Hou: I forbindelse med dødsfald er der altid papirarbejde, og breve til den afdøde kan selvfølgelig dukke op fra private og virksomheder, som endnu ikke er blevet orienteret om dødsfaldet. Men det er ikke i orden, at Odder Kommune sender personlige breve til borgere en måned efter, de er gået bort. Og da slet ikke, hvis brevet handler om, at vedkommende nu mister sit helbredstillæg - men at vedkommende selvfølgelig altid kan klage.
Erik Møller fra Hou er endnu ikke kommet sig over, at hans gamle far mandag 11. april modtog et brev fra Odder Kommune: Stilet til hans mor, som var afgået ved døden 8. marts efter længere tids sygdom.
Erik MøllerSådan en ordlyd i et brev er bare ikke i orden, når den ender hos de efterladte. Vores mor er jo for pokker død.
- Faktisk var det mig, som under et besøg hos min far tømte postkassen. Da han ser ret dårligt, blev vi hurtigt enige om, at jeg skulle læse det højt for ham. Og det var måske meget godt, eftersom vi begge blev både vrede og faktisk igen ret påvirkede af, at min mor jo var død en måneds tid i forvejen. Tomrummet, som vi oplevede i forbindelse med hendes død og bisættelse, opstod ligesom igen, siger Erik Møller.
Du kan klage
Hvad angår brevets indhold, handlede det om, at Jonna Møller pr. 1. april ikke mere havde ret til tilskud via et såkaldt helbredstillægskort. Tilskuddet ville derfor ophøre den dag: "Du vil derfor ikke fremover få tilsendt et nyt tilskudskort", men "Du kan søge helbredstillægskort på ny på baggrund af en ny vurdering af din tillægsprocent og din formue", lyder det i brevet fra Borgerservice.
- Sådan en ordlyd er bare ikke i orden, når den ender hos de efterladte. Vores mor er jo for pokker død, siger Erik Møller og udtrykker håb om, at brevet fra Odder Kommune er en "smutter."
- Vi skal nok komme videre, og så er det heller ikke værre for os, eftersom vores mor fortjente af få fred. Men jeg fortæller om brevet, fordi der kan være andre efterladte, som bliver langt mere påvirkede af et så personligt brev til en afdød. Så hvis der er tale om en standardskrivelse, bør Odder Kommune se at få ændret den i en fart. Alt andet vil aldeles være uhørt, siger han.
Nyt it-system
Avisen har forelagt brevet til Borgerservice i Odder Kommune og herfra udtrykker afdelingsleder Malene Balzer stor beklagelse:
- Vi hørte først om brevet og de meget uheldige formuleringer, da I henvendte jer. Nu har jeg undersøgt sagen, og forklaringen skyldes et nyt it-system KOMBIT, som blev taget i brug i landets kommuner i februar, og hvorfra den slags skrivelser automatisk sendes ud. KOMBIT er heller ikke stødt på brevet før, men de har lovet at fjerne det straks, siger afdelingslederen på Odder Rådhus.