Annonce
Horsens

Frustrerede borgere kan ikke aflevere pant: Stemningen er meget dårlig

Pantstationen i Horsens er meget ofte ude af drift, hvilket skaber stor frustration hos dem, der kommer for at aflevere deres tomme flasker og dåser. Arkivfoto: Morten Marboe
Flere klager over, at pantstationen i Horsens næsten aldrig er klar til at tage imod pant. Dansk Retursystem anerkender problemet, men kan ikke løse det.
Annonce

Horsens: Kiss Sørensen skal lige bruge et par sekunder på at tænke, da hun bliver spurgt, hvor ofte hun vurderer, at pantstationen i Horsens ikke er klar til at tage imod pant.

- Jeg var egentlig lige ved at sige fire ud af fem gange, men det er godt nok meget sjældent, at den virker. Så jeg vil nok sige, at jeg må køre hjem med panten igen fem ud af seks gange, siger Kiss Sørensen, som bor i Hansted.

Det fører til stor irritation, når hun ikke kan komme af med sin pant - og det samme gælder for alle de andre, som kører forgæves til genbrugspladsen, hvor stationen er placeret.

- Stemningen er meget dårlig dernede, når den er fuld. Alle har jo oplevet det før. Man bliver frustreret over tiden og besværet ved det, og efterhånden er den mistede tålmodighed også en dimension, lyder det fra Kiss Sørensen.

En søgning på Google viser, at hun langt fra er ene om at have haft dårlige oplevelser med pantstationen. I gennemsnit får stationen 1,9 ud af 5 stjerner af brugerne i Googles system, og mere end to tredjedele af anmelderne har givet stedet én stjerne, som er det lavest mulige.

Annonce

Lukket seks gange i træk

Alene inden for de seneste to uger har otte forskellige brugere lagt navn til beklagelser over, at det stort set aldrig er muligt at komme af med sin pant på stationen.

- Pragtfuld ide med pantstation, hvis de da ellers havde åbent. Har været her 6 gange, havde alle gangene lukket. Elendig service, skriver Jenni Jensen, der som den seneste har anmeldt stedet, mens Peter Nordfjord i den næstnyeste anmeldelse bare konstaterer:

- 4 gange i træk lukket.

Administrerende direktør i Dansk Retursystem Lars Krejberg har medfølelse med de frustrerede brugere.

- Vi er da rigtigt kede af det. Forklaringen er, at vi er lagt ned af corona-effekterne som følge af den forøgede handel. Folks hjemmeforbrug er blevet større, og grænsen har været lukket, siger Lars Krejberg.

Annonce

Systemet melder selv fyldt

Desværre er der ikke umiddelbart udsigt til, at stationen kommer til at fungere bedre. Dansk Retursystem kan nemlig ikke gøre ret meget for at imødekomme det ekstra tryk.

- Vi ville da gerne yde bedre service, men det er ikke noget, vi kan ændre på. Containerne på pantstationen er specialcontainere, og vi har ikke mere materiel at tømme dem med. Vi har ikke kapacitet til at følge med. Sækkene skal køres til et anlæg i Løsning, der har vi en vis kapacitet til at håndtere efterspørgslen, og den kan vi ikke bare lige ændre på, lyder det fra den administrerende direktør.

Det er muligt at tjekke pantstationens aktuelle driftstatus på pantstation.dk. Når en af landets pantstationerne er fuld eller ikke virker, fremgår det tydeligt af forsiden.

Kiss Sørensen har dog oplevet, at hun har tjekket siden, inden hun kørte hjemmefra - kun for et kvarter senere at stå foran en fuld pantstation et kvarter senere, selvom det ikke fremgik af hjemmesiden.

- Så er det svært at have tillid til hjemmesiden, siger hun.

Ifølge Dansk Retursystem bør det dog normalt ikke være et problem.

- Så snart nogen melder, at pantstationen er fuld, så melder den den selv ude af drift, og så kommer det ind på hjemmesiden. Det vil normalt ske med det samme. Men vi kan jo ikke udelukke, at der kort før har været en person med 20 pantsække, så stationen er fyldt, siger Lars Krejberg.

Annonce

Arbejder på løsning - men ikke på kort sigt

I deres nuværende form er pantstationerne ikke rentable. Derfor meddelte Dansk Retursystem i 2016, at der ikke ville komme yderligere stationer, og virksomheden er i stedet i gang med at videreudvikle dem.

- Vi er ved at skifte indmaden, så man ikke længere skal have specialsække. Vi kommer ikke til at gøre stationen større, før vi skifter indholdet ud. Men vi har de førte to protyper af den nye indmad på Sjælland, og de har også travlt, siger Lars Krejberg.

Horsens må dog køre videre med den aktuelle station et stykke tid endnu, og direktøren har ikke noget bud på, hvor længe borgerne i Horsens skal trækkes med en pantstation, hvor de næsten aldrig kan få afleveret deres pant.

- Det kan jeg ikke komme med et gæt på. Så skal jeg kunne gætte på, hvad sommerferie, grænseåbning og lignende betyder. Det er ikke os, der sælger øllene og sodavandene, og jeg kan ikke garantere, at vi har løst det om et øjeblik. Vi er kede af det, men vi har ikke nogen mulighed for at fikse problemet på den korte bane, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce