Annonce
Danmark

Flere elløbehjul i trafikken - trafikråd frygter flere ulykker

Torsdag kommer 150 nye elektriske løbehjul til Aarhus, når udlejningsfirmaet Voi åbner op for udlejning. Arkivfoto: Axel Schütt
Elektriske løbehjul bliver torsdag præsenteret som udlejningsmulighed i gaderne i Aarhus, når den svenske transportvirksomhed Voi stiller 150 løbehjul til rådighed. Rådet for Sikker Trafik er kritisk over for lanceringen og frygter flere tilskadekomne. En afklaring af antal ulykker er undervejs.

Transport: Der vil ske flere trafikulykker, når Aarhus bliver næste by til at have udlejning af elløbehjul. Det mener adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik Mogens Kjærgaard Møller.

- Der er mange unge, som kører rundt på dem, og som synes, at det er et legetøj. Det er vi nervøse for vil afspejle sig i flere ulykker, siger han.

Siden en forsøgsordning for elløbehjul trådte i kraft 17. januar i år, har det være muligt at køre på en elektrisk model, og nu bliver Aarhus den næste by efter København til at introducere elløbehjul i trafikken som udlejningsmulighed.

Det er det svenske transportfirma Voi, som torsdag stiller 150 elløbehjul til rådighed på 62 forskellige steder i byen, efter virksomheden har indgået en toårig aftale med kommunen. Hos Voi er der begejstring over, at elløbehjul har fået grønt lys af kommunen til at rulle ud i de aarhusianske gader.

- Vi har glædet os til at lancere, og vi håber, at aarhusianerne vil tage godt imod os, siger landechef i Voi Eric André i en pressemeddelelse.

Anderledes kritisk forholder Mogens Kjærgaard Møller sig til de elektriske løbehjul, der med elmotoren kan køre op til 20 km i timen

- Den bekymring, vi har, spejler sig rundt om i Europa, hvor der har været flere alvorlige uheld. Løbehjulene er forbundet med en sikkerhedsrisiko på grund af deres relativt høje fart, siger han.

10 færdselsregler for elektriske løbehjul

1. Du skal være fyldt 15 år. For at kunne leje et elløbehjul hos Voi skal man være over 18 år.

2. Børn under 15 år må kun køre på elektrisk løbehjul i trafikken, hvis barnet er sammen med en voksen på 18 år eller derover, som har kontrol over barnets kørsel. På lege- og opholdsområder er der dog ikke det krav.

3. Du skal følge cykelreglerne og køre på cykelstien, hvor der er cykelsti.

4. Elektriske løbehjul må højst kunne køre 20 km/t med motorkraft alene.

5. Du må ikke have passager med på løbehjulet.

6. Der må ikke være sæde på løbehjulet.

7. Løbehjulet skal være CE-mærket. Det må højst veje 25 kg, højst være to meter langt og 70 cm bredt.

8. Du skal køre med lys på hele døgnet. Du skal have en hvid eller gul lygte foran og en rød bagpå. Lygterne skal sidde på løbehjulet og være tydeligt synlige på 300 meters afstand.

9. Løbehjulet skal være forsynet med rød refleks bagpå, hvid refleks foran og gule eller hvide reflekser på hver side.

10. Promillegrænsen er 0,5 - og der er nulgrænse for ulovlige stoffer.

Kilder: Rådet for Sikker Trafik, FDM og Voi

Kortlægger ulykker

Aftalen om elløbehjul i trafikken blev indgået i december sidste år af et bredt flertal i Folketinget. Foruden Rådet for Sikker Trafik har Cyklistforbundet, Dansk Fodgængerforbund og Rigspolitiet været blandt kritikerne af det nye transportmiddel og udtrykt skepsis over sikkerheden.

I flere europæiske storbyer har der været dødelige færdselsulykker forbundet med løbehjul, og på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital er personalet nu i gang med at undersøge, hvor mange patienter der kommer på skadestuen som følge af uheld med et elektrisk løbehjul.

- Vi vil undersøge, hvor reelt et problem det er herhjemme, for vi ved det ikke endnu. Vi laver i løbet af den her måned en foreløbig afkrydsning, som vi vil tage videre til Københavns Kommune, siger overlæge og leder af skadestuen på Bispebjerg og Frederiksberg Søren Rasmussen.

Han understreger, at han indtil videre kun har oplevet mindre skadestilfælde hos patienter, som er kommet på skadestuen.

- Vi har set nogle stykker komme ind, men det er knubs, der er tale om. Det er ikke alvorlige skader, og jeg har ikke hørt om større tilfælde fra akutmodtagelsen, siger han.

Søren Rasmussen har en forventning om, at der vil komme flere færdselsuheld med løbehjul, efterhånden som de udbredes i landet.

- Det vil der gøre, og vejret vil også få en betydning, for når det er godt vejr, vil flere benytte sig af et løbehjul, forventer han.

De nye løbehjul, som Voi stiller til rådighed i Aarhus, kan lejes via en app, og firmaet vil i løbet af torsdagen have medarbejdere til at introducere og hjælpe brugere i gang med køretøjet.

Annonce
Forsiden netop nu
Udland For abonnenter

Domstol får Johnson til at ligne en politisk amatør

Hvert eneste ord i den skotske kendelse lander som et udæmpet slag på en gongong. For nu har den britiske premierminister, Boris Johnson, domstolenes ord for at have vildledt dronningen, løjet for hende og givet hende et "ulovligt råd" og for lovstridigt at have hjemsendt det britiske parlament. Selv for en mand, som på rekordtid er blevet dyppet i nederlag og rullet i faneflugt, er det et 180 graders cirkelspark. For hvis afgørelsen fra den skotske højesteret står ved magt, har Boris Johnson de facto politisk misbrugt sit embede. På tirsdag går sagen til den britiske højesteret, som skal træffe den endelige afgørelse. Her er konflikten i en nøddeskal: Boris Johnson suspenderede mandag parlamentet for at begynde på en ny samling, og det er i sig selv ikke ulovligt. Den daværende samling var den længste samling i 400 år, og derfor gik premierministeren til dronningen og bad hende formelt hjemsende parlamentet og indkalde til en ny samling. Men her er så problemet: En suspendering sker normalt på et passende tidspunkt, og den er kortvarig. Boris Johnsons suspendering sker midt i den alvorligste britiske krise siden Suez-krisen i 1956, og den strækker sig over fem uger. Ydermere indikerer interne regeringsdokumenter, at motivationen er politisk og handler om, at parlamentet skal blande sig uden om regeringens brexit-politik og ikke føre tilsyn med regeringen, som det hedder i den skotske retsafgørelse. Derfor er Johnsons handling "ulovlig" og en "klar overtrædelse af de almindeligt accepterede regler for offentlige myndigheders adfærd", hedder det. Hvilken konsekvens får det? Juridisk venter vi stadig på den endelige afgørelse fra den britiske højesteret og dermed den endelige afgørelse af, om Boris Johnsons hjemsendelse af parlamentet er ulovlig og skal annulleres. Men politisk er skaden sket, for den føjer sig til billedet af en premierminister og hans chefrådgiver, som forveksler magten med et rænkespil i en politisk ungdomsorganisation. Suspenderingen af parlamentet var angiveligt tænkt som et magtpolitisk supergreb, udtænkt af Johnsons chefrådgiver, Dominic Cummings, og parlamentsminister Jacob Rees-Mogg, og den ville sætte parlamentet skakmat. Men i stedet blev det et strategisk dosmertræk, en hybris, der i militærhistorien tåler sammenligning med massakrene ved Little Big Horn og Gallipoli. For magtgrebet samlede alle kritikere i parlamentet, som på lyntid gennemførte en lov, der forhindrer et hårdt brexit; det førte til et konservativt oprør, som endte med 22 afhoppere eller ekskluderede; det gav Johnson seks nederlag ud af seks afstemninger i parlamentet, udraderede hans flertal og førte til et forfatningsopgør for domstolene. Det er politisk skade, der allerede er sket, og som giver Johnson-regeringen et skær af amatørscenen i Tønder, og hvis højesteretsafgørelsen i næste uge også går ham imod - så er den politiske fiasko komplet.

Annonce