Annonce
Horsens

Forslag om trafiklys ved Stensballe Strandvej - pengene tages fra supercykelsti

I myldretiden er der tæt trafik på Haldrupvej, hvilket gør det svært at flette ind på vejen fra Stensballe Strandvej. Forvaltningen foreslår derfor, at der etableres lysregulering i krydset. Arkivfoto: Lars Juul
Forvaltningen foreslår, at der etableres lysregulering for enden af Stensballe Strandvej ud mod Haldrupvej, men Venstre og Dansk Folkeparti fik dagsordenpunktet udsat i plan- og miljøudvalget. Partierne vil have flere detaljer om projektet, mulige alternativer og finansieringen.

Horsens: Stensballe står til at få bydelens første lysregulering - i krydset, hvor Stensballe Strandvej møder Haldrupvej.

Her har bydelens bilister, i takt med at Horsens vokser, ofte problemer med at flette ind på den stærkt trafikerede Haldrupvej. Forslaget fra forvaltningen om at trafikregulere krydset blev behandlet på plan- og miljøudvalgets møde tirsdag, men punktet blev udsat efter ønske fra Venstre og Dansk Folkeparti.

Finansieringen til trafikreguleringen, der koster 1,45 millioner kroner, skal ifølge forvaltningen komme fra penge, der ikke er brugt til opgraderingen af Husoddestien fra Stensballe til Horsens.

I foråret droppede politikerne en fast belægning på Husoddestien, og der planlægges nu ifølge forvaltningen ikke længere efter, at der skal etableres en supercykelsti via Husoddestien til Horsens. Det frigør nogle penge, og en del af dem kan så bruges til trafikregulering på Stensballe Strandvej/Haldrupvej, mener forvaltningen.

Annonce
I dagsordenpunktet fylder analysen tre linjer, der endda stikker i to vidt forskellige retninger.

Michael Nedersøe (DF), byrådsmedlem

V: Processen er forkert

Venstre og Dansk Folkeparti bad om at få sagen udsat. Processen er forkert, mener Martin Ravn (V), formand for plan- og miljøudvalget.

- Det er beskrevet i budgetaftalen for 2019, at det skal undersøges, hvordan vi kan øge fremkommeligheden fra Stensballe Strandvej til Haldrupvej. Her får vi præsenteret en løsning uden en gennemgang af andre trafikale muligheder og hvilke konsekvenser, det vil få for trafikken, for eksempel med kødannelser ved rundkørslen længere oppe ad Haldrupvej. Det er ikke tilfredsstillende, siger udvalgsformanden, der nævner, at udvalget netop har fået forelagt en analyse af mulighederne for en rundkørsel i Sdr. Vissing.

- Rundkørslen er også en del af budgetaftalen for 2019, og i den sag blev vi forelagt alle mulighederne med tal på økonomien, og det er det, vi også vil have i sagen fra Stensballe, siger Martin Ravn.

Samme melding kommer fra Michael Nedersøe (DF):

- I dagsordenpunktet fylder analysen tre linjer, der endda stikker i to vidt forskellige retninger. Der står, at trafiklyset vil øge fremkommeligheden på Stensballe Strandvej, men at det vil gøre forholdene ringere for bilisterne på Haldrupvej. Det vil jeg gerne vide lidt mere om, inden jeg er med til at bevilge 1,45 millioner kroner, siger han.

S tror på forvaltningen

Martin Ravn er også kritisk over for finansieringen af en kommende trafikregulering i Stensballe.

- I Sdr. Vissing er der ingen finansiering til rundkørslen. Her skal pengene findes ved de kommende budgetforhandlinger. Sådan er det ikke i Stensballe, og jeg vil gerne have en drøftelse af, om det er det rigtige, vi bruger pengene på. Samtidig vil jeg holde fast i, at vi skal sikre gode forhold for cyklisterne, og jeg har brug for klarhed over, hvad det egentlig betyder, at vi flytter pengene fra supercykelstien, siger Martin Ravn.

Niels Peter Bøgballe (S), næstformand i plan- og miljøudvalget, stemte for at udsætte sagen, men ikke fordi han har indvendinger mod forvaltningens forslag.

- Det er kutyme, at vi siger ja til at udsætte en sag, hvis et parti ønsker det. Sådan skal det være, men jeg har tiltro til, at forvaltningen har valgt den rigtige løsning med en trafikregulering, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Jysk bygger om: Genåbner på fredag

Leder For abonnenter

Leder: Tak for oplevelserne til en dansk verdensstjerne

Der er altid risiko for at få tastaturkrigere på nakken, når man hylder en sportsstjerne som den største i Danmark nogensinde, så lad mig i internetfredens tegn konstatere, at det var en af de største, der fredag morgen sagde "goodbye" til en hel tennisverden. Uanset placeringen på den rød-hvide evighedsskala: Caroline Wozniacki fortjener al den hyldest, der ruller hendes vej. Hun har været en strålende repræsentant for Danmark på alle parametre, og selv om jeg er en af dem, der har nået kvalmegrænsen, når det gælder hyldestvideoer, taler det sit eget tydelige sprog, når tennislegender som Federer, Djokovic, Nadal og Serena Williams afleverer personlige hilsner til "Caro". Som danskere kan vi ærgre os en smule over, at hendes sidste tre kampe blev spillet på umulige tidspunkter midt om natten, men der er på især to punkter noget smukt i, at det hele sluttede i Australian Open. Punkt 1: Det var her, hun 27. januar 2018 endelig fik den Grand Slam-titel, hun manglede i en fornem karriere. Jeg var en af dem, der kneb en tåre, da hun efter en forrygende finale kunne hæve trofæet. Punkt 2: Wozniacki har været en perfekt ambassadør for Danmark i hele verden. Og længere væk end Melbourne kommer vi ikke, når det gælder de største turneringer. Hun har på WTA Tour'en aldrig været spilleren begavet med det største talent, men hun har altid været i superform og ofte slidt en modstander op. 71 uger som nummer et på verdensranglisten, to finaler i US Open, en sejr i den prestigefyldte sæsonfinale og en lang række turneringssejre er beviser på en fornem karriere. Og så er hun vellidt: - Hun er en person, der er fantastisk uden for banen. Så det bliver et stort tab for kvindetennis, især for mig, siger veninden Serena Williams. Det må varme hos "Wozzy". Vi får nok aldrig én som hende igen, men for tennisfans er det da rart at tænke på, at vi har et par af verdens stærkeste juniorer i Clara Tauson og Holger Rune. I har noget at leve op til. Tak for oplevelserne, Caroline!

Danmark

Hård straf for at bruge mobilen bag rattet: Så mange har fået et klip i kørekortet

Annonce