Annonce
Horsens

Fredag blev sidste træ i Jessensgade plantet - næsten da

Jessensgade er i denne uge blevet 26 træer rigere. I alt skal gaden have 27 træer fordelt på tre træsorter. Det sidste træ bliver efterleveret inden længe, da det blev beskadiget under transporten og derfor ikke kunne sættes i jorden denne uge. Foto: Line Kyed

Fredag skulle projekt nye træer i Jessensgade have været afsluttet. Gaden er stort set færdig, men en plantekumme må vente på sit træ, der er blevet beskadiget under transporten.

Horsens: Fredag over middag var gartnere fra Buus Anlægsgartner A/S i gang med at færdiggøre og pynte Jessensgade med bytræer.

Kristian Markvardt, projektleder hos Buus Anlægsgartner A/S var også til stede og kan fortælle, at man nu næsten kan afslutte første etape af gågaderenoveringen.

I alt 27 træer skal indtage gaden. Fredag kunne anlægsgartnere sætte flueben ved nummer 26.

- Det sidste træ blev desværre beskadiget under transporten, så vi venter på at få et nyt til gaden, fortæller Kristian Markvardt.

Annonce

Underjordisk

I gaden er der plantet 16 kirsebærtræer op mod Søndergade. Derudover står otte, og inden længe ni, smalbladet sølvblade-træer i gaden samt to robinietræer - sidstnævnte træer er en kende større end de øvrige gadetræer - et valg truffet af arkitektfirmaet bag gågaderenoveringen Schul Landskabsarkitekter.

For alle træerne gælder det, at de har fået en underjordisk opbinding. Gartnere Tommy Christensen og Vivian Veng, der var med til at sikre den del, kunne fredag fortælle, at man ved større træer ikke kan stolpebinde, men i stedet binder under jorden - for en stabil og sund vækst.

Buus Anlægsgartner har været i gang med at plante træer hele ugen, lige på nær én dag, fortæller Kristian Markvardt, hvor mandskabet i stedet var sendt ud for at salte gader og stræder.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Hovedgård skal vælge mellem turbo eller første gear

Det var lidt af en bombe, borgmester Peter Sørensen lod springe i begyndelsen af januar under en ellers fredelig nytårskur på ældrecentret i Hovedgård. Efter flere år i en mølpose løftede han ønsket om et togstop i den gamle stationsby mellem Horsens og Aarhus ud i det fri. Som bekendt er det hans socialdemokratiske partifæller, der danner regering, og det er formentlig ingen tilfældighed, at emnet lige netop i år var et vigtigt element i talen på Skovly. En af regeringens store uløste opgaver er at indgå et bredt forlig om den fremtidige infrastruktur, både hvad angår vej- og togtrafik. Dansk Folkeparti har for længst meldt sig ud af den gamle togfond-aftale, og det smalle infrastrukturforlig fra foråret 2019, som den daværende borgerlige regering indgik netop med DF, er lagt på is. I stedet har transportminister Benny Engelbrecht meddelt, at han vil gå efter et nyt bredt forlig om infrastrukturen og puste nyt liv i aftalen om togfonden. Ingen af delene står øverst i regeringens arbejdsprogram, men mon ikke Horsens-borgmesteren har vurderet, at det er god timing at starte nu, hvis de lokale kræfter skal mobiliseres og være med til at overbevise folketingspolitikerne om, at Hovedgård skal have et togstop. Derfor er det en vigtig beslutning, de lokale borgere og i første omgang lokalrådet skal træffe: Vil vi helst fortsætte i det nuværende tempo, hvor der stille og roligt bliver bygget nye lejligheder og solgt nogle få byggegrunde - eller vil vi have sat turbo på udviklingen? Der er ingen tvivl om, at Hovedgård vil blive yderst attraktiv som pendlerby i forhold til Horsens og i endnu højere grad Aarhus, hvis der kommer et togstop. I dag begrænser tilbuddet om offentlig trafik sig til busrute 202, og det tager ca. en time at komme til Aarhus og 25 minutter til Horsens. Hovedgård har før vist, at den rummer masser af initiativ og sammenhold. Ellers var der aldrig blevet sat gang i så stort et halbyggeri, som tilfældet er. Nu skal byen bare finde ud af, om den endnu engang er klar til at sætte alt ind for at få et togstop.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];