Annonce
Østjylland

Efter flere undersøgelser af sammenbruds-truet rutebilstation: Afspærring udvides

Det bliver ikke lige med det første, at afspærrings-tapen på Aarhus Rutebilstation kan fjernes. Foto: Flemming Krogh
Efter nye undersøgelser opretholdes afspærringen af Aarhus Rutebilstation. Nu skal det undersøges, om betondæk kan afstives.
Annonce

AARHUS: Det var rettidig omhu, da Aarhus Kommune tirsdag aften gav Midttrafik påbud om at rømme Aarhus Rutebilstation.

Supplerende undersøgelser, foretaget i dagene efter rømningen, viser, at der er risiko for, at betondækket over parkeringskælderen kan kollapse under vægten fra busserne.

Undersøgelserne viser også, at der mangler oplysninger om konstruktionen af parkeringskælderen under indkørslen til rutebilstationen.

For at undgå, at betondækket her skal kollapse under vægten af busserne, bliver indkørslen afspærret og flyttet nogle meter mod vest.

Undersøgelserne viser også, at det er sikkert at holde de resterende dele af rutebilstationen åbne for trafik.

Dog skal afspærringerne justeres en smule.

Annonce

Forstærkning

Det skal nu undersøges, om betondækket kan forstærkes eller afstives. Derfor er det usikkert, hvornår – eller om – rutebilstationen kan genåbne på stedet, hvor den har ligget siden 1954.

- Vi har nu to rådgivningsfirmaer til at gennemgå, hvordan de forskellige konstruktioner har det, og hvordan de eventuelt kan udbedres. Der er dog ingen tvivl om, at afspærringen af rutebilstationen bliver langsigtet, siger Katharina Nyborg, der er ejendomschef i Aarhus Kommune.

Den del af rutebilstationen, der ikke er afspærret, vurderes at være stor nok til at håndtere de busser og rutebiler, der benytter rutebilstationen.

Lige nu diskuterer Teknik og Miljø, Midttrafik og de øvrige trafikselskaber, hvordan området indrettes bedst muligt.

Annonce

Bilejer bekymret

Aarhus Kommune kan i øvrigt takke en bilejer med bil i p-kælderen for, at det blev opdaget, hvor skrøbeligt betondækket er.

Bilisten henvendte sig efter at have undret sig over, at der dryppede vand ned på hans bil.

Det fik Aarhus Kommune til at bede det rådgivende ingeniørfirma, Orbicon, om at undersøge betondækket.

Orbicons medarbejder har ikke lavet boreprøver eller lignende, men kun brugt sine øjne.

I rapporten til Aarhus Kommune skriver han, at en visuel inspektion ikke er tilstrækkelig til at konkludere, om konstruktionen er sikker.

At Aarhus Kommune alligevel valgte at beordre pladsen rømmet skyldes denne sætning:

”Det virker uforsvarligt at benytte p-kælderen, indtil der er foretaget yderligere undersøgelser, der kan dokumentere, om konstruktionerne fortsat kan opretholde den nødvendige bærevne.”

Annonce

Trafikselskab fik travlt

Af en orientering til Midttrafiks bestyrelse fremgår det, at påbuddet blev afleveret til Midttrafik kl. 18.53 i tirsdags.

Da rømningen skulle foregå omgående, fik trafikselskabet pludselig travlt.

”Pressemeddelelser udarbejdes, busselskaber kontaktes telefonisk og skriftligt, medarbejdere indkaldes til at møde kl. 6 på pladsen og pladsen rømmes tidligt onsdag morgen. Flere medarbejdere har arbejdet i døgndrift for at sikre rømningen af pladsen og korrekt anvisning af busser og kunder den efterfølgende dag,” står der i orienteringen.

Der står også, at Midttrafiks direktion har indskærpet over for Aarhus Kommune, at den fremover skal henvende sig direkte til direktionen.

I stedet for – som det skete i tirsdags – at sende en mail til trafikselskabets hovedpostkasse og en mening medarbejder, som ikke har noget med rutebilstationen at gøre.

- Vi holdt et møde, hvor vi gennemgik rapporten og hvordan vi skulle håndtere situationen. Da vi konkluderede, at rutebilstationen skulle afspærres, skrev vi med det samme til Midttrafik, siger Katharina Nyborg.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce