Annonce
Horsens

Efter nøje gennemgang: Der er ingen grund til at ændre på regler for parkering på fortove

Kun i gader hvor det er skiltet, er det i dag lovligt at parkere delvist på fortovet. Det gælder bl.a. her i Fjordsgade. Og selvom flere politikere gerne ville give beboerne lov til at parkere på den måde, så faldt forslaget. Arkivfoto

Teknik- og miljøforvaltningen har set nærmere på parkering på fortove i Horsens, men reglerne bliver ikke ændret. Hverken brandvæsen, politi, trafikselskab eller renovationsselskab oplever problemer.

Horsens: Der bliver ikke ændret på reglerne for, hvor i Horsens det er lovligt at parkere på fortovet.

Det står fast, efter teknik- og miljøforvaltningen i kommunen har gennemgået de nuværende regler - og talt med bl.a. borgere og redningsmandskaber om, hvorvidt det ville være hensigtsmæssigt at ændre dem.

Politikerne i plan- og miljøudvalget drøftede sagen på deres møde i november. Sagen blev taget op, da politikerne havde fået en henvendelse fra beboere i området ved Nørrestrandsgade/Højbrogade om, at det er svært for redningskøretøjer og skraldebiler at komme igennem de smalle gader, fordi det ikke er lovligt at parkere på fortovet.

- Men da vi diskuterede sagen, viste det sig, at der kunne være problemer andre steder også, så vi bad forvaltningen om at lave en mere tilbundsgående undersøgelse af, om reglerne skulle ændres andre steder end i kvarteret omkring Nørrestrandsgade. Det har de gjort, og vi må nu konstatere, at undersøgelsen ikke har givet anledning til, at vi ændrer på de nuværende regler, siger udvalgsformand Martin Ravn (V).

Annonce

Parkering på fortove

Det er Horsens Kommune, der - med godkendelse fra Sydøstjyllands Politi - fastlægger, hvordan parkering skal reguleres på kommunens veje.

I den seneste bekendtgørelse om standsning og parkering, som er vedtaget i byrådet i november 2015, bliver det i §2 slået fast, at "delvis parkering på fortov er tilladt på steder, hvor det er skiltet eller afmærket, såfremt dette ikke er til fare eller ulempe for færdslen på fortovet."

Det betyder, at det alle andre steder er forbudt at parkere med hjulene helt eller delvist på fortovet på kommunens veje.

Der er undtagelser for reglen på de steder, hvor gaderne er så smalle, at udrykningskøretøjer og renovationskøretøjer ikke kan komme igennem, hvis der holder biler parkeret ved fortovet.

Undtagelsen gælder ifølge Horsens Kommunes hjemmeside i dag følgende steder, der alle er skiltet: Emil Bojsens Gade, Strandgade, Fredericiagade, Fjordsgade, Sølvgade, østlige del af Bredgade, Danmarksgade fra Mindegade mod øst, Thorsgade, Langelandsgade fra Lollandsgade mod nord, Bragesvej, Absalonsgade, Bjerregade, Sjællandsgade, Fyensgade, Vestlige del af Jyllandsgade, Frederiksberggade, Istedgade, Voldgade sydlige del, Vendersgade, Ndr. Kirkegårdsalle, Højlundsgade, Sommerlystgade, Løvenørnsgade mellem Claus Cortsens Gade og Carøesgade, Spedalsø vestlige del, Østergade fra Møllegade til Nybrogade, Sandbjergvej (delvis) i Søvind.

Undtagelser fra reglerne

Forvaltningen har bl.a. spurgt brandvæsen, politi, Midttrafik og renovationsselskab, om de oplever problemer. Og det gør de tilsyneladende ikke, siger Martin Ravn.

- Forvaltningen mener ikke, at det giver mening at ændre på reglerne, som de er i dag, og det tager vi i udvalget til efterretning, siger udvalgsformanden.

Som udgangspunkt er det ikke lovligt at parkere hverken helt eller delvist på fortovet i Horsens Kommune. Der er dog flere undtagelser fra reglen. Det gælder f.eks. i gader, der er så smalle, at det kan være et problem at komme igennem for store køretøjer. Undtagelsen gælder bl.a. i flere gader på Sønderbro, enkelte steder i Vestbyen og i det centrale Horsens.

Alle steder, hvor det er lovligt at parkere delvist på fortovet, er det skiltet. Og tilladelsen gælder kun, hvis parkeringen sker uden at være til fare eller ulempe for færdslen på fortovet.

Forslaget faldt

Da det stod klart, at forvaltningen ikke så behovet for at ændre på reglerne om fortovsparkering, forsøgte Venstre sig med et ændringsforslag, som ville indlemme netop Højbrogade i striben af gader, hvor det er lovligt at smide det ene dækpar op på fortovet.

Men heller ikke det forslag var der opbakning til. Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti stemte for, mens udvalgets fem socialdemokrater, som har flertal i det ni mand store plan- og miljøudvalg, stemte imod.

Og det ærgrer Martin Ravn.

- Vi i Venstre ville gerne have givet beboerne i Højbrogade muligheden for at parkere på fortovet. Men vi må konstatere, at forslaget faldt, siger han, der også erkender, at der ikke i forbindelse med behandlingen af sagen er kommet indsigelser fra nogen parter, der har støttet beboernes påstand om, at der er problemer med fremkommeligheden i Højbrogade.

- Vi synes, vi kunne se problemet, men hvis ikke hverken politi, brandvæsenet eller revovationsselskabet mener, der er et problem, så er der ikke noget at gøre, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

DR er stadig rigeligt stort

Vi har et enormt stærkt Danmarks Radio, der har rigeligt med ressourcer. Statsradiofonien har ganske vist fra årsskiftet gennemført en række programlukninger som en konsekvens af det seneste medieforlig, men tag ikke fejl: DR er fortsat en stor og velpolstret maskine. Fra at have lidt over fire milliarder licenskroner til rådighed hvert år til at drive den vidt og på nogle områder vildt forgrenede koncern, skal DR fremover klare sig med knap fire milliarder kroner årligt. Det er uanset synsvinkel fortsat et kæmpestort beløb og sikrer DR og dermed staten en meget dominerende medieposition i Danmark. Der er blevet fyret chefer, der er blevet fyret medarbejdere, der er blevet lukket programmer og såmænd også kanaler. Signalet til DR var fra politikernes side klart. Public service er vigtigt, fokuser på kerneopgaven. Public service kan være svært at få greb om. Men det er i hvert fald noget andet end det, markedskræfterne bærer frem. DR skal fokusere på det, andre medieaktører ikke allerede laver. DR skal ikke bare være mere af det samme, men et reelt alternativ til gavn for demokrati, sammenhængskraft og mangfoldighed. Derfor må man undre sig. DR er nærmest gået reality-amok. Danske Damer i Dubai. Øen. Familien Asbæk. Og "Fars Pige" - lad os holde fast i den. En problemstilling om unge og forældre er bestemt relevant i public service-perspektiv. Men en serie om et forskruet københavnsk familieforhold er en udstilling af ekstremer. Det er ikke dokumentar, det er et freakshow. Det samme kan man sige om serien ”Cougarjagt”. Det kan være public service at kigge ind i parforhold, i kærlighed og samliv. Også på tværs af generationer. Men så er det ikke rendyrket reality-tv om en førtidspensionist, der har sex med unge mænd. Det er godt tv. Det er underholdning. Men det er altså tv, der produceres i store mængder på de kommercielle tv-kanaler, alle TV3-varianterne og kanal 4, 5, 6 og så videre. Det er ikke derfor, vi har DR. DR må gerne samle et stort publikum. Men det skal ikke være på at kopiere det private marked. DR får en enorm statsstøtte for at levere noget andet. Kan koncernen ikke det, er der bestemt basis for endnu en nedjustering af DR.

AC Horsens For abonnenter

Tungt nederlag til AC Horsens: Mission overlevelse afhænger af tre ting

Annonce