Annonce
Horsens

Farten skal ned: Tester fartchikaner på Bøghsgade

Forskellige forsøg, der skal få bilister til at sænke farten, blev i sidste uge sat op på Bøghsgade. Foto: Horsens Kommune.
Beboere på Bøghsgade har været med til at vælge, hvilke fartsænkende tiltag der i en forsøgsperiode skal testes af på gaden. Herefter bliver permanente løsninger valgt.

Horsens: I sidste uge skete der flere ændringer i de trafikale forhold på Bøghsgade i Horsens. På gaden er der blevet opsat midlertidige pudebump, heller og chikaner, og der er optegnet parkeringsspor på dele af gaden. Alle de hastighedsdæmpende tiltag er midlertidige og skal prøves af indtil slutningen af september. Det skriver Horsens Kommune i en pressemeddelelse.

I forbindelse med den politiske beslutning om at ændre Langmarksvej til en nordlig forbindelse uden om midtbyen har Horsens Byråd afsat 300.000 kroner til tiltag, der skal virke hastighedsdæmpende på Bøghsgade. Kommunens trafikafdeling har i samarbejde med beboere på Bøghsgade udvalgt, hvilke tiltag der skal prøves af. - Beboerne på Bøghsgade nedsatte tidligere på året en arbejdsgruppe, som vi har haft en rigtig god og konstruktiv dialog med. Under prøveperioden kan alle beboere komme med tilbagemeldinger på, hvordan tiltagene virker, forklarer Allan Lyng Hansen, afdelingschef for affald og trafik i Horsens Kommune.

Annonce
Vi vil rigtig gerne have bilister, der ikke har et ærinde i midtbyen, til at bruge de helt overordnede veje og dermed også fjerne så meget gennemkørende trafik fra Bøghsgade som muligt.

Allan Lyng Hansen, afdelingschef, Affald og Trafik, Horsens Kommune

Nedsat hastighed og forbud for lastbiler

Sammen med de forskellige forsøg bliver hastigheden på Bøghsgade sænket til 40 km/t, og det bliver forbudt for lastbiler at køre igennem gaden. Begge disse tiltag er permanente løsninger. - Det hele handler om, at vi skal sikre så gode forhold på Bøghsgade som muligt. I forbindelse med ændringen af Langmarksvej er det politisk besluttet, at alle sydlige sideveje til Langmarksvej skal lukkes - på nær Bøghsgade og et par enkelte lokalveje. Vi vil rigtig gerne have bilister, der ikke har et ærinde i midtbyen, til at bruge de helt overordnede veje og dermed også fjerne så meget gennemkørende trafik fra Bøghsgade som muligt, siger Allan Lyng Hansen. Efter prøveperioden vil forsøgene blive evalueret, og beboerne vil være med til at vælge, hvilke løsninger der skal gøres permanente. - Det kan være, der er nogle af tiltagene, vi skal flytte nogle meter, eller andet, vi skal være opmærksomme på. Vi forsøger at finde de mest optimale løsninger og placeringer, siger Allan Lyng Hansen. Han forventer, at de tiltag, der skal være permanente, bliver sat op i starten af 2020.

De sydlige sideveje til Langmarksvej minus Bøghsgade forventes lukket i løbet af efteråret, fortæller Allan Lyng Hansen.

- Vi er i gang med et skitseprojekt, der skal godkendes af politiet og derefter i høring hos beboerne på vejene. Det hele forventer vi vil ske i efteråret, siger han.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Dårligt argument for dyrere børnepasning

Fra nytår bliver det dyrere at få passet sine børn i Horsens Kommune. Den slags er en politisk beslutning, og Horsens Byråd er naturligvis i sin gode ret til at sætte prisen op og ned alt efter politisk prioritering. Så langt så godt, og indrømmet, det er svært tit og ofte at skulle forklare prisstigninger, men det er er altså tæt på være verdens dårligste argument, når man forklarer prisstigningen med, at kommunen tilfører syv millioner kroner ekstra til området. Flere kommunale kroner er altså lig med, at man som forældre skal betale mere, lyder logikken. Argumentet holder også så langt, at for at få økonomien til at hænge sammen, når vi skal have passet de små i vuggestue, dagpleje, børnehave eller sfo, er der også en forældrebetaling. Den må maksimalt andrage 25 procent. En sats, der er indført, så ingen kommuner uhæmmet bruger den knap at skrue på, når der skal lægges budget. Nøgleordet her er maksimalt. For det er klart, at forældrebetalingen stiger, når procentsatsen fastholdes, og det samlede budget stiger, men i ordet maksimalt ligger også, at man selvfølgelig kan sætte satsen ned, så forældrene ikke skal betale mere for at få passet børn efter nytår. Der kan være mange gode argumenter for at tilføre midler til børnepasning og at lade forældrebetalingen stige, men der er ingen sammenhæng mellem flere midler og øget forældrebetaling. Horsens Byråd kunne uden problemer vedtage, at det fra nytår skulle være billigere for forældrene at sende deres børn i kommunale pasningstilbud og samtidig tilføre flere midler for at kunne ansætte eksempelvis flere pædagoger. Det kunne eksempelvis være begrundet i at ville tiltrække flere børnefamilier til kommunen. Det er en politisk beslutning med tilhørende solide argumenter, som man så kan være enig eller uenig i, men at sige, at forældrene skal betale mere, fordi kommunen bruger flere penge på området, har ingen logisk sammenhæng.

Annonce