Annonce
Horsens

Fire veje i spil til at løsne trafikknude ved Lund

Disse linjeføringer til en vej mellem Silkeborgvej ved Lund og den kommende motorvejsafkørsel ved Hatting vil indgå i den videre politiske drøftelse om at aflaste trafikken ved Horsens Vest. I faktaboksen kan du læse en beskrivelse af de enkelte vejføringer. Illustration: Horsens Kommune

En vejforbindelse mellem Lund og en ny motorvejsafkørsel i Hatting vil aflaste trafikken på Silkeborvej. Fire vejløsninger er p.t. i spil, men nogle veje er mere farbare end andre.

Lund: Plan- og miljøudvalget i Horsens Kommune fik på sit seneste møde præsenteret fire forslag til, hvordan man forbinder Silkeborgvej ved Lund med den kommende motorvejsafkørsel ved Hatting. Den mulige vejforbindelse skal være med til at aflaste trafikken ved motorvejsafkørsel Horsens V, da den især vil aflede trafikanterne fra nordvest, altså fra bl.a. Silkeborg og Brædstrup, så de nemmere kommer på motorvej E45.

Ifølge et oplæg fra forvaltningen kunne de lokale byrådspolitikere se på fire forskellige forslag til en ny vejføring, som beskrevet i faktaboksen, men ifølge udvalgsformanden er det ikke alle veje, der er lige farbare.

- Forslag 1 og 2 går begge igennem et Natura 2000-område, så det bliver svært at lave noget dér. De sidste forslag, 3 og 4, går igennem et såkaldt paragraf 3-område, hvor tingene er knap så følsomme i forhold til naturen. Det er selvfølgelig den ene ting, vi skal tage med i overvejelserne. Derudover er det trafikafledningen samt ikke mindst prisen, siger Martin Ravn (V), formand for plan- og miljøudvalget.

Forslag til ny vej fra Lund til Hatting

Rækkefølgen af vejforslagene er tilfældig og ikke et udtryk for en særlig prioritering.1. Opgradering af Grønhøjvej (blå linjeføring) Den eksisterende Grønhøjvej opgraderes og sideudvides mellem motorvejsafkørsel Hatting og Vrøndingvej, så kørekomforten forbedres, og der kan opretholdes en hastighed på 80 km/t. Ved Vrøndingvej kobles linjeføringen på den planlagte vej i det nye erhvervsområde. Linjeføringen forventes at afvikle omkring 550 biler i døgnet. Pris 60 mio. kr.2. Ringvejsforbindelse til Ny Silkeborgvej (rød linjeføring) Kørupvej tilkobles Ny Silkeborgvej. Kørupvej forlænges i et naturligt forløb og forbindes til motorvejsafkørsel Hatting. Linjeføringen skaber endnu en tilslutning til Silkeborgvej, hvilket ikke vil være til fordel for afviklingen på Silkeborgvej. Linjeføringen forventes at afvikle omkring 7000 biler i døgnet. Pris 210 mio. kr.

3. Ringvejsforbindelse til Nokiavej (gul) Den eksisterende Nokiavej forlænges i et naturligt forløb gennem industriområdet og kobles til motorvejsafkørsel Hatting. Linjeføringen forventes at afvikle omkring 5500 biler i døgnet. Pris 140 mio. kr.

4. Ringvejsforbindelse til Vrøndingvej (violet) Den eksisterende Vrøndingvej forlænges i et naturligt forløb gennem industriområdet og kobles til motorvejsafkørsel Hatting. Linjeføringen forventes at afvikle omkring 2500 biler i døgnet. Pris 140 mio. kr.

Kilde: Horsens Kommune

Vil have lastbiler væk

Selvom der endnu ikke er taget beslutning i sagen, hældte politikerne i plan- og miljøudvalget umiddelbart mest til løsning 3, hvor den eksisterende Nokiavej forlænges i en forbindelse gennem industriområdet, som kobles til motorvejsafkørsel Hatting.

- På den måde får vi lastbilerne fra DSV væk fra Silkeborgvej, fordi de vil få en direkte forbindelse til motorvejsafkørslen, og DSV sender rigtig mange lastbiler afsted dagligt. Det er dog vigtigt at understrege, at det er forvaltningen, som har fremlagt forskellige muligheder, som de enkelte partier kan tage med videre i de politiske drøftelser siden hen. Der er ikke besluttet i udvalget, hvad vi synes er rigtigt eller forkert, siger Martin Ravn.

Beslutningen omkring en vejforbindelse mellem Lund og motorvejsafkørsel Hatting kommer til at indgå i prioriteringen af vejprojekter i Trafikplan 2030.

- Den kommende vejforbindelse vil selvfølgelig berøre mange borgere, som kan være nervøse for deres ejendom eller område. For at få den bedste løsning er vi nødt til at inddrage flere løsninger. Så vi prøver ikke at gøre folk nervøse med vilje, men det er for, at vi kan træffe den bedste løsning fremadrettet, siger Martin Ravn.

Horsens holder i kø

Horsens er en vækstkommune, men flere indbyggere betyder også mere trafik, og på vej ind og ud af Horsens sidder vi fanget mellem hjem, job, daginstitution, indkøb, aftaler og kunder.Og her holder vi så. I kø. Horsens Folkeblad sætter her i foråret fokus på køerne og på de udfordringer, den øgede trafik skaber.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Leder: Tirsdag morgen går alting lidt hurtigere på hsfo.dk

Nye briller, ny frisure eller et slips, der matcher efterårets farver - de fleste af os trænger til at få vores "look", som det hedder på nydansk, forfrisket en gang imellem. Og det gælder såmænd også Horsens Folkeblads hjemmeside, www.hsfo.dk, som tusindvis af horsensianere - flere og flere - klikker ind på hver dag. Den tekniske stab, der designer hjemmesiden, har arbejdet længe og målrettet med en opdatering, og i morgen tidlig, tirsdag klokken 4, går det nye hsfo.dk så i luften. Helt synligt vil det være, at hjemmesiden har fået nyt design og nye skrifter - men opdateringen indeholder også en række tekniske forbedringer, som vil komme læserne til gavn. Først og fremmest er den nye hjemmeside endnu hurtigere med nyhederne end den nuværende. Nyhederne kommer hurtigere ud i verden, når vi på redaktionen trykker "offentliggør" - og hjemmesiden reagerer mere tjept, når du som læser klikker på artikler og/eller billeder. Det nye design gør det samtidig muligt for os at præsentere flere nyheder ad gangen, især for dem, der følger med på en pc. Den nye hjemmeside er naturligvis også tilpasset iPads og mobiltelefoner, men her sætter skærmstørrelsen en begrænsning for antallet af overskrifter. Det bliver nemmere at finde frem til dagens e-avis, hvor man kan bladre gennem siderne ligesom i den trykte avis. E-avisen får simpelthen en fast kasse på forsiden. Som noget nyt er det muligt at få en digital assistent - "hun" hedder Athena - til at læse nyhederne op. Det kan både være en fordel for dem, der måtte have svært ved at læse, og for dem, der for eksempel vil høre nyt, mens de kører bil. Endelig bliver det nemmere for læserne at udnytte og tilpasse vores nyhedsbreve, hvor man hver dag får en e-mail med de vigtigste overskrifter. Vi ved, at mange af jer, der læser den trykte avis, også følger med på nettet. Og vi håber og tror, at I vil synes godt om det nye hsfo.dk. Skulle der vise sig børnesygdomme - så tøv ikke med at kontakte redaktionen eller avisens Kundeservice. God fornøjelse i morgen klokken 4.

Annonce