Annonce
Horsens

Flygtninge i Horsens passer deres dansk-kurser

Flygtninge på Sprogcenter Midt i Horsens har ikke nært så højt fravær som på landsplan. Arkivfoto: Lasse Hyldager
De 100 flygtninge, som er tilmeldt sprogkursus i Horsens hen over sommeren, har et fravær på 18 procent. Fraværsgennemsnittet på landsplan er på knap 50 procent.

Horsens: Første år med sommerferieåbent på Sprogcenter Midt i Horsens er en stor succes. Mens flygtninge på landsplan i gennemsnit kun møder op til undervisning hver anden dag i sommerugerne, viser tal fra 2018, har Horsens helt andre, flotte fremmødetal.

Centerchef på Sprogcenter Midt Mette Hedegaard Jørgensen kan slet ikke genkende de dårlige lands-statistikker.

- Det er slet ikke det, der er tilfældet her i Horsens. Når der er nogen, der ikke møder op, så er det, fordi der er en klar aftale, eller fordi de ikke kan få passet deres små børn. Der er styr på dem, siger hun.

I år er første år, sprogcentret i Horsens har åbent hele sommeren. Normalt er der lukket i industriferien, men fremover vil der være åbent hele året for den gruppe flygtninge, som ikke har optjent ferie.

- Denne sommer ligger fraværsprocenten på cirka 18 procent i ugerne 27-29, hvor vi har sommerundervisning. Det er faktisk noget under den fraværsprocent, vi har til daglig, som er på 26 procent for den her gruppe, forklarer Mette Hedegaard Jørgensen.

Annonce
Selvfølgelig skal de komme, og det ville være skønt, hvis procenten matchede fraværet på almindelige arbejdspladser. Men en fraværsprocent på 17 er lavere end normal, og hvis vi sammenligner med voksenuddannelser i Danmark i øvrigt, så er selv 26 procent fravær lavt.

Mette Hedegaard Jørgensen, centerchef

Bedre end almindelige voksenuddannelser

Knap 100 flygtninge skal følge undervisningen i Horsens hele sommeren, fordi de ikke har ret til ferie eller har optjent ferie. De fleste møder op, og de få, som bliver væk, har som regel fået lov.

- Men langt de fleste skal møde op, der er kun få undtagelser, forklarer Mette Hedegaard Jørgensen.

Og det er netop det tætte samarbejde mellem Jobcentret og vejlederne på sprogskolen, som har medvirket til den relativt lave fraværsprocent.

- Der er en stor opmærksomhed fra os og fra jobcenteret på de enkelte kursister. Hvis de ikke dukker op, sender vi en sms eller ringer til dem og snakker også sammen med sagsbehandlerne. Og når vi ikke ser dem her, så melder vi det ind, lyder det fra Mette Hedegaard Jørgensen, som advarer mod at lave en urimelig klapjagt på sprogskolens kursister.

- Selvfølgelig skal de komme, og det ville være skønt, hvis procenten matchede fraværet på almindelige arbejdspladser. Men en fraværsprocent på 17 er lavere end normalt, og hvis vi sammenligner med voksenuddannelser i Danmark i øvrigt, så er selv 26 procents fravær lavt, understreger hun og fortsætter:

- Vi skal ikke stirre os fuldstændig blinde på en lille gruppe, selvom de modtager integrationsydelse. I andre voksenuddannelser modtager kursisterne jo også statsfinansieret SU eller elevløn og bør møde frem til undervisningen. Vi skal sørge for at have proportionerne og sammenligningsgrundlaget i orden, også når vi taler om målgruppen af flygtninge i danskundervisning.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Ny café slår dørene op i Horsens

Leder For abonnenter

Der er alt for mange ludomaner

Kampen mod cigaret-reklamer har ikke været forgæves. Det har givet gode resultater i kampen mod den usunde tobak. Nu er tiden inde til endnu en kamp, nemlig reklamerne mod spil. Der er alt for mange ludomaner. Det er lige så ødelæggende som tobakken. Mange er lette at friste, og det vrimler med reklamer for alle slags spil. Jeg ser det ikke som noget problem, når Brian Laudrup står frem og fortæller om sine afgørende mål. Men når det ene almindelige menneske efter det andet sidder og fortæller omverdenen om de gevinster, de har vundet, er det et helt andet problem. Hvis de virkelig vandt så meget, som de fortæller om, ville spilselskabet være konkurs for længst, og det ville ikke have penge til at betale for tv-reklamerne. Når de alligevel laver den type reklamer, er det selvfølgelig, fordi der er svage sjæle, der kan blive fristet. Når man ser reklamer, tænker mange: "Tænk, hvis det var mig. Jeg vil også gerne en tur sydpå". Det er bare så sjældent, det lykkes. Jeg kan sagtens lade mig friste til at købe en lottokupon eller kaste mig over et skud på Oddset, men her oplever jeg virkeligheden. Det er bare så lidt, der kommer i gevinst, og som regel en del mindre, end jeg har spillet for. Oddset er et videnspil, så her er man selv ude om det, men det er sjældent, man rammer odds 116 med gevinst, som de taler om i reklamerne. Der kan være ganske muntre reklamer undervejs, men de har kun ét formål: At skaffe nye kunder i fælden. Jeg har ondt af de familier, der får deres økonomi ødelagt af ludomaner. Det er så fristende. Man skal huske på, at spilselskaberne tjener styrtende med penge, og taberne er os, der køber lotto-kuponerne. Danmark har en gruppe af ludomaner. Vi har ikke brug for engelske tilstande, hvor fodboldmillionærer har spillet hele deres formue op i en naiv tro på, at der var penge at hente i selskaberne. Sæt ind over for reklamerne. Vi har ikke brug for flere ludomaner.

Hedensted For abonnenter

Tilsynssag: Når man ender i denne situation, er der selvfølgelig noget, man ville ønske, at man havde gjort anderledes

Annonce