Annonce
Horsens

Gårdmuseet Stjernholm holder "Stjernholm Levendegjort" søndag den 18. august

På Gårdmuseet Stjernholm kan man bl.a. se gamle petroleumsmotorer, der trækker forskellige gamle redskaber. Her er det landbrug, som det blev drevet for mange generationer siden, der er i fokus søndag 18. august. Foto: Stjernholm

Nim: Søndag 18. august kl. 11-16 indbyder gårdmuseet Stjernholm til arrangementet "Stjernholm Levendegjort" som viser publikum, hvordan man oplevede livet på en gård i gamle dage. Her vil der være fokus på, hvordan arbejdsbetingelserne var for vores forfædre i landbruget.

- Igen i år har vi fået udstillet petroleumsmotorer, der plejer at være stor interesse for blandt det mandlige publikum. Af øvrige aktiviteter kan nævnes: Sommerens landlige sysler. Salg af honning. Smeden arbejder. Tømmeren arbejder. Horsens Husflidsforening. Snapsedamen Lis, pileflet ved Lene, pindehuggeren arbejder og rebslagning, fortæller Peter Damgaard i en pressemeddelelse.

- Som altid er der også smagsprøver på rygeost i haven, og der bliver bagt Stjernholmvafler, og det er altid et stort hit hos publikum. Ja, der bliver nok at se på og måske for nogle nikke genkendende til eller undres over, at det virkelig har været sådan i Danmark. Samtidig kan man i staldbygningerne se udstillingerne for 2019, mens der i stuehuset vises finere håndarbejder - blandt andet kommer der en mand og laver sivsko.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Farvel til et stykke dansk industrihistorie: Kommunens største virksomhed skifter navnet ud efter 140 år

Leder For abonnenter

Leder: Tre broprojekter kæmper om politikernes gunst

En bro fra Kalundborg til Hou over Samsø? En ny Lillebæltsbro, enten ved siden af den gamle eller måske som en forbindelse fra Bogense til Juelsminde? Eller hvad med en bro fra Faaborg på Fyn til Als? Visionerne om nye broer, der kan forbinde Vest- og Østdanmark er mange. Og for mange til, at de alle kan blive til virkelighed. Groft sagt er der tre store bro-ønsker: en Kattegatbro, en ny Lillebæltsbro og en Als-Fyn-forbindelse. To af dem kan komme til at sætte meget markante aftryk i Østjylland. De seneste dage har regionsrådsformand i Syddanmark Stephanie Lose (V) gjort sig til talsmand for, at der er brug for en samlet analyse af de tre bro-ønsker. Det er såmænd ikke første gang, hun ytrer den holdning. Det gjorde hun også i efteråret. Men det gør ikke hendes budskab mindre vigtigt eller aktuelt. Det er sindssygt vigtigt, at politikerne på Christiansborg får en analyse, der tager højde for alle tre broprojekter. For ”det kan ikke undgås, at de påvirker hinanden. Det er store projekter, og derfor giver det mening at se det i en sammenhæng,” som Stephanie Lose siger. Og uden en samlet analyse er det yderst svært at gennemskue, hvad der er den bedste løsning. Der er så mange ting, der skal tages i betragtning: nuværende og fremtidige trafikbehov, hensyn til miljøet, påvirkning af natur og boligområder, økonomi, holdbarhed osv. Samtidig er der meget stærke interessegrupper, der - oftest funderet i en geografisk tilknytning - arbejder ihærdigt for én bestemt løsning. Ud fra devisen, at det handler om at råbe op, hvis man vil have indflydelse. Det er godt og demokratisk, men de, der skal træffe beslutningen, har brug for at blive klædt på til at kunne se mere end de forskellige lokale behov for en bro. De skal have et overblik. Umiddelbart synes jeg, at en ny Kattegatforbindelse lyder attraktiv. Men det vil blive en meget dyr bro, så kan vi for de samme eller færre penge få en anden trafikal løsning, der er bedre? Jeg ved det ikke. Men det skal politikerne helst vide, inden de skal beslutte sig. Så kom med den analyse.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];