Annonce
forside

Første skoledag: Læring lige over Pokémon Go

Arkivfoto: Morten Pape
Annonce
FAMILIE - Det er en stor dag for de fleste familier, når lille Mads eller Ida tager rygsækken på og drager af sted til første skoledag. Første skoledag varsler imidlertid også nye udfordringer - ikke kun for børnene, men for familielivet.

Jens Bay, der er leder på af Horsens store skoler, Højvangskolen, tager onsdag i mod gamle og nye elever. Og så giver han her en håndfuld råd til, hvordan man som forældre får børnene godt i gang med den skoletid, der kommer til fylde deres liv i mange år.



Spørgsmål: Hvad er den største forskel på at have et barn, der går i børnehave og et barn, der går i skole, og hvilke udfordringer giver det forældrene?

- Med stor respekt for, at der også i børnehaver arbejdes målrettet med læring, kommer børnene i skolen over i en mere målrettet og struktureret læringsdag. Selv om børnehaveklassen fortsat er en "buffer" mellem børnehave og skole og gradvis vænner børn til også at være elever, kan og skal der være forskel på at gå i børnehave og skole. Forældre skal være klar over, at det kan gøre noget ved deres børns udvikling og flow i hverdagen.
- Langt de fleste er mere end klar til denne overgang og klar til at lære. Måske de er lidt mere trætte af en mere struktureret hverdag med mange nye input - og i starten bør der nok skrues ned for familieaktiviteterne og sikres tidlig sengetid og god nattesøvn. Tag god tid til at tage imod og drøfte den nye skoledag og gå ikke i panik over, at alle overgange - også skolestarten - kan være lidt hård i starten.



Spørgsmål: Det at begynde i skole handler jo også om nye regler, der skal følges, og opgaver, der skal løses. Hvordan støtter man som forældre bedst sit barn i den faglige del af skolestarten?

- Som udgangspunkt klarer skolen jo de første år det meste af skolearbejdet i kraft af, at der også er lektiecafé i skolen. På to områder er det dog vigtigt, at forældrene tager initiativ og investerer. Det er vigtigt hver dag at læse med dit barn, og så er det generelt vigtigt som forældre at interessere sig for skolen og skolearbejdet, at støtte eleven i at det er vigtigt at lære og gøre sig umage i skolen og også derhjemme eller på familieture at understøtte sit barns læring. Snak om det, der sker, og det I oplever sammen.


Spørgsmål: Hvordan kan man som forælder være med til at hjælpe sit barn godt ind i det sociale fællesskab, skolen også er - både i og uden for skolens matrikel?

- Forældre har heldigvis kæmpe indflydelse på barnets oplevelse af både skolen, lærere, pædagoger og klassekammerater. Så allervigtigst er, at man som forældre i barnets påhør taler loyalt om skolen, om klassen og om alle elever i klassen - også når det bliver svært. Det gælder både tale og mimik (børn er mestre i at aflæse egne forældre).

- Særligt vigtigt er også, at forældre er positive over for klassefællesskabet, deltager i fællesmøder og arrangementer og møder og lærer andre forældre i klassen at kende. Kun ved kendskab til hinanden kan man f.eks. tage telefonen og ringe op, hvis der er problemer mellem to børn. Forældre har også en vigtig rolle, når det handler om, at der skal være plads til alle i en klasse. Så vis forståelse, hvis andre elever i klassen en gang i mellem træder lidt ved siden af. Også det vil et barn aflæse af sine forældre.


Spørgsmål: Kan man som forældre følge for meget med i ungernes skolegang - kan børnene få en overdosis "hvad har du lavet i skolen i dag?"

- Lige så vigtigt det er at følge med, lige så vigtigt kan det være at give slip og stole på, at barnet selv eller skolens voksne klarer de udfordringer, der opstår i skolen. Det gælder naturligvis ikke, hvis barnet over længere tid ikke trives i skolen. Her er forældre vigtige aktører. Men der er en klar tendens til, at flere forældre ofte gør større sager ud af mindre episoder.

- Det er vigtigt at forstå, at der (også) i skolen vil være modgang, små kriser og konflikter, som barnet faktisk lærer af - især hvis forældre ikke altid tager over og løser tingene eller puster dem op. "Pyt" er faktisk et godt ord. På længere sigt vil for meget forældre-"curling" eller nursing føre til, at barnet ikke selv lærer at håndtere modgang, mister troen på det og dermed selvværd og får svært ved at klare også, når modgangen senere i livet bliver større.

- Forældre skal også vide, at børn tilretter sine oplevelser i skolen efter, hvad de bliver spurgt om. Hør lige forskellen på følgende spørgsmål over aftensmaden: "Har der været problemer i klassen i dag?" og "Hvad er det bedste, der skete i skolen i dag?"


Spørgsmål: Hvordan bakker man som forældre bedst op om samarbejdet med skolen i det daglige? Skal man være med i forældrerådet for at være støttende nok, eller er der andre fif til, hvordan man kan skabe et solidt bånd mellem hjem og skole til gavn for sit barn?

- Det er dejligt, når forældre melder sig til bestyrelse, forældreråd m.m. Men ind i mellem kan mindre også gøre det. Mød op til arrangementer på skolen, deltag i samtaler, følg interesseret med i skolegangen, omtal skole, lærere og elever positivt i barnets nærhed og fortæl og vis, at læring er det vigtigste i livet - på en plads lige over Pokemon Go!
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce