Annonce
Horsens

Endelave beholder lægedækning: Ny plan anerkender forskel på Endelave og Tunø

Lægedækningen på Endelave og Tunø er forskellig i dag. Det er den også i fremtiden, hvis regionsrådet vedtager en ny plan for området. En plan som forretningsudvalget netop har sagt god for. Arkivfoto: Morten Pape
Steen Thomsen (DF) protesterede over forringet lægedækning på Endelave, som resultat af skrivebordsarbejde, der behandlede øerne ens. Så gik sagen om og endte godt. Hvis pengene rækker.

Endelave: I første omgang var der langt op til, at lægedækningen på øerne Endelave og Tunø skulle være ens, når Region Midtjylland skulle forhandle en ny aftale på plads med lægerne. For Endelave var der tale om en voldsom nedgradering. To dages lægedækning om ugen samt otte ugers lægedækning om sommeren blev reduceret til en lægedag om ugen. Året rundt.

I går behandlede politikerne i forretningsudvalget sagen efter en ny sagsbehandling, hvor alle de implicerede var blevet inddraget. Resultatet er, at endelavitterne også fremover har en læge på øen to dage om ugen, samt fuld lægebemanding mindst fire uger i løbet af sommeren. Tunø har læge én dag om ugen og sommerdækning som Endelave.

Den indstilling har forretningsudvalget nu sagt god for og sendt videre til endelig vedtagelse i regionsrådet, som har møde i næste uge.

- Det glæder mig, at forslaget er endt, hvor det er. Man kan ikke sidestille Endelave og Tunø. Historikken er forskellig, og for få år siden var der læge på Endelave hele ugen. Endelave er meget mere søgt om sommeren, hvor der også er mange flere aktiviteter end på Tunø, siger Steen Thomsen (DF), Horsens, som har kæmpet for at få sagen behandlet på ny og nu er tilfreds med det nye forløb og resultatet, der anerkender, at der er forskel på de to øer.

- Af oplægget fremgår det også, at beboerne på Tunø anerkender, at der er forskel på øerne, pointerer Steen Thomsen.

Annonce

Prisen kan blive afgørende

Nu skal administration føre den politiske aftale ud i livet. Allerede nu har den påpeget, at der er usikkerhed om, hvad ordningen vil komme til at koste.

Som det hedder i teksten:

- Såfremt der ikke kan findes en leverandør til en acceptabel pris, vurderer administrationen, hvorvidt der skal ansøges om tilladelse til at udvide budgetrammen, eller om der skal søges en alternativ løsning, som kan holdes indenfor rammen. Der laves ikke væsentlige ændringer i tilbuddet uden en forudgående dialog med ø-boerne, kommunerne og fagpersonalet.

Og skulle det lande på, at det forslag, som forretningsudvalget nu har indstillet til godkendelse, ikke kan stykkes sammen inden for den økonomiske ramme, så melder Steen Thomsen sig allerede på banen i forhold til at kæmpe for at gennemføre den planen. Det gælder også, selv om der eventuelt skal findes lidt flere penge til aftalen, som har en økonomisk ramme på 1,6 millioner.

Den nye aftale skal træde i kraft maj næste år.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Til kamp mod nethandel: Butikkernes arbejde har skabt 'positive vinde' i Horsens

Leder For abonnenter

Leder: Dårligt argument for dyrere børnepasning

Fra nytår bliver det dyrere at få passet sine børn i Horsens Kommune. Den slags er en politisk beslutning, og Horsens Byråd er naturligvis i sin gode ret til at sætte prisen op og ned alt efter politisk prioritering. Så langt så godt, og indrømmet, det er svært tit og ofte at skulle forklare prisstigninger, men det er er altså tæt på være verdens dårligste argument, når man forklarer prisstigningen med, at kommunen tilfører syv millioner kroner ekstra til området. Flere kommunale kroner er altså lig med, at man som forældre skal betale mere, lyder logikken. Argumentet holder også så langt, at for at få økonomien til at hænge sammen, når vi skal have passet de små i vuggestue, dagpleje, børnehave eller sfo, er der også en forældrebetaling. Den må maksimalt andrage 25 procent. En sats, der er indført, så ingen kommuner uhæmmet bruger den knap at skrue på, når der skal lægges budget. Nøgleordet her er maksimalt. For det er klart, at forældrebetalingen stiger, når procentsatsen fastholdes, og det samlede budget stiger, men i ordet maksimalt ligger også, at man selvfølgelig kan sætte satsen ned, så forældrene ikke skal betale mere for at få passet børn efter nytår. Der kan være mange gode argumenter for at tilføre midler til børnepasning og at lade forældrebetalingen stige, men der er ingen sammenhæng mellem flere midler og øget forældrebetaling. Horsens Byråd kunne uden problemer vedtage, at det fra nytår skulle være billigere for forældrene at sende deres børn i kommunale pasningstilbud og samtidig tilføre flere midler for at kunne ansætte eksempelvis flere pædagoger. Det kunne eksempelvis være begrundet i at ville tiltrække flere børnefamilier til kommunen. Det er en politisk beslutning med tilhørende solide argumenter, som man så kan være enig eller uenig i, men at sige, at forældrene skal betale mere, fordi kommunen bruger flere penge på området, har ingen logisk sammenhæng.

Annonce