Annonce
Horsens

En ud af fire foretrækker telefonen frem for fysisk fremmøde: Jobcenter vil holde flere telefonmøder med borgerne

Under coronapandemien tilbyder Jobcenter Horsens sine brugere at gennemføre møder over telefonen. Normalt påbyder loven, at brugerne møder fysisk op på jobcentret. Arkivfoto: Morten Pape
28 procent af bruger af Jobcenter Horsens foretrækker telefonmøder frem for fysisk fremmøde, viser ny undersøgelse.
Annonce

Horsens: I fremtiden kan der være udsigt til, at jobcentrets brugere kan gennemføre flere af deres møder med jobcentret hjemme fra sofaen.

Det er i hvert fald en overvejelse, Horsens Kommune barsler med, såfremt Folketinget holder fast i de friere møderammer, som bliver praktiseret her under coronapandemien.

- Vi vil kigge på, hvordan vi kan anvende telefonsamtaler i tilfælde, hvor det ikke er lovpligtigt, at der holdes et fysisk møde mellem borgeren og jobcentret, siger Tanja Nyborg, direktør for uddannelse og arbejdsmarked i Horsens Kommune.

Årsagen skal findes i de erfaringer, kommunen har hentet under coronapandemien.

Siden Danmark blev lukket ned, har Jobcenter Horsens tilbudt sine brugere at holde møder over telefonen i kontrast til de sædvanlige regler, der påbyder borgere at møde fysisk op på jobcentret.


Det handler om at have en bred værktøjskasse, hvor telefonmødet kan være et fint værktøj. Men det kommer ikke til at stå alene. Det fysiske møde er også vigtigt.

Tanja Nyborg, direktør


Denne nye mødeform er mere populær blandt jobcentrets brugere end det fysiske møde.

Det viser resultatet af en spørgeskemaundersøgelse, som Jobcenter Horsens har sendt ud til 3637 borgere i kølvandet på coronanedlukningen.

Her svarer 28 procent af de 1424 personer, som har deltaget i undersøgelsen, at de foretrækker en telefonisk samtale med jobcentrets ansatte, mens 27 procent hellere ønsker en fysisk samtale. For 39 procent spiller det ingen rolle, om samtalen er fysisk eller telefonisk.

Blandt dem, som foretrækker telefoniske møder, skyldes præferencen ifølge svarene i undersøgelsen særligt forhold som helbred, at slippe for transporten samt tidsbesparelse.

Annonce

Fordel for borgere

Foreløbig gælder muligheden for at gennemføre møder telefonisk eller digitalt året ud, og de positive holdninger til telefonmøder har gjort indtryk på Lisbeth Torfing (EL), formand for kommunens udvalg for beskæftigelse og integration.

- Man kan håbe, at der også på sigt bliver friere rammer for, hvordan man planlægger møderne, hvis telefoniske møder fungerer for borgerne og medarbejderne, siger hun.

- For nogle borgere vil det være en klar fordel, eksempelvis sygedagpengemodtagere, som har genoptaget deres arbejde på deltid, som vil få nemmere ved at passe deres arbejde, hvis de kan tage mødet over telefonen, siger Lisbeth Torfing.

Det telefoniske møde kommer dog ikke til at erstatte det fysiske møde, betoner Tanja Nyborg.

- Det handler om at have en bred værktøjskasse, hvor telefonmødet kan være et fint værktøj. Men det kommer ikke til at stå alene. Det fysiske møde er også vigtigt, siger direktøren.

Spørgeundersøgelsen viste desuden, at 82 procent af respondenterne i høj grad var tilfredse med udbyttet af en telefonisk samtale med jobcentret under coronapandemien.

Annonce
Annonce
Horsens

Flot comeback blev ikke belønnet

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce