Annonce
Horsens

Folk på gaden i Horsens: Sådan får butikkerne os til at handle mere lokalt

Henrik Frederiksen, Horsens: Jeg handler 50 procent på internettet, 50 procent i fysiske butikker. Priserne på internettet er lavere, udvalget er bredere, og det er mageligt at kunne sidde derhjemme foran computeren. Når jeg alligevel også handler i fysiske butikker, handler det om nærhed, inspiration og venlig betjening - og så handler det nok også lidt om lokalpatriotisme, da jeg er fra Horsens. Jeg har ikke noget problem med, at udviklingen går mod nethandel, for det er et frit marked, og hvis specialbutikkerne vil være med, må de komme ind i kampen og holde sig friske i forhold til prisudviklingen. Foto: Morten Pape
Horsens Folkeblad har været på gaden for at spørge folk, hvad der skal til for at få dem til at handle mere i det fysiske butiksliv i Horsens.

Horsens: Nogle handler på nettet, andre foretrækker fortsat at gå i fysisk butik. De fleste er dog enige om, at der er plads til forbedring, hvis forretningslivet i Horsens skal lokke flere kunder til.

Folkebladet mødte lørdag formiddag en håndfuld horsensianere på strøget i Horsens. Alle blev de bedt om at beskrive deres handlevaner og forholde sig til, hvad der kunne få dem til at lægge mere af deres handel i de lokale butikker.

Annonce
Ditte Balling, Horsens: Jeg handler mest på internettet, og det er et spørgsmål om at få hverdagen til at hænge sammen med tre børn. Her er det bare nemmere at gøre sine indkøb foran computeren om aftenen. Det er nemt, og der er fri fragt. Men jeg synes da, det er ærgerligt, at jeg bidrager til, at det lokale handelsliv daler, det har jeg dårlig samvittighed over. Hvis butikkerne skulle have et råd, ville jeg opfordre dem til at indrette sig børnevenligt. Det behøvede ikke at være noget stort, men blot et legehjørne, så tror jeg godt, jeg kunne overskue at handle mere i butikkerne. Eksempelvis var vi inde i Intersport i dag, og der fik mine børn en gratis bold, det er ikke noget stort, men det gør alligevel noget. Og så skal butikkerne også tænke i kundeservice og personlig betjening, for det får man ikke på nettet. Når jeg endelig handler i fysiske butikker, går jeg altid derhen, hvor jeg ved, at der er god kundeservice. Foto: Morten Pape
Karsten Kjærgaard, Horsens: Jeg handler mest i fysiske butikker for at kunne få en fornemmelse af varernes kvalitet. Men nogle gange har butikkerne ikke det, jeg søger, og så ender jeg med at handle på nettet. Det er tydeligt, at der er krise i butikslivet, når man ser, hvor mange butikker, der står tomme. Butikkerne skal have fundet ud af at kombinere butik og nethandel. Og så skal de tænke oplevelser sammen med handlen. Det skal gerne være sådan, at man som kunde føler, man får mere med fra butikken end blot den vare, man køber, for det får man ikke på nettet. I den forbindelse er både kundeservice og egentlige oplevelser vigtigt. Foto: Morten Pape
Helene Rasmussen, Horsens: Jeg handler altid i fysiske butikker, for jeg kan godt lide at være i butikkerne og prøve tøjet. På den måde er jeg den komfortable type. Samtidig synes jeg, det er besværligt at handle på nettet, for hvis man får en vare, der ikke passer, skal man til at sende den tilbage. Generelt oplever jeg en god kundeservice i butikkerne i Horsens, men niveauet er forskelligt. Hos eksempelvis Hunkemöller (undertøjsbutik på Søndergade, red.) er der virkelig god service. Der er medarbejderne gode til at vurdere min størrelse og kommer til mig med et stort udvalg. De giver gode råd og er der for mig som kunde. Og den form for service vil jeg gerne betale lidt ekstra for, i forhold til hvis jeg havde fundet varen billigere på nettet. Der er dog også butikker i Horsens, hvor ekspedienter bare hilser på dig, når du kommer ind, men ikke kommer hen til dig fysisk. De kigger bare ned i en computer. Så tør man ikke rigtigt spørge om hjælp. Foto: Morten Pape
Tine Bersang og Marc Bersang med sønnen Tobias på skuldrene, Horsens: Vi handler mest på nettet. I dag er faktisk første gang i tre måneder, at vi er på strøget. Det er nemmere at køre forbi posthuset efter en vare i stedet for at skulle ind og finde en parkeringsplads. Så det er et spørgsmål om tid, selvom det da er hyggeligt at være på strøget. Når vi kommer her, er det mest for oplevelsens skyld frem for at handle her. Horsens midtby er god til at have aktiviteter, der skaber liv - musik, folk på rulleskøjter, linedance, gospel - sådan noget vil man gerne ind at opleve, for det er hyggeligt, og så køber man nogle gange noget, mens man er her. I dag har vi eksempelvis købt en fjernstyret bil og en kjole. Foto: Morten Pape
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Ønskebørn-ejer om nethandel: Jeg er udfordret og bekymret - men som detailhandel bør vi ikke være sure

Leder For abonnenter

Leder: Dårligt argument for dyrere børnepasning

Fra nytår bliver det dyrere at få passet sine børn i Horsens Kommune. Den slags er en politisk beslutning, og Horsens Byråd er naturligvis i sin gode ret til at sætte prisen op og ned alt efter politisk prioritering. Så langt så godt, og indrømmet, det er svært tit og ofte at skulle forklare prisstigninger, men det er er altså tæt på være verdens dårligste argument, når man forklarer prisstigningen med, at kommunen tilfører syv millioner kroner ekstra til området. Flere kommunale kroner er altså lig med, at man som forældre skal betale mere, lyder logikken. Argumentet holder også så langt, at for at få økonomien til at hænge sammen, når vi skal have passet de små i vuggestue, dagpleje, børnehave eller sfo, er der også en forældrebetaling. Den må maksimalt andrage 25 procent. En sats, der er indført, så ingen kommuner uhæmmet bruger den knap at skrue på, når der skal lægges budget. Nøgleordet her er maksimalt. For det er klart, at forældrebetalingen stiger, når procentsatsen fastholdes, og det samlede budget stiger, men i ordet maksimalt ligger også, at man selvfølgelig kan sætte satsen ned, så forældrene ikke skal betale mere for at få passet børn efter nytår. Der kan være mange gode argumenter for at tilføre midler til børnepasning og at lade forældrebetalingen stige, men der er ingen sammenhæng mellem flere midler og øget forældrebetaling. Horsens Byråd kunne uden problemer vedtage, at det fra nytår skulle være billigere for forældrene at sende deres børn i kommunale pasningstilbud og samtidig tilføre flere midler for at kunne ansætte eksempelvis flere pædagoger. Det kunne eksempelvis være begrundet i at ville tiltrække flere børnefamilier til kommunen. Det er en politisk beslutning med tilhørende solide argumenter, som man så kan være enig eller uenig i, men at sige, at forældrene skal betale mere, fordi kommunen bruger flere penge på området, har ingen logisk sammenhæng.

Nyheder

Ejeren af den genfundne 12 uger gamle hundehvalp Nala: Jeg er så taknemlig og glad for at være i live

Annonce