Annonce
Horsens

Forurening på lystbådehavn er under kontrol: Nu er mulige kilder fjernet

Vandspejlet ved lystbådehavnen i Horsens bar tirsdag eftermiddag tydeligt præg af et olieudslip. Arkivfoto: Claus Skovholm
Efter en dykpumpe og en flydespærre er blevet fjernet fra vandet, vurderer Horsens Kommune nu, at dieselforureningen ved lystbådehavnen er under kontrol.
Annonce

Horsens: Diesel-forureningen, der prægede lystbådehavnen i Horsens mandag og tirsdag, synes nu under kontrol.

Det konstaterer Tina Kjærgård Pedersen, jordbrugsteknolog og miljøsagsbehandler hos Horsens Kommune.

Kommunen mistænker en sunken båd, der for nyligt blev hævet op af vandet, som mulig synder til forureningen, der både kom til udtryk i form af lugt og film på vandspejlet.

- Onsdag morgen kunne vi konstatere, at vandet rundt om båden var uden film eller andre tegn på diesel- eller olieforurening fra båden, siger Tina Kjærgård Pedersen.

Annonce

Pumpe og spærre er fjernet

Både brandvæsen og miljøvagt blev tilkaldt, da forureningen blev opdaget mandag. Sagen blev herefter overdraget til Horsens Kommunes Byg, Erhverv og BBR-afdeling, der ikke lykkedes med at identificere en kilde med sikkerhed, men dog havde to potentielle kilder i spil.


Tirsdag eftermiddag blev dykpumpen taget op, så det ikke længere er muligt at pumpe forurenet vand fra båden ud i havnebassinet. Flydespærren rundt om båden er ligeledes taget op, så der heller ikke herfra kan ske yderligere udledning.

Tina Kjærgård Pedersen, Horsens Kommune


Den ene var den føromtalte sunkne båd, som for nyligt blev hævet op til vandoverfladen. Her mistænker kommunen, at en dykpumpe kan være begyndt at pumpe dieselforurenet vand ud i havet. Den anden potentielle kilde var en flydespærre, som beredskabet havde lagt i vandet for at suge dieselolien op, og som muligvis har ladet noget af den opsamlede diesel flyde.

- Tirsdag eftermiddag blev dykpumpen taget op, så det ikke længere er muligt at pumpe forurenet vand fra båden ud i havnebassinet. Flydespærren rundt om båden er ligeledes taget op, så der heller ikke herfra kan ske yderligere udledning, siger Tina Kjærgård Pedersen.

- Og når båden skal pumpes tom for vand, har kommunen sat krav om, at eventuelt forurenet vand bliver pumpet i enten tætte tanke eller igennem en olieudskiller. Det forurenede vand skal afleveres til en godkendt modtager, siger jordbrugsteknologen.

Hun har tidligere oplyst til Folkebladet, at den sunkne båd ifølge ejeren indeholdt cirka 300 liter dieselolie, da den sank.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce