets borgere, borgmestre samt landspolitikere.

I takt med at finansieringen i 2016 smuldrede, vaklede også støtten til togbroen, som blandt andet Dansk Folkeparti pegede på som et oplagt sted at spare. I marts i år trak Dansk Folkeparti sig helt fra aftalen, hvorfor den ikke længere havde flertal.

Efter er der med S, SF, R og EL's mandater dog igen et flertal, hvorfor Togfonden - og dermed også en togbro over Vejle Fjord - er genoplivet.

Annonce
Forsiden netop nu
Annonce