Annonce
Læserbrev

Er hun en troværdig repræsentant for folkestyret?

Dette spring giver association til fortællingen om Den trojanske hest. Et spring, som får ordet politikerlede til at tone frem.

Læserbrev: For en politiker gælder det om at blive genvalgt og erobre mest mulig magt.

Troværdighed er en nødvendighed for en politiker, hvis pågældende ikke skal ryge over i bunken af dem, vælgerne anser for at være utroværdige.

Undersøgelse efter undersøgelse viser, at politikere, journalister og brugtvognsforhandlere ligger i bund af skalaen, som menigmand har mest tillid til.

For en politiker er det vigtigt at blive kendt og gerne komme på forsiden af avisen.

Sidstnævnte er det lykkedes for byrådsmedlem Birthe Knudsen fra Østbirk. Hun prydede hele forsiden på Horsens Folkeblad 2. februar i år.

Hun opstillede for Venstre ved kommunalvalget i 2017, men sprang for kort tid siden over til Socialdemokratiet.

Dette spring giver association til fortællingen om Den trojanske hest. Et spring, som får ordet politikerlede til at tone frem.

Birthe Knudsen ønsker at genopstille til Horsens Byråd ved kommunalvalget næste år, men kan vælgerne nu være sikker på, at hun ikke vil springe igen, hvis hun bliver valgt ind som socialist? Kan man have tillid til hende? Er hun en troværdig repræsentant for folkestyret?

Ja, det er naturligvis helt op til den enkelte vælger at afgøre.

Annonce
Gorm Flagstad. Arkivfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Evakuerede beboere kommer ikke hjem i nat: Ring, hvis I behøver hotelværelse

Læserbrev

Et udskældt system med 200 års historie: Derfor er tiden ikke til en reform

Læserbrev: I 200 år har staten refunderet udgifter og givet tilskud til veje og kommunale skoler. Formålet er ganske enkelt, at den enkelte kommune ikke selv skal betale for f.eks. at huse mange børn. Efter 1900 blev udligningsreformen mere kompliceret udregnet, og i 1933 voksede systemet med socialreformen. Det udskældte system kom med Kanslergadeforliget, som var et kriseforlig mellem Socialdemokratiet, Venstre og Radikale Venstre. Forliget skulle sørge for en forenkling samt en ensartet forvaltning i de enkelte kommuner. Tilmed også en vurdering af, hvor meget socialhjælp en person havde brug for, og hvilke rettigheder man skulle give afkald på. Omfanget og kompleksiteten af systemet voksede herfra, så det er et fåtal i dag, der kan påstå, at de forstår det. En klassiker er, hvor vi er bosiddende henne. I Storkøbenhavn har de ikke meget forståelse for motorvejsbyggerierne i Jylland, fordi de i mange år ikke har fået en for dem højt prioriteret mod Hillerød. I Jylland er der ikke meget forståelse for metrobyggerier i hovedstaden, og sådan kan man blive ved. En ting er sikkert: 10 kommuner betaler så meget, at den ene kunne sætte skatten ned fra 22,8 til 9,7 pct. Samtidig ville en modtagerkommune skulle sætte skatten op fra 27 til 41 pct., hvis udligningsordningen ikke eksisterede. Udligning kan ikke undgås, men det værste er jo, når man ikke kan forklare, hvorfor reformen bliver, som den gør. En ny udligningsreform skal være enkel og ligetil, ikke for teknisk og uforståelig. Derfor er tiden ikke til en reform. Afvent som i 1933 et større forlig mellem reformpartierne. Jeg er helt med på, at de bredeste skuldre skal løse noget mere socialt. Omvendt går det ikke, at kompleksiteten stopper forståelsen for en kommunal udligning.

Horsens

Se de mange billeder: Mange Horsens-borgere evakueret på grund af frygt for digebrud

AC Horsens For abonnenter

Derfor jubler to AC-spillere over aflysningen i Farum, men sportsligt kan det blive dyrt for AC Horsens

112

Efter voldsom vandstigning: Politiet har evakueret boligblokke og haveforening i Horsens

Annonce