Annonce
Horsens

Fokus på lastbilparkering har hjulpet: P-vagter udskrev en enkelt bøde på tre weekender

Problemet med langtidsparkerede lastbiler i Horsens' industrikvarterer er stort set forsvundet, lyder det fra kommunens parkeringsvagter. Byrådsmedlem Michael Nedersøe (DF) er dog ikke enig. - Problemet er der stadig, og vi skal fastholde presset, så det ikke løber løbsk igen, siger han. Arkivfoto
P-vagter udskrev en enkelt bøde på tre weekender. Dansk Folkepartis Michael Nedersøe er dog stadig ikke tilfreds. - Problemet er der stadig. Vi skal fastholde presset, siger han.

Horsens: I de seneste tre weekender har de kommunale parkeringsvagter været på udkig efter langtidsparkerede lastbiler i de horsensianske industrikvarterer.

Og kun en enkelt gang har vagterne måttet hive bødeblokken frem og udskrive en parkeringsbøde. Derudover er et par enkelte lastbiler blevet bedt om at flytte sig og har gjort det.

Sådan lyder den status, som politikerne i plan- og miljøudvalget blev præsenteret for på sit seneste møde, oplyser udvalgsformand Martin Ravn (V).

Det var Dansk Folkepartis Michael Nedersøe, der havde bedt forvaltningen om en opdatering på, hvordan det går med at sikre, at lastbiler ikke holder parkeret i dagevis på vejene i industrikvartererne.

Sidste sommer og i løbet af efteråret var der endog meget store problemer med lastbiler i industrikvartererne, hvor der nogle steder nærmest opstod lejre med flere end 20 parkerede lastbiler med afbrænding af bål og lignende. Siden har problemet været diskuteret blandt politikerne, og i forbindelse med vedtagelsen af kommunens budget i efteråret blev det besluttet at sætte ind med flere p-vagter til at kontrollere i industriområderne.

Og det har tilsyneladende hjulpet, konstaterer Martin Ravn.

- Vi kan altså konstatere, at det har hjulpet, at reglerne er blevet tydeliggjort med bl.a. nye skilte og en øget opmærksomhed, og det er selvfølgelig tilfredsstillende, siger han.

Annonce

Jeg hører fra masser af chauffører, at der stadig er problemer, og jeg kører også selv jævnligt ud i indistrikvartererne for at tjekke, hvordan det står til, og så sent som i søndags så jeg flere ulovligt parkerede lastbiler.

Michael Nedersøe, medlem af byrådet, Dansk Folkeparti

- Vi skal fastholde presset

Men selvom problemerne ser ud til at være mindre, så er Michael Nedersøe langt fra tilfreds.

Han mener nemlig ikke, at p-vagterne har været nok til stede i områderne, hvor der har været problemer.

- Jeg er ikke enig i, at problemet ser ud til at være løst. Jeg hører fra masser af chauffører, at der stadig er problemer, og jeg kører også selv jævnligt ud i industrikvartererne for at tjekke, hvordan det står til, og så sent som i søndags så jeg flere ulovligt parkerede lastbiler. Om jeg har bedre øjne end p-vagterne eller bare har været der på et uheldigt tidspunkt, ved jeg ikke, men jeg kan konstatere, at problemet stadig findes. Jeg ved også, at der ikke har været kontrol i områderne i mange uger, og det er ikke godt nok, siger Michael Nedersøe, som dog erkender, at det står langt bedre til, end det gjorde i sommer.

- Det er markant bedre, og det er fint, at vi oplever en forbedring. Men nu handler det om, at vi skal fastholde presset, så vi kan komme problemerne helt til livs. Det har set fint ud i de første måneder af i år, men jeg ved også, at der har været mange weekender, hvor der ikke har været kontrol. Og så finder chaufførerne lynhurtigt ud af, at der ikke er konsekvenser, hvis de parkerer ulovligt, og så tænker de "går den, så går den" og begynder at parkere ulovligt igen, siger Michael Nedersøe.

Plan- og miljøudvalget besluttede på sit møde at bede forvaltningen om at sikre, at udvalget løbende får opdateringer på, hvordan det går med at få overholdt parkeringsreglerne.

- Jeg tror, det er noget, vi kommer til at tale om igen, og det er fint, at vi holder øje med, hvordan det går, siger Martin Ravn.

Parkeringsregler for lastbiler

  • Det er Bekendtgørelsen for standsning og parkering i Horsens Kommune, der formulerer reglerne for parkering på industriveje, som ligger inden for byzone.
  • Ifølge bekendtgørelsen er det ikke tilladt at parkere motorkøretøjer på over 3500 kg på industriveje i tidsrummet mellem klokken 18 og 6.
  • Det er desuden ikke tilladt at overnatte i lastbiler på industriveje.
  • Det er kommunens parkeringskontrol, der fører kontrol med lastbilparkering i industrikvartererne, ligesom politiet kan føre kontrol.
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Inklusion skal være for barnets skyld, ikke for økonomiens

Læserbrev: Vi kendte ham godt. Vi lærere i skolens ældste klasser havde, med en vis ængstelse, på afstand fulgt Frederik op igennem de små klasser, hvor hans adfærd havde været ganske bekymrende. I frikvartererne var han nærmest mandsopdækket, for ellers endte det forudsigeligt nok i ballade. Da han nåede 7. klasse, gik Frederik stadig på skolen. I timerne sad han mest alene med hovedet begravet i computerspil. Af og til blev frustrationerne dog for store, og så måtte klassen gå et andet sted hen, hvis den ville undgå at dele skæbne med stole, borde og penalhuse, som blev kylet rundt i lokalet. Sidst i 7. klasse fik Frederik en plads i et specialtilbud. Alt, alt for sent. Man har I Vejle Kommune lovet at tilføre folkeskolen mere personale for et beløb stigende fra 10 mio. kr. i 2019 til 40 mio. kr. efter fire år. Det kvitterer vi lærere med glæde for. Men virkeligheden har vist, at vi alligevel ikke rigtig har fået flere kolleger ude på skolerne. En af grundene er, at flere og flere elever bliver skilt ud fra almenskolen og placeret i meget dyrere specialtilbud. Det betyder, at pengene går til dem og dermed ikke kan mærkes ude i skolen. I Vejle Kommune er det den enkelte skole, der skal finde pengene i budgettet til at sende elever i specialtilbud, og det er dyrt, så det fløjter. En folkeskoleelev koster 56.000 kr. om året, mens en plads i et specialtilbud kan koste 200.000 kr. Ideen fra kommunens side er at straffe skolen økonomisk, hvis den ikke magter at inkludere sine elever. Desværre betyder det, at børn med særlige behov bliver hængende alt for længe i folkeskolen, hvis skolen ikke har råd til andet. En af årsagerne til stigningen skal findes i, at inklusionsindsatsen i folkeskolen har været underfinansieret. Inklusionen har simpelthen været en spareøvelse. Derfor har disse børn ikke fået den hjælp, de har haft brug for, mens de kunne have haft glæde af den. Nu banker de så på til specialtilbuddene, bl.a. fordi de er blevet holdt for længe ude i almenskolen. Vi må gøre op med et system, der straffer skolerne, hvis man giver eleverne det tilbud, de har brug for, men der skal samtidig sikres ressourcer nok til at rumme børn som Frederik, både for Frederiks skyld, men også for Frederiks klasses. Især hvis folkeskolen fortsat skal være familiernes førstevalg.

Horsens

Kurdisk opråb på Rådhustorvet i Horsens: Stop den etniske udrensning

Annonce