Annonce
Danmark

Flere elløbehjul i trafikken - trafikråd frygter flere ulykker

Torsdag kommer 150 nye elektriske løbehjul til Aarhus, når udlejningsfirmaet Voi åbner op for udlejning. Arkivfoto: Axel Schütt
Elektriske løbehjul bliver torsdag præsenteret som udlejningsmulighed i gaderne i Aarhus, når den svenske transportvirksomhed Voi stiller 150 løbehjul til rådighed. Rådet for Sikker Trafik er kritisk over for lanceringen og frygter flere tilskadekomne. En afklaring af antal ulykker er undervejs.

Transport: Der vil ske flere trafikulykker, når Aarhus bliver næste by til at have udlejning af elløbehjul. Det mener adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik Mogens Kjærgaard Møller.

- Der er mange unge, som kører rundt på dem, og som synes, at det er et legetøj. Det er vi nervøse for vil afspejle sig i flere ulykker, siger han.

Siden en forsøgsordning for elløbehjul trådte i kraft 17. januar i år, har det være muligt at køre på en elektrisk model, og nu bliver Aarhus den næste by efter København til at introducere elløbehjul i trafikken som udlejningsmulighed.

Det er det svenske transportfirma Voi, som torsdag stiller 150 elløbehjul til rådighed på 62 forskellige steder i byen, efter virksomheden har indgået en toårig aftale med kommunen. Hos Voi er der begejstring over, at elløbehjul har fået grønt lys af kommunen til at rulle ud i de aarhusianske gader.

- Vi har glædet os til at lancere, og vi håber, at aarhusianerne vil tage godt imod os, siger landechef i Voi Eric André i en pressemeddelelse.

Anderledes kritisk forholder Mogens Kjærgaard Møller sig til de elektriske løbehjul, der med elmotoren kan køre op til 20 km i timen

- Den bekymring, vi har, spejler sig rundt om i Europa, hvor der har været flere alvorlige uheld. Løbehjulene er forbundet med en sikkerhedsrisiko på grund af deres relativt høje fart, siger han.

Annonce

10 færdselsregler for elektriske løbehjul

1. Du skal være fyldt 15 år. For at kunne leje et elløbehjul hos Voi skal man være over 18 år.

2. Børn under 15 år må kun køre på elektrisk løbehjul i trafikken, hvis barnet er sammen med en voksen på 18 år eller derover, som har kontrol over barnets kørsel. På lege- og opholdsområder er der dog ikke det krav.

3. Du skal følge cykelreglerne og køre på cykelstien, hvor der er cykelsti.

4. Elektriske løbehjul må højst kunne køre 20 km/t med motorkraft alene.

5. Du må ikke have passager med på løbehjulet.

6. Der må ikke være sæde på løbehjulet.

7. Løbehjulet skal være CE-mærket. Det må højst veje 25 kg, højst være to meter langt og 70 cm bredt.

8. Du skal køre med lys på hele døgnet. Du skal have en hvid eller gul lygte foran og en rød bagpå. Lygterne skal sidde på løbehjulet og være tydeligt synlige på 300 meters afstand.

9. Løbehjulet skal være forsynet med rød refleks bagpå, hvid refleks foran og gule eller hvide reflekser på hver side.

10. Promillegrænsen er 0,5 - og der er nulgrænse for ulovlige stoffer.

Kilder: Rådet for Sikker Trafik, FDM og Voi

Kortlægger ulykker

Aftalen om elløbehjul i trafikken blev indgået i december sidste år af et bredt flertal i Folketinget. Foruden Rådet for Sikker Trafik har Cyklistforbundet, Dansk Fodgængerforbund og Rigspolitiet været blandt kritikerne af det nye transportmiddel og udtrykt skepsis over sikkerheden.

I flere europæiske storbyer har der været dødelige færdselsulykker forbundet med løbehjul, og på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital er personalet nu i gang med at undersøge, hvor mange patienter der kommer på skadestuen som følge af uheld med et elektrisk løbehjul.

- Vi vil undersøge, hvor reelt et problem det er herhjemme, for vi ved det ikke endnu. Vi laver i løbet af den her måned en foreløbig afkrydsning, som vi vil tage videre til Københavns Kommune, siger overlæge og leder af skadestuen på Bispebjerg og Frederiksberg Søren Rasmussen.

Han understreger, at han indtil videre kun har oplevet mindre skadestilfælde hos patienter, som er kommet på skadestuen.

- Vi har set nogle stykker komme ind, men det er knubs, der er tale om. Det er ikke alvorlige skader, og jeg har ikke hørt om større tilfælde fra akutmodtagelsen, siger han.

Søren Rasmussen har en forventning om, at der vil komme flere færdselsuheld med løbehjul, efterhånden som de udbredes i landet.

- Det vil der gøre, og vejret vil også få en betydning, for når det er godt vejr, vil flere benytte sig af et løbehjul, forventer han.

De nye løbehjul, som Voi stiller til rådighed i Aarhus, kan lejes via en app, og firmaet vil i løbet af torsdagen have medarbejdere til at introducere og hjælpe brugere i gang med køretøjet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Debat: Prostitution er dybt skadeligt – lad os hjælpe udsatte ud

Regeringer er forskellige. Der er røde, der er blå. Men der er først og fremmest de politiske ideologier og værdier til forskel. Derfor er der nogle af de opgaver, man ”arver” som ny minister, som man slet ikke kan se sig selv i politisk. Sådan er det for mig, når det kommer til prostitution. Her nedsatte den tidligere VLAK-regering en arbejdsgruppe, som blandt andet skulle se på normalisering af prostitution som erhverv. Arbejdsgruppen var et udtryk for, at der i den tidligere regering var liberalistiske strømme med stærk tro på markedets velsignelser – også når det kommer til køb og salg af menneskers kroppe til sex. Det er i mine øjne helt misforstået – og et mærkeligt skønmaleri – at tale om prostitution som et normalt erhverv på linje med dét at være tømrer eller folkeskolelærer. Prostitution kommer med en meget høj pris: udnyttelse, vold og voldtægter. Et arbejdsmiljø, der er hårdt, og som giver skader på krop og psyke. Fra kønssygdomme til PTSD, angst og depression. Man kan slå vejen forbi en af Rederne, der er et frirum for gadeprostituerede. Her kan man høre om en hverdag præget af ofte ubehandlet psykisk sygdom, stofmisbrug, rådne tænder, ubehandlede fysiske sygdomme, stor utryghed og alt for mange, der udsættes for vold og voldtægt af kunder, bagmænd og andre i prostitutionsmiljøet. VIVE’s kortlægning af prostitution bekræfter det billede og beretter i øvrigt om, hvordan en del borgere med prostitutionserfaringer giver udtryk for, at de har psykiske problemer som stress, PTSD, angst, depression, bipolar lidelse, søvnproblemer og personlighedsforstyrrelse. For dele af dem er det i kombination med et misbrug af hash, heroin, amfetamin, kokain eller alkohol. Ifølge VIVE’s kortlægning bliver mennesker i prostitution udsat for vold og voldtægt af kunder, bagmænd og andre personer i prostitutionsmiljøet. I gadeprostitution har 41 procent oplevet vold inden for et år. Men også i escortprostitution, som mange ellers forbinder med de glamourøse billeder fra Pretty Woman, har hver fjerde været udsat for vold. Flere mennesker i prostitution er også utrygge ved risikoen for at blive udsat for vold og voldtægt. Vi skal have færre – ikke flere – mennesker ind i prostitution. Og arbejdet for bedre vilkår for prostituerede handler om at lappe de huller i vores velfærdssamfunds sikkerhedsnet, som de er faldet igennem. Det skal ske med en bedre sundhedspolitik, så ingen prostituerede bliver udskrevet fra sygehusene til gaden, fordi de ikke kan rummes på de travle sygehusafdelinger med deres mange forskellige problemer. Det skal ske med ordentlig behandling af psykiske sygdomme og traumer. Og det skal ske med bedre hjælp til sociale problemer som hjemløshed og dyb gæld. Arbejdsgruppens mål om at forbedre forholdene for de prostituerede lægges på ingen måde i graven. Tværtimod skal vi gøre mere for at hjælpe mennesker i prostitution til bedre forhold – og hjælpe flere ud af prostitution. Jeg anerkender, at nogle prostituerede i Danmark befinder sig i en juridisk gråzone. På den ene side er det lovligt at prostituere sig, hvis man ellers er over 18 år, er registreret som selvstændigt erhvervsdrivende og betaler skat. Men på den anden side er prostitution som erhverv ikke et lovligt erhverv. Derfor kan man som prostitueret for eksempel ikke blive medlem af en A-kasse. Men for de udsatte kvinder, der trækker på gaden for at få råd til det næste fix, eller som er ofre for menneskehandel og betaler af på en gæld til menneskesmuglerne ved prostitution, er svaret ikke A-kasse. Flere borgerlige leger med tanken om at give prostituerede ret til dagpenge. Men med dagpengesystemet følger pligter: at man står til rådighed selv. Og er en branche anerkendt, kan man ikke som ledig sige nej til at stå til rådighed for også den del af arbejdsmarkedet. Så med en liberalisering eller normalisering skulle vi så se ledige anvises til virksomhedspraktik på et bordel? Og hvad med arbejdsmiljølovgivningen? Ville en ufrivillig graviditet på baggrund af et sprunget kondom tælle som en arbejdsskade? Skulle en gruppevoldtægt udløse strakspåbud fra Arbejdstilsynet? Ville den nedslidte prostituerede, der ender med stomi på grund af for mange anale penetrationer, skulle have erstatning for tabt arbejdsfortjeneste? Det er brutale spørgsmål, der samtidig udstiller det absurde i at betragte prostitution som et normalt erhverv. Betyder det så, at den lykkelige luder ikke findes? Nej, det gør hun sikkert. Men jeg tror, der er en grund til, hun altid omtales i ental. Jeg vil gerne lytte til de ressourcestærke prostituerede i forhold til, hvordan vi kan sikre bedre forhold. Men mit fokus vil altid være at hjælpe de udsatte kvinder ud af prostitution og til et tryggere liv. Ikke at gøre branchen mere attraktiv at gå ind i.

Annonce