Annonce
Horsens

For tredje år i træk: 8700 er Danmarks bedst sælgende postnummer

839 gange blev der i 2018 sat underskrift på en købsaftale for en villa eller et rækkehus i postnummer 8700. Det placerer det lokale postnummer i toppen af listen over bedst sælgende postnumre i Danmark. Arkivfoto

839 gange blev der i 2018 sat underskrift på en købsaftale for en villa eller et rækkehus i 8700 Horsens. Det placerer det lokale postnummer i toppen af listen over bedst sælgende.

Horsens: For tredje år i træk indtager postnummer 8700 Horsens førstepladsen på listen over de bedst sælgende postnumre i landet.

Det vil sige, at 8700 Horsens er det postnummerområde i Danmark, hvor der i 2018 blev sat allerflest underskrifter på en købsaftale til en villa eller et rækkehus. Det skete i alt 839 gange i 2018, viser en opgørelse fra Boligsiden.dk. Dermed distancerer Horsens markant Silkeborg, som indtager andenpladsen med 773 solgte huse sidste år.

Førstepladsen til Horsens hænger dog retfærdighedsvist ikke udelukkende sammen med, at byen er i udvikling og har stor befolkningstilvækst. En anden grund til at det lokale postnummer klarer sig så flot, er formentlig, at 8700 er et af landets største postnumre målt på antallet af husstande. Ifølge Postdanmark er der i alt 16.679 husstande i 8700 Horsens, mens 7100 Vejle, som indtager syvende-pladsen på listen, kun rummer 13.223 husstande.

Annonce

Top 10 over hushandler i 2018


  1. 8700 Horsens 839
  2. 8600 Silkeborg 773
  3. 4000 Roskilde 600
  4. 6000 Kolding 599
  5. 4700 Næstved 517
  6. 8800 Viborg 513
  7. 7100 Vejle 507
  8. 7400 Herning 495
  9. 7000 Fredericia 462
  10. 7500 Holstebro 455

Kilde: Boligsiden.dk

Klart mønster

Også i 2017 og 2016 indtog Horsens toppen af listen, og 8700 Horsens' fortsatte førsteplads på listen kommer ikke bag på Birgit Daetz, der er boligøkonom og kommunikationsdirektør hos Boligsiden.dk.

- Byen er i rivende udvikling. Der bliver bygget en ny bydel ved Horsens Havn, og der er gang i flere spændende byudviklingsprojekter. Samtidig koster et hus godt og vel halvdelen af, hvad det gør i Aarhus. Samlet set gør det gør Horsens til en attraktiv destination for tilflyttere, siger Birgit Daetz i en pressemeddelelse.

Horsens efterfølges på listen af Silkeborg, Roskilde, Kolding og Næstved. Dermed er der ikke ændringer i toppen af listen i forhold til 2017.

- Der er et klart mønster i, hvad det er for nogle områder, der sælger bedst. Det er typisk de mellemstore byer, hvor de fleste indbyggere bor i huse og ikke lejligheder, og hvor byen ikke er delt op i mange forskellige postnumre, siger Birgit Daetz, som påpeger, at man først på listens 19. plads finder en repræsentant fra en af landets største byer med 2300 København S.

De eneste nye postnumre i top 10 i forhold til 2017 er 8800 Viborg og 7500 Holstebro, skriver Boligsiden.dk, som også oplyser, at der i skrivende stund er 443 huse til salg i 8700 Horsens.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Dårligt argument for dyrere børnepasning

Fra nytår bliver det dyrere at få passet sine børn i Horsens Kommune. Den slags er en politisk beslutning, og Horsens Byråd er naturligvis i sin gode ret til at sætte prisen op og ned alt efter politisk prioritering. Så langt så godt, og indrømmet, det er svært tit og ofte at skulle forklare prisstigninger, men det er er altså tæt på være verdens dårligste argument, når man forklarer prisstigningen med, at kommunen tilfører syv millioner kroner ekstra til området. Flere kommunale kroner er altså lig med, at man som forældre skal betale mere, lyder logikken. Argumentet holder også så langt, at for at få økonomien til at hænge sammen, når vi skal have passet de små i vuggestue, dagpleje, børnehave eller sfo, er der også en forældrebetaling. Den må maksimalt andrage 25 procent. En sats, der er indført, så ingen kommuner uhæmmet bruger den knap at skrue på, når der skal lægges budget. Nøgleordet her er maksimalt. For det er klart, at forældrebetalingen stiger, når procentsatsen fastholdes, og det samlede budget stiger, men i ordet maksimalt ligger også, at man selvfølgelig kan sætte satsen ned, så forældrene ikke skal betale mere for at få passet børn efter nytår. Der kan være mange gode argumenter for at tilføre midler til børnepasning og at lade forældrebetalingen stige, men der er ingen sammenhæng mellem flere midler og øget forældrebetaling. Horsens Byråd kunne uden problemer vedtage, at det fra nytår skulle være billigere for forældrene at sende deres børn i kommunale pasningstilbud og samtidig tilføre flere midler for at kunne ansætte eksempelvis flere pædagoger. Det kunne eksempelvis være begrundet i at ville tiltrække flere børnefamilier til kommunen. Det er en politisk beslutning med tilhørende solide argumenter, som man så kan være enig eller uenig i, men at sige, at forældrene skal betale mere, fordi kommunen bruger flere penge på området, har ingen logisk sammenhæng.

Annonce