Annonce
Horsens

Forslag om trafiklys ved Stensballe Strandvej - pengene tages fra supercykelsti

I myldretiden er der tæt trafik på Haldrupvej, hvilket gør det svært at flette ind på vejen fra Stensballe Strandvej. Forvaltningen foreslår derfor, at der etableres lysregulering i krydset. Arkivfoto: Lars Juul
Forvaltningen foreslår, at der etableres lysregulering for enden af Stensballe Strandvej ud mod Haldrupvej, men Venstre og Dansk Folkeparti fik dagsordenpunktet udsat i plan- og miljøudvalget. Partierne vil have flere detaljer om projektet, mulige alternativer og finansieringen.

Horsens: Stensballe står til at få bydelens første lysregulering - i krydset, hvor Stensballe Strandvej møder Haldrupvej.

Her har bydelens bilister, i takt med at Horsens vokser, ofte problemer med at flette ind på den stærkt trafikerede Haldrupvej. Forslaget fra forvaltningen om at trafikregulere krydset blev behandlet på plan- og miljøudvalgets møde tirsdag, men punktet blev udsat efter ønske fra Venstre og Dansk Folkeparti.

Finansieringen til trafikreguleringen, der koster 1,45 millioner kroner, skal ifølge forvaltningen komme fra penge, der ikke er brugt til opgraderingen af Husoddestien fra Stensballe til Horsens.

I foråret droppede politikerne en fast belægning på Husoddestien, og der planlægges nu ifølge forvaltningen ikke længere efter, at der skal etableres en supercykelsti via Husoddestien til Horsens. Det frigør nogle penge, og en del af dem kan så bruges til trafikregulering på Stensballe Strandvej/Haldrupvej, mener forvaltningen.

Annonce
I dagsordenpunktet fylder analysen tre linjer, der endda stikker i to vidt forskellige retninger.

Michael Nedersøe (DF), byrådsmedlem

V: Processen er forkert

Venstre og Dansk Folkeparti bad om at få sagen udsat. Processen er forkert, mener Martin Ravn (V), formand for plan- og miljøudvalget.

- Det er beskrevet i budgetaftalen for 2019, at det skal undersøges, hvordan vi kan øge fremkommeligheden fra Stensballe Strandvej til Haldrupvej. Her får vi præsenteret en løsning uden en gennemgang af andre trafikale muligheder og hvilke konsekvenser, det vil få for trafikken, for eksempel med kødannelser ved rundkørslen længere oppe ad Haldrupvej. Det er ikke tilfredsstillende, siger udvalgsformanden, der nævner, at udvalget netop har fået forelagt en analyse af mulighederne for en rundkørsel i Sdr. Vissing.

- Rundkørslen er også en del af budgetaftalen for 2019, og i den sag blev vi forelagt alle mulighederne med tal på økonomien, og det er det, vi også vil have i sagen fra Stensballe, siger Martin Ravn.

Samme melding kommer fra Michael Nedersøe (DF):

- I dagsordenpunktet fylder analysen tre linjer, der endda stikker i to vidt forskellige retninger. Der står, at trafiklyset vil øge fremkommeligheden på Stensballe Strandvej, men at det vil gøre forholdene ringere for bilisterne på Haldrupvej. Det vil jeg gerne vide lidt mere om, inden jeg er med til at bevilge 1,45 millioner kroner, siger han.

S tror på forvaltningen

Martin Ravn er også kritisk over for finansieringen af en kommende trafikregulering i Stensballe.

- I Sdr. Vissing er der ingen finansiering til rundkørslen. Her skal pengene findes ved de kommende budgetforhandlinger. Sådan er det ikke i Stensballe, og jeg vil gerne have en drøftelse af, om det er det rigtige, vi bruger pengene på. Samtidig vil jeg holde fast i, at vi skal sikre gode forhold for cyklisterne, og jeg har brug for klarhed over, hvad det egentlig betyder, at vi flytter pengene fra supercykelstien, siger Martin Ravn.

Niels Peter Bøgballe (S), næstformand i plan- og miljøudvalget, stemte for at udsætte sagen, men ikke fordi han har indvendinger mod forvaltningens forslag.

- Det er kutyme, at vi siger ja til at udsætte en sag, hvis et parti ønsker det. Sådan skal det være, men jeg har tiltro til, at forvaltningen har valgt den rigtige løsning med en trafikregulering, siger han.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Trods corona-krise: Betal dit medlemskontingent!

Læserbrev: Vi står midt i en historisk krise, hvor samfundet mere eller mindre er lukket ned. Det udfordrer os alle - herunder vores foreninger, klubber og alle vores frivillige. Foreningerne i Horsens kommune ligger p.t. øde hen, uden aktivitet, med tomme klubhuse, ingen træninger, ingen kampe og ingen socialt samvær. Det betyder, at vores foreninger er (eller kan blive) udfordret på økonomien i form af manglende indtægter fra stævner, cups, sponsorater, indtægtsgivende arrangementer, kontingenter, m.m. I yderste konsekvens kan det få fatale følger for vores foreninger i form af lukninger. Desværre har jeg den seneste tid hørt fra flere personer, at de overvejer deres medlemskab af den lokale idrætsforening - når nu de ikke ”får noget for pengene”. Det gør mig frustreret at høre disse udmeldinger, for det er netop nu, at vi skal stå sammen, vise samfundssind og bakke op om vores foreninger. Mennesker er sociale væsner der har et fundamentalt behov for at være sammen med andre mennesker. Derfor indgår de fleste af os i fællesskaber i familien, med venner, på jobbet og i foreninger. Jeg ynder at sige, at mennesker er flokdyr, der skal stimuleres socialt. Den nuværende corona-krise gør, at vi skal holde os indendørs og isolere os fra andre mennesker. Det strider direkte mod vores menneskelige natur, hvilket udfordrer os som individer. Derfor tror jeg, at vi mere end nogensinde før har behov for vores foreninger. Når vi kommer ud på den anden side af krisen, har vi i den grad behov for at blive socialt stimuleret og få plejet vores sociale relationer i fællesskabet med andre mennesker. Så min klare opfordring: Betal dit medlemskontingent og støt op om din lokale forening. Så kan vi igen mødes i fællesskabet om den idræt eller foreningsaktivitet, vi brænder så meget for.

CORONAVIRUS

Live: Nyt pressemøde lige nu - coronakrisen sender knap 18.000 unge ud i ledighed

Danmark

Hendes corona-syge mand ligger i respirator: Lisbeth får sympati fra hele Danmark

Annonce