Annonce
Østjylland

Fra kasseapparater til kontaktløs betaling: OnlinePos lever af at være på forkant med morgendagens betalingsform

60-årige Karsten Knudsen og 35-årige Lasse Peters mødte hinanden i nattelivet i 2008, hvor Lasse Peters arbejdede som bartender sideløbende med selvstændig virksomhed og Karsten Knudsen som sælger. Idéen om et online kassesystem førte dem sammen i det, der senere blev til virksomheden OnlinePos. Foto: Lars Rasborg
Da OnlinePos så dagens lys for 10 år siden, troede de færreste konkurrenter på, at de ville kunne skabe en forretning med online kasseapparater i nattelivs- og restaurationsbranchen. Men efter fem år med fem gazeller i streg er smilet stivnet. Nu er firmaets næste mål at indtage det tyske marked.
Annonce

Randers: Uden for indgangen til OnlinePos’ hovedkvarter står en stor blå container med påskriften ITALIA.

Den er fyldt med betalingsterminaler, der skulle have været brug til køb og salg af drikkevarer og merchandise ved årets planlagte EM i fodbold, men som nu samler støv, mens Danmarks kulturliv venter på en post-corona tid indfinder sig.

Containeren er blot en af flere daglige remindere om, at alt ikke er helt, som det plejer i firmaet, der gennem de seneste 10 år har revolutioneret det danske marked for onlinebetaling i nattelivs- og restaurationsbranchen med deres online kassesystemer og betalingsløsninger, som fra start har skabt så stor årlig vækst, at den kan aflæses i de fem gazeller-statuetter, som virksomheden har gjort sig fortjent til i 2015, 2016, 2017, 2018 og 2019.

En vækst, der var på vej til at blive toppet med flere længder i år, men som så meget andet blev dæmpet af nedlukningen af landet i første halvdel af året.

- Det bliver ikke nogen katastrofe, siger Karsten Knudsen om regnskabet for 2020.

- Men det havde været langt det bedste år for os i år, hvis ikke der havde været corona, understreger den 60-årige salgschef, der sammen med firmaets 35-årige direktør Lasse Peters står bag virksomheden.

Men det er ikke i OnlinePos, at væksten har været hårdest ramt. Det er derimod i OnlinePos Event, virksomhedens datterselskab, der blev stiftet tilbage i 2017 for at skille festivaler og events fra den øvrige forretning.

Annonce

Flere muligheder i spil

- Det er klart, at events har stået stille. Der har været ingenting at lave i år. Men OnlinePos er sluppet nådigt igennem, siger Karsten Knudsen, der glæder sig over, at hovedforretningen ikke har været lige så hårdt ramt.

Og selvom meget af forretningen på festival- og events-siden har været død i år, regner makkerparret med at indhente noget af det tabte næste år.

- Vi har valgt at stille vores eventkunder fri for deres kontrakter i år og i stedet forlænget dem, så de gælder næste år med, siger Lasse Peters, der ligesom Karsten Knudsen forsøger at se tingene fra den lyse side.

- Vi har også tabt penge, ligesom så mange andre, men vi skal nok komme godt nok ud alligevel. Men det er da klart, at det havde været et andet resultat uden corona, siger Lasse Peters, der her ses omgivet af kasser med de kassesystemer, der skulle have været ude på årets festivaler. Foto: Lars Rasborg

- Der står meget udstyr og samler støv. Men det er der ikke noget at gøre ved. De fleste af vores ordrer blev jo lagt i september og oktober sidste år, siger Lasse Peters og bliver stille kort.

- Selvom det da var en lidt trist fornemmelse, da vi i april fik leveret en ordre til en værdi af 3,5 millioner kroner til årets festivaler, siger han så.

- Men så har vi udstyret til næste år, hvis festivalerne bliver til noget der, tilføjer han.

Annonce

Håb om bedre tider

Mens OnlinePos Event på tre år er vokset fra en bruttofortjeneste på 1,2 millioner kroner i 2017 til 3,5 millioner kroner i 2019, og fra et nettoresultat på 906.000 kroner i 2017 til 1,9 millioner kroner i 2019, er det dog stadigvæk OnlinePos, der med sin bruttofortjeneste på knap 16 millioner kroner i 2019 og et nettoresultat på 2,5 millioner kroner bærer bunden i firmaet.

Af samme grund har netop den del af forretningen, da også haft de to ejeres fokus lige fra landets statsminister lukkede landet ned og frem til nu.

Først og fremmest ved at sende samtlige medarbejdere hjem med en computer under armen for at undgå smitte på tværs af afdelingerne. Og derudover ved at sætte flere af deres betalingsløsninger til rådighed for deres kunder gratis samt fremskynde enkelte nye initiativer, der egentligt først var planlagt til offentliggørelse i det nye år for at give nattelivs- og restaurationsbranchen flest mulige tangenter at spille på under nedlukningen.

- Vi har gennem krisen prøvet at holde liv i vores kunder. Så da landet lukkede, var noget af det allerførste vi gjorde at skrive ud til alle vores kunder og fortælle dem, at de var velkomne til at bruge vores take-away-koncept uden beregning, fortæller Lasse Peters og tilføjer, at frigivelsen er sket efter aftale med Nets, som er en af Onlinepos’ faste samarbejdspartnere.

Om OnlinePos

  • OnlinePos blev stiftet i 2010 som virksomhed af Karsten Knudsen og Lasse Peters.
  • I dag er virksomheden foruden de to stiftere ejet af Vækst Invest, der i dag ejer en tredjedel af firmaet.
  • OnlinePos’ sælger abonnementer til deres online kassesystemer og øvrige bestillings- og betalingsløsninger, der blandt andet tæller en online take-away-løsning, betalingsstandere til drive-in-restauranter og et QR-selforder-system. Inkluderet i alle abonnementer er en 24/7 support-ordning.
  • Deres målgruppe er restauranter og caféer, barer og natklubber, kantiner og cateringfirmaer og detailhandlere.
  • OnlinePos A/S har hovedkontor i Randers, hvor også datterselskabet OnlinePos Event, hvis kunder blandt andet tæller flere store danske festivaler som eksempelvis Roskilde Festival, Smukfest, Northside og Tinderbox og forskellige events, holder til.
  • Derudover har firmaet også kontorer i København og Oslo i Norge, hvor firmaet netop har opkøbt et norsk selskab med henblik på at øge væksten i landet.
  • Virksomheden, der har omkring 90 procent af sin forretning i Danmark, har alt i alt installeret over 6000 aktive kassesystemer i henholdsvis Danmark, Norge, Finland, Grønland, Frankrig og på Færøerne.
  • I øjeblikket har OnlinePos 47 ansatte.

Derudover har OnlinePos også frigivet deres QR-selforder-system, der gør det muligt for kunderne at bestille og betale for mad og drikkevarer fra deres bord ved at scanne en QR-kode med en mobiltelefon, som muliggør betalingen online. Et system, der blandt andet blev taget i brug i Norge på dette års Stavernfestivalen, der på grund af corona havde valgt at reducere antallet af gæster fra de sædvanlige 75.000 gæster til 200.

Initiativerne har alle været med til at skubbe forretningen i den rigtige retning under corona, og som virksomheden derfor fortsat arbejder videre med.

- Corona er ikke væk i morgen, desværre. Så derfor er vi i øjeblikket i gang med at flytte vores produkter hen til noget, der kan skabe mere værdi for vores kunder, forklarer Lasse Peters.

- For vi krydser selvfølgelig fingre og håber og tror på, at det kommende år bliver anderledes end i år. Men uanset hvad bliver det helt sikkert en anderledes måde, vi skal gøre tingene på end sidste år, understreger han.

Annonce

På forkant med udviklingen

Hvad den konkrete videreudvikling af produkter vil munde ud i, er Lasse Peters og Karsten Knudsen endnu ikke klar over. Men at den teknologiske udvikling kan tilbyde mere, end den gør i dag, er de ikke i tvivl om.

- I dag betaler langt de fleste kontaktløst med deres dankort, og de har svært ved at forestille sig en tid, hvor man ikke kunne det. Men det er faktisk kun 2,5 år siden, at man indførte det. Så udviklingen går ekstremt hurtigt, siger Lasse Peters.

Men han tror dog ikke, at betaling med fingeraftryk eller øjenscanning ligger lige for.

Selvom enkelte projekter er blevet skubbet frem, har OnlinePos’ også oplevet, at flere virksomheder og restauranter har valgt at bruge nedlukningen til at få installeret nye betalingssystemer. Foto: Lars Rasborg

- Jeg er faktisk med i et projekt med ansigtsgenkendelse sammen med vores samarbejdspartner Nets. Men problemet med biometrisk betaling er jo, at hvis nogen på et tidspunkt finder ud af at hacke eller efterligne ens betalingsmiddel, så kan man jo ikke bare få et nyt, siger han.

Til gengæld ser han fortsat stort potentiale i mobile betalingsformer.

- For de unge i dag kunne aldrig finde på at glemme deres telefon. De kan ikke leve uden den, siger Lasse Peters.

Annonce

Et stort potentiale

Uanset hvad fremtiden vil bringe, er makkerparret dog klar til at byde det velkommen. For netop det at være på forkant med udviklingen har fra start været OnlinePos’ trademark.

- Dengang vi kom på idéen til OnlinePos, fandtes der ikke et onlinekassesystem. Så der var mange, der grinede af os og sagde: ”Det marked får I aldrig liv i”. Og på en måde havde de jo ret, for der var vitterligt ikke ret mange restauranter, der havde internet dengang, husker Lasse Peters, der udviklede firmaets første model af kasseapparatet tilbage i 2010.

Et arbejde, der i dag er overtaget af firmaets it-udviklingsafdeling.


I Tyskland er de bagud med teknologien i forhold til i Danmark, så hvis vi kan ramme dem på det samme punkt, som vi gjorde her i Danmark, hvor folk begynder at tage teknologien til sig, så er der et rigtigt stort potentiale for os.

Karsten Knudsen, OnlinePos


Men til trods for umiddelbare mangel på tiltro til produktet, lykkedes det hurtigt makkerparret at få hul igennem først på det danske og siden det norske og finske marked. Og netop derfor tror Karsten Knudsen og Lasse Peters da også på, at det kan lykkes dem at få hul på et nyt marked: Tyskland.

Ikke mindst fordi de to ejere sidste år fik investeringsfonden Vækst Invest med ombord, som ifølge makkerparret har stor ekspertise i, hvordan man erobrer nye udenlandske markeder.

- I Tyskland er de bagud med teknologien i forhold til i Danmark, så hvis vi kan ramme dem på det samme punkt, som vi gjorde her i Danmark, hvor folk begynder at tage teknologien til sig, så er der et rigtigt stort potentiale for os, vurderer Karsten Knudsen.

EY Entrepreneur Of The Year

OnlinePos A/S er blandt de kvalificerede kandidater i vækstskaber-konkurrencen EY Entrepreneur Of The Year 2020, som hvert år hylder de dygtigste entrepreneurer i Danmark.

Kriterierne for at slippe gennem nåleøjet til hovedkonkurrencen er:

Entrepreneuren er ejer/medejer af et dansk aktie- eller anpartsselskab og har haft det overordnede ansvar i mindst to år. Selskabet må gerne være børsnoteret

Virksomheden har eksisteret i mindst tre år

Virksomheden har ved udgangen af det seneste regnskabsår minimum 20 ansatte

Virksomheden skal have haft minimum 15 procent vækst i bruttoavance eller i omsætning i det seneste regnskabsår

Det seneste regnskab skal udvise en positiv egenkapital og et positivt resultat

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Over 200 elever og lærere hjemsendt: Tre skoler i Horsens ramt af coronasmitte

Danmark

Frank Jensens kone: Frank betalte prisen for at være et normalt menneske

Horsens

Smattede blade og standset godstog giver problemer

Annonce