Annonce
Horsens

Esben Kronborg dropper lærer-job og satser helt og fuldt på musikken

Esben Kronborg er en jævnlig gæst på KulisseLageret. Det lokale spillested har da også aftalt en koncert i det kommende efterår. Arkivfoto: Søren E. Alwan

Den horsensianske sanger sender en ny single på gaden som optakt til efterårets koncerter.

Horsens: Med en ny single, "Burning for You", på gaden 8. september, markerer den horsensianske sanger og sangskriver Esben Kronborg, at han er klar til efterårets mange koncerter.

Det sker med en vis bæven, for han har kvittet sit job som lærer på Sct. Ibs Skole for at kunne koncentrere sig om musikken.

- Det går indtil videre godt, og det har givet mig mere tid til at skrive de sange, som det jo i bund og grund handler om, siger han.

Annonce

Pænt fyldt kalender

Koncert-kalenderen ser da også pæn ud.

I den forgangne weekend spillede Esben Kronborg tre solokoncerter, de to af dem på Smukfest i Skanderborg.

Forude venter en snes koncerter, bl.a. i forbindelse med Tønder Festivalen.

- Jeg kommer godt rundt i landet plus et smut til Tyskland. Under Hamburg Town Party skal jeg fredag 1. september spille på festivalens hovedscene, fortæller han.

Deler aften på KulisseLageret

Over de seneste år har Esben Kronborg udgivet en række sange, først på et par ep'er, dernæst på debutalbummet "Trumpets" i oktober 2014. I november sidste år fulgte albummet "A Multitude Of Things You Can't Rehearse" med bl.a. singlen "Nowadays", der sikrede den horsensianske sanger masser af airplay på radiostationerne.

I foråret spillede han ud med endnu en single, "Howling at the Moon", hvor hans faste band var skiftet ud med bandet The Desoto Caucus. Derfor faldt det naturligt at lade netop dette orkester og Esben Kronborg dele en aften på KulisseLageret i Horsens - det sker fredag 29. september.

Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Inklusion skal være for barnets skyld, ikke for økonomiens

Læserbrev: Vi kendte ham godt. Vi lærere i skolens ældste klasser havde, med en vis ængstelse, på afstand fulgt Frederik op igennem de små klasser, hvor hans adfærd havde været ganske bekymrende. I frikvartererne var han nærmest mandsopdækket, for ellers endte det forudsigeligt nok i ballade. Da han nåede 7. klasse, gik Frederik stadig på skolen. I timerne sad han mest alene med hovedet begravet i computerspil. Af og til blev frustrationerne dog for store, og så måtte klassen gå et andet sted hen, hvis den ville undgå at dele skæbne med stole, borde og penalhuse, som blev kylet rundt i lokalet. Sidst i 7. klasse fik Frederik en plads i et specialtilbud. Alt, alt for sent. Man har I Vejle Kommune lovet at tilføre folkeskolen mere personale for et beløb stigende fra 10 mio. kr. i 2019 til 40 mio. kr. efter fire år. Det kvitterer vi lærere med glæde for. Men virkeligheden har vist, at vi alligevel ikke rigtig har fået flere kolleger ude på skolerne. En af grundene er, at flere og flere elever bliver skilt ud fra almenskolen og placeret i meget dyrere specialtilbud. Det betyder, at pengene går til dem og dermed ikke kan mærkes ude i skolen. I Vejle Kommune er det den enkelte skole, der skal finde pengene i budgettet til at sende elever i specialtilbud, og det er dyrt, så det fløjter. En folkeskoleelev koster 56.000 kr. om året, mens en plads i et specialtilbud kan koste 200.000 kr. Ideen fra kommunens side er at straffe skolen økonomisk, hvis den ikke magter at inkludere sine elever. Desværre betyder det, at børn med særlige behov bliver hængende alt for længe i folkeskolen, hvis skolen ikke har råd til andet. En af årsagerne til stigningen skal findes i, at inklusionsindsatsen i folkeskolen har været underfinansieret. Inklusionen har simpelthen været en spareøvelse. Derfor har disse børn ikke fået den hjælp, de har haft brug for, mens de kunne have haft glæde af den. Nu banker de så på til specialtilbuddene, bl.a. fordi de er blevet holdt for længe ude i almenskolen. Vi må gøre op med et system, der straffer skolerne, hvis man giver eleverne det tilbud, de har brug for, men der skal samtidig sikres ressourcer nok til at rumme børn som Frederik, både for Frederiks skyld, men også for Frederiks klasses. Især hvis folkeskolen fortsat skal være familiernes førstevalg.

Annonce