Annonce
Horsens

Folk på gaden i Horsens: Sådan får butikkerne os til at handle mere lokalt

Henrik Frederiksen, Horsens: Jeg handler 50 procent på internettet, 50 procent i fysiske butikker. Priserne på internettet er lavere, udvalget er bredere, og det er mageligt at kunne sidde derhjemme foran computeren. Når jeg alligevel også handler i fysiske butikker, handler det om nærhed, inspiration og venlig betjening - og så handler det nok også lidt om lokalpatriotisme, da jeg er fra Horsens. Jeg har ikke noget problem med, at udviklingen går mod nethandel, for det er et frit marked, og hvis specialbutikkerne vil være med, må de komme ind i kampen og holde sig friske i forhold til prisudviklingen. Foto: Morten Pape
Horsens Folkeblad har været på gaden for at spørge folk, hvad der skal til for at få dem til at handle mere i det fysiske butiksliv i Horsens.

Horsens: Nogle handler på nettet, andre foretrækker fortsat at gå i fysisk butik. De fleste er dog enige om, at der er plads til forbedring, hvis forretningslivet i Horsens skal lokke flere kunder til.

Folkebladet mødte lørdag formiddag en håndfuld horsensianere på strøget i Horsens. Alle blev de bedt om at beskrive deres handlevaner og forholde sig til, hvad der kunne få dem til at lægge mere af deres handel i de lokale butikker.

Ditte Balling, Horsens: Jeg handler mest på internettet, og det er et spørgsmål om at få hverdagen til at hænge sammen med tre børn. Her er det bare nemmere at gøre sine indkøb foran computeren om aftenen. Det er nemt, og der er fri fragt. Men jeg synes da, det er ærgerligt, at jeg bidrager til, at det lokale handelsliv daler, det har jeg dårlig samvittighed over. Hvis butikkerne skulle have et råd, ville jeg opfordre dem til at indrette sig børnevenligt. Det behøvede ikke at være noget stort, men blot et legehjørne, så tror jeg godt, jeg kunne overskue at handle mere i butikkerne. Eksempelvis var vi inde i Intersport i dag, og der fik mine børn en gratis bold, det er ikke noget stort, men det gør alligevel noget. Og så skal butikkerne også tænke i kundeservice og personlig betjening, for det får man ikke på nettet. Når jeg endelig handler i fysiske butikker, går jeg altid derhen, hvor jeg ved, at der er god kundeservice. Foto: Morten Pape
Karsten Kjærgaard, Horsens: Jeg handler mest i fysiske butikker for at kunne få en fornemmelse af varernes kvalitet. Men nogle gange har butikkerne ikke det, jeg søger, og så ender jeg med at handle på nettet. Det er tydeligt, at der er krise i butikslivet, når man ser, hvor mange butikker, der står tomme. Butikkerne skal have fundet ud af at kombinere butik og nethandel. Og så skal de tænke oplevelser sammen med handlen. Det skal gerne være sådan, at man som kunde føler, man får mere med fra butikken end blot den vare, man køber, for det får man ikke på nettet. I den forbindelse er både kundeservice og egentlige oplevelser vigtigt. Foto: Morten Pape
Helene Rasmussen, Horsens: Jeg handler altid i fysiske butikker, for jeg kan godt lide at være i butikkerne og prøve tøjet. På den måde er jeg den komfortable type. Samtidig synes jeg, det er besværligt at handle på nettet, for hvis man får en vare, der ikke passer, skal man til at sende den tilbage. Generelt oplever jeg en god kundeservice i butikkerne i Horsens, men niveauet er forskelligt. Hos eksempelvis Hunkemöller (undertøjsbutik på Søndergade, red.) er der virkelig god service. Der er medarbejderne gode til at vurdere min størrelse og kommer til mig med et stort udvalg. De giver gode råd og er der for mig som kunde. Og den form for service vil jeg gerne betale lidt ekstra for, i forhold til hvis jeg havde fundet varen billigere på nettet. Der er dog også butikker i Horsens, hvor ekspedienter bare hilser på dig, når du kommer ind, men ikke kommer hen til dig fysisk. De kigger bare ned i en computer. Så tør man ikke rigtigt spørge om hjælp. Foto: Morten Pape
Tine Bersang og Marc Bersang med sønnen Tobias på skuldrene, Horsens: Vi handler mest på nettet. I dag er faktisk første gang i tre måneder, at vi er på strøget. Det er nemmere at køre forbi posthuset efter en vare i stedet for at skulle ind og finde en parkeringsplads. Så det er et spørgsmål om tid, selvom det da er hyggeligt at være på strøget. Når vi kommer her, er det mest for oplevelsens skyld frem for at handle her. Horsens midtby er god til at have aktiviteter, der skaber liv - musik, folk på rulleskøjter, linedance, gospel - sådan noget vil man gerne ind at opleve, for det er hyggeligt, og så køber man nogle gange noget, mens man er her. I dag har vi eksempelvis købt en fjernstyret bil og en kjole. Foto: Morten Pape
Annonce
Horsens For abonnenter

Lukning af smutveje i Dagnæs er skudt til hjørne: Politiker vil høre borgernes mening efter utilfredsstillende forløb

Danmark

Mandagens coronatal: 570 er testet positive siden i går

Annonce
Annonce
Annonce
Hedensted

HPK Hvidevarer bliver til Skousen: Jens Kristian sælger sit livsværk efter 26 år

Erhverv For abonnenter

Masterchef-deltagelse satte skub i livslang passion: Troels Katholm dropper pædagog-job og går all-in med madprojekt

Horsens

Ny type butik i bytorvet har fået særlige vilkår: Centerdirektør ser det som en håndsrækning og et bidrag til både nytænkning og variation for centret

AC Horsens For abonnenter

Alt du skal vide om AC Horsens' oprykningschancer: Sådan ser regnestykkerne ud, svækkelsen af Nykøbing FC, AC-spillere i karantænefare og risikoen for gummiben

Afsløring: Fyret topchef får gyldent håndtryk på adskillige millioner efter amputationsskandale

Østjylland

Klimabroen skal forbindes med nordsiden af fjorden - men politikerne vil stadig gerne diskutere, om den overhovedet skal bygges

HH Elite For abonnenter

HH Elites storskytte om svært første halvår i klubben: Derfor har sigtekornet været under niveau - sådan vil hun indstille det til den kommende sæson

Kultur

Fødselsdagsfest i fangernes gamle fort: Se hvad Fængslet har skabt gennem 10 år

Livsstil

Kærestepar solgte nyt Lalandia-hus i løbet af 14 dage: - Vi fandt ud af, at det nok ikke lige var lykken med to små børn

Ingrid er i syv sind, mens 80-årige Erling overvejer kovending efter debat om forsvarsforbeholdet: - Messerschmidt skuffede

Erhverv

Flyveplads er helt forandret: Før var der brummende fly og hektisk aktivitet - nu skal der slappes af og holdes selskaber

Hedensted For abonnenter

For lidt plads i spandene og mangel på information frustrerer borgerne - men der er også ros til den nye affaldsordning

Erhverv

Ny administrerende direktør i spidsen for M+ Ejendomme, som har rod i Michael A. Mortensens første selskab

Annonce