Annonce
Horsens

Dorte og René driver campingplads på 12. år: Rift om luksushytter og flere gæster fra udlandet

Beliggenheden lige ned til stranden er et stort trækplaster for campingpladsen i Husodde, som er godt i gang med en travl tid. Arkivfoto
For 10 år siden kom 90 procent af gæsterne på campingpladsen i Husodde fra Danmark. I dag er der lige så mange gæster fra udlandet som fra Danmark.

Horsens: Det er midt i højsæsonen på campingpladsen ved Husodde, som ægteparret Dorthe og René Kofoed driver på 12. år. Med det tidsperspektiv kan parret se en tydelig udvikling. I dag kommer langt flere gæster fra udlandet, og så er der rift om luksushytterne.

- Da vi begyndte, kom omkring 10 procent af gæsterne på campingpladsen fra udlandet. I dag kommer omkring halvdelen af gæsterne fra udlandet, siger René Kofoed.

Bag udviklingen ligger en aktiv indsats for at gøre opmærksom på sig selv. Ikke mindst ved at deltage i feriemesser i udlandet.

- Vi har flest tyskere, så komme hollændere, nordmænd og svenskere. Men vi har også folk længere væk fra, fortæller René Kofoed.

Når man skal sælge sig selv, handler det primært om beliggenhed.

- Vi er tæt på stranden, på byen og naturen. Det er sådan noget, vi sælger os selv på.

Og fra campingpladsen ved Husodde kan man på dagsture besøge et væld af seværdigheder.

- For to år siden begyndte vi at markedsføre os med navnet Horsens City Camping - ved skov og strand. Næsten lige meget hvor man er i Danmark, så kender man Horsens på den gode måde. Man kender byen for fodbold, Fængslet og alle koncerterne. Det er en fjer i hatten til Horsens, siger Rene Kofoed, som derfor har taget bynavnet til sig i stedet for Husodde Strand Camping.

Annonce
René Kofoed er sammen med familien i gang med den 12. sæson på den lokale campingplads. Arkivfoto: Morten Pape

Mere run på luksus

En anden tendens, han oplever, er, at der er en større efterspørgsel på luksus under campingferien.

- Vi har i år udvidet med seks luksushytter, og de er stort set lejet ud resten af sæsonen med enkelte undtagelser. De har komfur, opvaskemaskine og badeværelse. Det var det helt rigtige at gøre, da vi valgte at udvide med dem. Og det varer ikke 10 år, før vi køber flere, siger René Kofoed, som set i bagklogskabens klare lys erkender, at de nok skulle have investeret i nogle luksushytter lidt tidligere.

Hytter, som ikke mindst børnefamilierne nyder glæde af.

Samtidig oplever han også flere teltcampister, som kører rundt i elbiler og på cykler.

Alt sammen forandringer, der stiller krav til pladsens faciliteter.

- Vi skal nå at omstille os hurtigt.

Vejret er perfekt

Campingpladsen råder over 240 pladser - inklusive pladser til autocampere samt 25 hytter. Gennem årene er flere og flere af pladserne til campingvogne blevet ombygget, så de også passer til autocampere. Dog er der stadig særlige pladser til de helt store autocampere.

Og René Kofoed lyder som en rigtig tilfreds mand.

- Vi havde en bedre juni end sidste år, og juli tegner også godt. Det er det helt perfekte vejr med 20-25 grader. Så gør det ikke noget, at det regner lidt morgen eller aften, så bliver det ikke så støvet, men er stadig grønt.

Så det tegner godt for sommeren, som er den afgørende tid for campingpladsen.

- Vi tjener 80 procent af lønnen på otte uger.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Biler tørnede sammen ved Barrit

Leder For abonnenter

En hyldest til den gode idé - lad os få mere af den slags

Gode ideer kan vi aldrig få for mange af. Og når de så oven i købet bliver omsat i handling og er en gevinst, er der ekstra grund til at anerkende et godt initiativ. Sådan er det med Mai-Britt Therkelsen, der som leder af tøjafdelingen hos Blå Kors kunne se genbrugsguld gå tabt på grund af manglende hænder. Mange ville trække på skuldrene og ærgre sig, men heldigvis ville Mai-Britt Therkelsen det anderledes. Hun fik en god idé om at lave en sorteringscentral som et beskæftigelsesprojekt, og nu er det blevet til virkelighed med opbakning fra Horsens Kommune. Et initiativ, der har alle muligheder for at blive en gevinst for alle parter. Den slags kan vi ikke få nok af, og det er vigtigt at anerkende, når en idé på den måde bliver til virkelighed. Mai-Britt Therkelsens initiativ minder os alle om, at der i princippet ikke skal så meget til. Der må være masser af lignende ideer, der rumler og rumsterer derude i Horsens og opland. Lad os få dem på bordet. Alle kan måske ikke lade sig realisere, men hvorfor ikke hjælpe hinanden med at gøre hverdagen lettere og udnytte de ressourcer, vi har, bedst muligt. I dette tilfælde havde Mai-Britt Therkelsen en chef, der var på ideen, ligesom Horsens Kommune også bakkede op. Sådan er det med alle ideer. De kræver opbakning og støtte. Vi er alt for gode til at tale ting ned og skyde forslag ned med en halvdårlig, kvik bemærkning. Den slags er dræbende for folk med gode ideer og lyse indfald, og fremfor alt risikerer vi at smide guld på gaden. Husk det næste gang, du får en god idé eller bliver præsenteret for én af slagsen. Giv det en chance. Ikke noget med at sige: Hvorfor dog det? Støt og bak op og spørg i stedet dig selv og dine omgivelser: Hvorfor ikke? Det vil være til gavn for os alle på den lange bane, så hyld den gode idé og lad os får mere af den slags.

Annonce