Annonce
Danmark

Fødselsdag: 40 år med motorvej over fjorden

En bro vokser frem - her i vintervejr set fra Ibæk Strandvej. Byggeriet af den 1,7 kilometer lange bro strakte sig over fem år fra mandag den 11. august 1975 til indvielsen 1. juli 1980. Foto stillet til rådighed af Cowi
Vejlefjordbroen blev indviet 1. juli 1980. Det første år kørte 16.000 biler over hver dag - i dag nærmer trafikken sig 100.000 biler i døgnet.
Annonce

Vejle: For 40 år siden rullede de første biler over Vejle Fjord i 40 meters højde.

Den officielle indvielse var 1. juli, men allerede fredag den 20. juni fik de første bilister lov at køre ud på den 1,7 kilometer lange bro. Den nye motorvejsforbindelse over fjorden var klar til brug - og så var der ingen grund til at vente på, at dronning Margrethe officielt klippede det røde bånd.

Da Vejlefjordbroen stod færdig, var Vejle synonym med bilkøer. Adskillige feriehungrende danskere er smeltet i sommerlumre biler uden aircondition, mens de ventede i timevis på at komme ned ad Vejles bakker, gennem midtbyen og op igen.

Derfor skulle der findes en løsning. Allerede i 1940'erne lå der planer om en vej på en akvædukt-lignende konstruktion over ådalen vest for Vejle.

Ideen om en ringvej vest om byen blev dog aldrig gennemført - til alt held vil de fleste nok sige her 80 år senere.

I stedet koncentrerede man sig om en fjordbro. I 1960'erne lå der skitser af en hængebro i stil med Den Nye Lillebæltsbro, men man endte med den nuværende konstruktion tegnet af Hvidt & Mølgaard og med Cowi som rådgivende ingeniørfirma. Og ambitionerne var store, kan formand for Cowifonden, Anton Petersen, fortælle.

Annonce

Store ambitioner

- Vi skulle på en gang bygge højt og langt. Ambitionen var at skabe en visuelt flot bro, som dels passede æstetisk ind i Vejlefjordens tunneldal - dels fyldte mindst muligt i landskabet. Det kan ses i detaljerne. Broen flugter med skrænterne på hver side af fjorden, så den kommer til at fremstå som en streg i luften.

I de første år kunne man stadig opleve synet af en næsten tom bro - det har i høj grad ændret sig her 40 år efter indvielsen.  Billedet er stillet til rådighed af Cowi ved 40-års-jubilæet i 2020. Foto: Cowi

Anton Petersen  indledte sin karriere som ung ingeniør med projekteringen af broen og brugte fem år af sit arbejdsliv på at få projektet færdigt - og det var det så i slutningen af juni 1980.

Annonce

Kun motorvej til Kolding

Nu stod genvejen forbi Vejle klar til alle de bilister, der ikke havde ærinde i Vejle, men bare skulle fra nord til syd eller omvendt.  En helt ny bro, der med tiden skulle forbindes til hele det danske motorvejsnet.

Sådan husker mange med lidt år på dåbsattesten Vejle - her 24. juli 1978. Trafikken sneglede sig igennem byen her ved Odd-Fellow krydset. Fotograf: Allan Simonsen. Foto: Vejle Stadsarkiv

I første omgang var der kun motorvej mod Kolding. På nordsiden af fjorden endte motorvejen ved den gamle landevej Vejle-Hedensted-Horsens. Der skulle gå endnu en halv snes år, før bilisterne kunne fortsætte ad motorvejen spor mod nord.

Annonce

Kø ved snigpremieren

At endestationen ved Horsensvej ville blive en ny flaskehals, viste snigpremieren dog. Her var der i den første weekend lange køer - ikke mindst på grund af nysgerrigheden blandt vejlenserne. Alle med en bil ville prøve en tur over den nye bro og nyde udsigten ind mod Vejle og ud over fjorden.

Dronning Margrethe klippede båndet ved indvielsen - men bilisterne havde allerede taget broen i brug 10 dage tidligere. Foto: Stillet til rådighed af Cowi

Siden blev det hverdag, og trafikken har sprængt alle prognoser. Hvis trafikudviklingen fortsætter som i de seneste år, når broen op på over 100.000 biler i døgnet i løbet af det kommende år.

40 år og 40 meter over Vejle Fjord

  • Vejlefjordbroen blev indviet 1. juli 1980. Den blev dog taget i brug en uge før.
  • Del af den østjyske motorvej og europæiske E45.
  • Totallængde: 1710 meter, som gjorde den til Danmarks næstlængste bro ved opførslen.
  • Spændvidder mellem buerne: 110 meter.
  • Højde over vandoverfladen: 40 meter.
  • Bredde på kørebane: 26, 6 meter. Dette giver to kørebaner i hver retning plus nødspor.
  • Pris: 317 millioner kroner.
  • Vejdirektoratet var bygherre på projektet. Cowi stod for projektering og tilsyn.
  • Den daværende tegnestue Hvidt & Mølgaard var arkitekter på projektet.
  • Vejlekonsortiet med Monbjerg & Thorsen, Jespersen & Søn og Dyckerhoff & Widmann stod for opførslen.

Trafikken var brudt totalt sammen, hvis ikke broen og motorvejen mod nord og syd var blevet udvidet fra fire til seks spor. Det løste midlertidigt problemerne med kritisk trængsel, og de næsten daglige rapporter om kø ved Vejle forsvandt.

Annonce

Kurs mod nye problemer

Den ubehagelige del af den trafikale hverdag var så småt ved at vende tilbage, da corona-krisen midlertidigt satte en prop i biltrafikken. Men alt tyder på, at det kun er en stakket frist.


Den står som et pænt smykke til Vejle Fjords kjole - og omvendt. Begge giver hinanden noget og bliver smukke.

Daværende amtsborgmester Erling Tiedemann (V) til Vejle Amts Folkeblad i 1980


Vejlefjordbroen er ved at udvikle sig til den flaskehals, som hovedvejen gennem Vejle var for 40 år siden. Længere mod vest er der planer om en ny motorvej, der skal aflaste E45 og dermed Vejlefjordbroen. Men aflastningen bliver ikke markant.

Derfor skal der sandsynligvis føjes endnu flere vejbaner til den nuværende bro. En parallelbro eller ekstra vejbaner spændt på den nuværende bro har været nævnt - men hverken nord eller syd for Vejle er der for alvor plads til de ekstra motorvejs-spor, der kræver.

Broen er så småt på vej over fjorden i slutningen af 1970'erne - måske vil vi opleve samme syn i en ikke fjern fremtid, hvis valget falder på at bygge en bro parallelt med den nuværende. Foto: Stillet til rådighed af Cowi

Hvad løsningen bliver, svæver derfor i det uvisse - men det er vi nok klogere på ved 50-års-jubilæet i 2030.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Brandslukning fortsatte til langt ud på natten: Tøjbutikker i stueplan er medtagede efter slukningsarbejde

Horsens

Hedensted gav HFS en fodboldlektion

Hedensted For abonnenter

Flere venner, mere motion og mindre angst: Ny livsstilsefterskole åbnede med næsten fuldt hus

Annonce