Annonce
Erhverv

Forhandlere servicerer elbiler uden retningslinjer: Vi tager reglerne, som de kommer

Hos K. Westergaard er direktør Erik Westergaard, der her ses i selskab med Ulla Westergaard, ikke nervøs for potentielle regler for elbil-værksted. Bilforhandleren har i dag indrettet autoværksted for elbil i forhandlerens gamle pladeværksted. Arkivfoto: Morten Pape
Tre forhandlere, der i dag servicerer elbiler, er ikke bekymrede for nye retningslinjer for elbil-værksteder. Et scenarie, der aktuelt afholder AT Biler fra at gå i gang med nybyggeri.

Horsens: Hvis der kommer nogen krav, må vi bare finde ud af at leve op til dem.

Sådan lyder den enslydende reaktion fra tre horsensianske bilforhandlere, adspurgt om hvordan de forholder sig til eventuelle nye, danske retningslinjer for, hvordan et autoværksted til elbiler skal indrettes.

Et scenarie, der i øjeblikket afholder AT Biler fra at gå i gang med at bygge nyt bilhus på Orionvej i Horsens, som Folkebladet kunne fortælle fredag.

Og et scenarie, som hverken K. Westergaard, Caripo Biler eller RAF Motors har taget højde for i deres nuværende praksis.

Alle de tre bilforhandlere servicerer elbiler, men er ikke i samme grad som Tom Pedersen, administrerende direktør i AT Biler, på stikkerne i forhold til kommende retningslinjer.

- Jeg har ikke tænkt over, at der kan komme krav på området, men det er noget, vi må tage hen ad vejen. Det er ikke noget, jeg er nervøs for, siger Erik Westergaard, direktør hos K. Westergaard, der blandt andet forhandler elbilen Renault Zoe.

K. Westergaard har i dag tre liftpladser, der er målrettet elbiler.

- Vi har indrettet autoværksted til elbiler i vores gamle pladeværksted, så jeg synes, vi er rimelig klar til, hvis der kommer regler, siger Erik Westergaard.

Annonce

Kodeordet i de kommende år bliver forandringsparathed, og der er ingen tvivl om, at der vil komme nogle investeringer. Jeg kan sagtens forestille mig, at det bliver et lovkrav, at man har liftpladser kun til elbiler.

Henrik Mark Henriksen

Kodeordet de kommende år

Hos Caripo Biler, der blandt andet driver serviceværksted for Nissan- og Hyundai-elbiler, har direktør Henrik Mark Henriksen overvejet tanken, at der på et tidspunkt kan blive indført retningslinjer på området.

- Vi går et år i møde, hvor der sker mange ting, og det forholder vi os til, når der kommer nye regler og lovmæssige krav, siger direktøren, der ikke for nuværende har indrettet sit autoværksted særligt i forhold til elbiler.

- Kodeordet i de kommende år bliver forandringsparathed, og der er ingen tvivl om, at der vil komme nogle investeringer. Jeg kan sagtens forestille mig, at det bliver et lovkrav, at man har liftpladser kun til elbiler, siger Henrik Mark Henriksen, der budgetterer med, at der vil komme love, der kræver ændringer på autoværkstedet.

Ingen retningslinjer på vej

Hos RAF Motors, der forhandler Hyundai- og Nissan-biler, har man heller ikke liftpladser, der er målrettet elbiler, men hvis der bliver indført krav om det, er autoforhandleren klar til at leve op til det.

- Vi har ikke gjort os nogen tanker om retningslinjer for elbil-værksteder, men kommer der regler, der siger noget om afstande mellem liftpladser, så laver vi en afdeling kun for elbiler, siger Bernd Nielsen, servicechef hos RAF Motors, der ikke er nervøs for et sådan scenarium.

- Nye regler, man skal leve op til, er et vilkår, når man driver værksted, siger han.

Folkebladet har været i kontakt med Arbejdstilsynet, der oplyser, at der ikke er regler på vej for, hvordan autoværksteder for elbiler skal indrettes.

AT Biler har bremset sit nybyggeri på Orionvej, mens firmaet afventer retningslinjer for autoværksteder for elbiler. Foto: Morten Pape
Henrik Mark Henriksen, direktør hos Caripo Biler, budgetterer med, at der kommer nye regler, som kræver ændringer i firmaets værksted. Foto: Morten Pape
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];