Annonce
Odder

Elever underviste elever: Gymnasium har fokus på digital trivsel

Eleverne på Odder Gymnasium overtog mandag undervisningen i digital trivsel. Gymnasiets uddannelsesleder, Rasmus Pöckel, mener, at fokus på digital trivsel er vigtig for eleverne. Arkivfoto

Alle 1.g-elever på Odder Gymnasium blev mandag undervist i digital trivsel, men det var ikke deres lærere, der tog sig af undervisning og klassediskussion.

Odder: Samtlige 1.g-elever på Odder Gymnasium fik mandag undervisning i digital trivsel. Men noget var ikke, som det normalt ville være.

Lærerne var for en stund sat uden for døren, og eleverne havde overtaget undervisningen i klasserne. Eleverne skulle ud fra undervisningsmateriale fra Sex og Samfund, som bliver testet på Odder Gymnasium, styre en klassedebat, som tog afsæt i spørgsmål omkring deling af krænkende indhold på sociale medier.

Eleverne skulle blandt andet, ud fra en case om en elev, der havde fået delt et privat billede, forsøge at sætte sig i forskellige parters sted. For hvad stiller man op, hvis man selv får delt et billede, hvad gør man, hvis man har delt andres private indhold og hvordan bør gymnasiet agerer i sådanne krænkelsessager?

Alt sammen aktuelle emner og en virkelighed, som eleverne dagligt må forhold sig til. Blandt andet derfor var det eleverne, der styrede undervisningen.

- Der er rigtig mange eksempler på, at vi som voksne gerne vil undervise og lærer eleverne om, hvordan de skal gebærde sig i det miljø, de selv er en del af. Erfaringer viser, at det ikke virker særlig godt, og det virker meget utroværdigt. Det kan godt komme til at virke som en løftet pegefinger, siger Rasmus Pöckel, uddannelsesleder på Odder Gymnasium.

Annonce

Når man ser på statistikker, så er det helt klart det her, der fylder mest i de udfordringer, som unge mennesker har. De har svært ved at gå til deres forældre med nogle af de her ting. Der tror jeg, at vi som gymnasium virkelig kan udfylde en vigtig og væsentlig rolle.

Rasmus Pöckel, uddannelsesleder Odder Gymnasium

Trivsel er afgørende

Odder Gymnasium har stor fokus på, at eleverne trives, så de kan lære så meget som muligt, og det er digital trivsel en del af, siger Rasmus Pöckel. Han har også selv holdt oplæg for eleverne om emnet, og han håber, at de har fået noget med sig.

- Når man ser på statistikker, så er det helt klart det her, der fylder mest i de udfordringer, som unge mennesker har. De har svært ved at gå til deres forældre med nogle af de her ting. Der tror jeg, at vi som gymnasium virkelig kan udfylde en vigtig og væsentlig rolle, siger han.

- Vi skal skabe en opmærksomhed omkring, at vi skal ændre en kultur, og at vi som skole kan understøtte det. Det vil vi enormt gerne.

Rasmus Pöckel mener, at det er vigtigt, at Odder Gymnasium ikke først reagerer, hvis en sag om deling af krænkende indhold kommer, men at gymnasiet på forhånd har klædt eleverne på.

- Det er rigtig vigtigt, at vi har en beredskabsplan. At vi har prioriteret det her inden, så vi skaber en tryghed for de unge mennesker, siger han.

Annonce
Forsiden netop nu
Annonce