Annonce
Hedensted

For meget Fortnite? Lær dit barn at sige nej og undgå afhængighed

Der er som udgangspunkt ikke noget i vejen med at game, og hvis man er opmærksom på, hvorfor og hvornår man gør det, kan det også have positive effekter. Men det må ikke blive en afhængighed, advarer læge Imran Rashid. Arkivfoto: Michael Svenningsen

Er du også bekymret for dit barns storforbrug af computer, ipad og playstation? Så læs med her, hvor læge Imran Rashid giver gode råd til, hvordan vi får et sundt forhold til digitale fristelser. Det handler om gammeldags opdragelse i ny forklædning.

Daugård: - Jeg skal lige spille den her runde færdig...

Den kommentar har de fleste forældre til gamer-børn hørt til ukendelighed. Også selvom det måske er fjerde gang, man kalder ind til aftensmad - og selvom yngstesønnen har siddet klistret til skærmen, siden han kom hjem fra skole.

For det kan være svært for ungdommen (og sådan set også os andre) at løsrive sig fra den farverige digitale verden, hvor stærke markedskræfter hele tiden prøver at få vores opmærksomhed.

Men det er nødvendigt.

Vores hjerne har brug for pauser, og vi har brug for selv at kunne styre vores behov. Derfor skal vi være bevidste om, hvorfor vi vælger tiden på skærmen til - og huske at sige nej ind imellem, så det ikke ender i en dårlig vane eller måske endda afhængighed.

Sådan lød hovedbudskabet fra læge og forfatter Imran Rashid, der i aftes holdt foredrag på Vejlefjordskolen om "sund digitalisering" for omkring 100 fremmødte forældre.

Annonce

Lægens fem råd til familien


  1. Se dit barn som et biologisk væsen.
  2. Vær kritisk over for softwaren - på samme måder som du er over for mad.
  3. Snak om barnets oplevelse på nettet uden at være fordømmende.
  4. Vær et godt eksempel selv.
  5. Lav ritualer, der styrker den sociale hjerne.
Imran Rashid er bekymret for den lidt for ukritiske tilgang, mange af os har til digitaliseringen. Pressefoto

Er telefonen vigtig?

En stor del af foredraget handlede om vores hjerner - for det er nødvendigt at vide, hvordan hjernen fungerer, for at forstå hvilken effekt digitaliseringen har og hvad, vi kan gøre ved det.

- 10 procent af det, vi gør, er bevidste valg, mens 90 procent er rutine- eller lystbetonet. Sådan fungerer vores hjerne, og det ved de store, amerikanske tech-virksomheder alt om. Derfor er det nemt for dem at gøre os afhængige af teknologien og få os til at bruge masser af tid på den af ren vane. Og det duer ikke. For så bruger vi ikke tiden på det, der faktisk betyder noget for os, sagde Imran Rashid med slet henvisning til voksnes brug af mobiltelefonen.

- Prøv at lukke øjnene og tænk på det, der er vigtigt for jer.

- Var der nogen, der tænkte på deres telefon? Nej, men alligevel bruger vi uendeligt meget tid på den, konstaterede Imran Rashid.

Og det er det samme, der kan ske for vores børn og unge, hvis vi ikke lærer dem at tænke over, hvorfor de gamer eller snapchatter eller hvad, de nu gør.

- Det er ikke noget problem at spille Fortnite, heller ikke at spille for meget Fortnite. Men det er et problem, hvis man bliver afhængig. Og det er netop det, der kan ske, hvis man ikke træffer bevidste valg, men lader gamingen snige sig ind som en vane, sagde han.

Derfor handler det om, at vi lærer vores børn at sige nej og selv at sætte grænser - og om engang imellem at prioritere det nødvendige over det sjove.

Kort sagt, god gammeldags opdragelse i ny forklædning.

Sundhed er ikke kun fysik

For Imran Rashid var det også en pointe, at gode, tætte relationer til andre mennesker er vigtige for at få et godt liv. De kan ikke erstattes af tid foran en skærm.

Derfor var han glad for at høre om de lokale e-sportforeningers tiltag for at få de unge til at bruge tid fysisk sammen i stedet for hjemme på værelserne.

Henry Egelund fra DGI Østjylland deltog også ved arrangementet, og han fortalte om nogle af de positive ting, gaming og e-sport kan bidrage med i de rigtige rammer.

- Sundhed består af tre parametre, den fysiske, den mentale og den sociale, og dyrker man e-sport i en forening, så kan man sætte tjek ved de sidste to. Det er det samme antal, som folk, der løber, kan sætte tjek ved, for de gør det ofte alene. I Danmark fokuserer vi meget på den fysiske del af sundheden, men det er måske på tide, vi begynder at kigge mere på det andet også, sagde han.

Går ikke midt i en fodboldkamp

Til det formål fungerer e-sport ganske godt, og det er en sport, der vinder meget frem i disse år. 96 procent af alle drenge i alderen 13 til 19 år gamer hver uge, halvdelen dagligt. Og det tal er stigende.

- Vi har fået et skel mellem de to generationer, der går ved 27-28 års alderen, nemlig de digitalt indfødte og de digitale indvandrere. Vi gamle forstår ikke rigtigt den nye kultur, fordi vi ikke er vokset op i den. Men vi er stadig de voksne, og det er os, der skal sætte rammerne - og derfor er vi nødt til at sætte os ind i den, sagde Henry Egelund.

Det kunne måske også hjælpe på føromtalte konflikt med sønnike, der ikke kommer, når der er aftensmad.

- Det kan jo være, at det spil, han er i gang med, tager en time. Hvis vi ved det på forhånd, kan vi sige, at han ikke må starte et spil efter kl. 17. For det er faktisk et problem for ham at forlade spillet midt i det hele uden at svigte sine kammerater. Man går heller ikke midt i en fodboldkamp, forklarede Henry Egelund.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce