Annonce
Horsens

Gågaden fejres igen med gratis pølser: - Fester kan man ikke have for mange af

Renoveringen af Jessensgade blev fejret med gratis pølser. Nu gentager CityHorsens fejringen ved næste etape af gågaden. Arkivfoto: Michael Svenningsen
CityHorsens markerer igen en næsten færdiggjort etape af gågaderenoveringen med musik og gratis pølser, og sådan fortsætter de, hver gang et nyt stykke gågade har fået skiftet belægningen.

Horsens: Snart er der for anden gang musik og gratis pølser i anledningen af gågaderenoveringen i Horsens.

I august inviterede CityHorsens til det første rejsegilde, da fliserne var blevet lagt på Jessensgade, og lørdag 2. november er turen så kommet til næste etape, der tæller den første del af Søndergade fra Hestedamsgade og Hospitalsgade til Graven og Rådhusgade.

- Gågaderenoveringen er et projekt, der tager lang tid, så vi vil gerne fejre processen undervejs. Fester kan man ikke have for mange af, så når renoveringen er en trist proces at være igennem, har vi besluttet at fejre det, hver gang en etape er færdig, siger Katrine Westenholz, eventkoordinator i CityHorsens.

Annonce

Medlemsbutikker til rejsegilde

Følgende butikker holder til på det stykke af gågaden, som CityHorsens holder rejsegilde for:
  • Benedikte
  • Only
  • Tøjeksperten
  • Frellsen Chokolade
  • Corfitz
  • GranBar
  • H&M
  • Skoringen
  • Hansen/Nissen
  • Holst Sko
  • Imerco
  • Mad & Brød
  • Matas
  • Mr.
  • Name it
  • Normal
  • Sydbank
  • Synoptik
  • TeaterHotellet
  • Sinnerup
  • Pieces
  • Bytorv Horsens

Kilde: CityHorsens

Succes på Jessensgade

Helt færdige er etaperne dog ikke, når de bliver markeret. Der mangler stadig at komme epoxy i fugerne, men til det skal fliserne nå at falde på plads, og derfor har CityHorsens også valgt at kalde det for rejsegilde, så man ikke skal vente flere måneder med fejringen.

Selve programmet bliver det samme ved alle rejsegilder.

- Det fungerede supergodt sidste gang på Jessensgade, selv om det var i styrtende regnvejr, og vi synes, det er sjovt at gøre det til en fast tradition. Det kan være, vi skifter ud i musikken, men ellers bliver konceptet det samme, og sidste gang blev pølserne udsolgt på en time, så det skal nok tiltrække folk, siger Katrine Westenholz.

Ét område i fokus

For CityHorsens giver de løbende rejsegilder foreningen mulighed for at fokusere på netop de medlemsbutikker, der holder til på de opdelte gågadestykker, og cityforeningen har også opfordret dem til at lave små arrangementer, gode tilbud eller lignende i butikkerne.

- Medlemsbutikkerne er også glade for, at deres del af gågaden stort set er færdig, og vi hørte i hvert fald fra medlemmerne på Jessensgade, at det havde været en god dag, og de var overraskede over opbakningen i det vilde regnvejr, siger Katrine Westenholz, der også tror på, at rejsegildet kan give nye kunder.

- Det giver måske også en anderledes shoppingoplevelse for nogle af de handlende, hvis de ikke er vant til at komme i den del af gågaden, som vi sætter fokus på ved rejsegilderne. På den måde får vi skubbet dem i retning af nogle nye butikker, siger hun.

Rejsegildet 2. november begynder klokken 11.30, mens der fra klokken 12 er gratis pølser - en pr. person - til de første 500 handlende. Musikken står Michael Hausted for, og han spiller indtil kl. 14.30.

CityHorsens fejrer, at gågaden ikke længere ser sådan her ud. Billedet er fra i sommer. Arkivfoto: Søren E. Alwan
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Der er alt for mange ludomaner

Kampen mod cigaret-reklamer har ikke været forgæves. Det har givet gode resultater i kampen mod den usunde tobak. Nu er tiden inde til endnu en kamp, nemlig reklamerne mod spil. Der er alt for mange ludomaner. Det er lige så ødelæggende som tobakken. Mange er lette at friste, og det vrimler med reklamer for alle slags spil. Jeg ser det ikke som noget problem, når Brian Laudrup står frem og fortæller om sine afgørende mål. Men når det ene almindelige menneske efter det andet sidder og fortæller omverdenen om de gevinster, de har vundet, er det et helt andet problem. Hvis de virkelig vandt så meget, som de fortæller om, ville spilselskabet være konkurs for længst, og det ville ikke have penge til at betale for tv-reklamerne. Når de alligevel laver den type reklamer, er det selvfølgelig, fordi der er svage sjæle, der kan blive fristet. Når man ser reklamer, tænker mange: "Tænk, hvis det var mig. Jeg vil også gerne en tur sydpå". Det er bare så sjældent, det lykkes. Jeg kan sagtens lade mig friste til at købe en lottokupon eller kaste mig over et skud på Oddset, men her oplever jeg virkeligheden. Det er bare så lidt, der kommer i gevinst, og som regel en del mindre, end jeg har spillet for. Oddset er et videnspil, så her er man selv ude om det, men det er sjældent, man rammer odds 116 med gevinst, som de taler om i reklamerne. Der kan være ganske muntre reklamer undervejs, men de har kun ét formål: At skaffe nye kunder i fælden. Jeg har ondt af de familier, der får deres økonomi ødelagt af ludomaner. Det er så fristende. Man skal huske på, at spilselskaberne tjener styrtende med penge, og taberne er os, der køber lotto-kuponerne. Danmark har en gruppe af ludomaner. Vi har ikke brug for engelske tilstande, hvor fodboldmillionærer har spillet hele deres formue op i en naiv tro på, at der var penge at hente i selskaberne. Sæt ind over for reklamerne. Vi har ikke brug for flere ludomaner.

Annonce