Annonce
Horsens

Efter lang debat om fartbøder: Nu er der kommet nye skilte på Strandpromenaden

Dette skilt møder man, når man drejer ind ved T-krydset Haldrupvej/Sundvej. Fra den anden side er der opsat skilt ved Langelinie, mens der yderligere er mindst et på strækningen. Foto: Nicolai Skovgård
Horsens' mest diskuterede vejstrækning de seneste uger har nu fået midlertidige skilte, der gør opmærksom på hastighedsændringen.
Annonce

Horsens: Midlertidige skilte er nu kommet op langs Strandpromenaden, så bilisterne ikke længere kan være i tvivl: Hastighedsbegrænsningen er sænket fra 60 til 50 kilometer i timen.

18. juli kunne Folkebladet fortælle, at skiltene med 60 kilometer i timen var pillet ned, og det derfor var reglerne for almindelig byzone, der gjaldt på den trafikerede vej.

Det var alle ikke lige opmærksomme på, og da Sydøstjyllands Politi få dage senere havde stillet fotovognen op, røg flere bilister i fælden. Efterfølgende blev Horsens Kommune mødt af heftig kritik for ikke at have gjort bilisterne opmærksom på, at hastigheden var blevet ændret.

Annonce

Skulle have været der før

Det var blandt andre byrådsmedlem for Dansk Folkeparti Michael Nedersøe, der mente, at det var dårlig skik ikke at oplyse borgerne om ændringerne, da mange havde kørt ruten i flere år og var vant til at holde speedometernålen på 60 km/t.


De skilte skulle selvfølgelig have været oppe inden ændringen, men nu er de kommet det på bagkant, og vi kan endelig få oplyst borgerne om det

Michael Nedersøe (DF), byrådsmedlem i Horsens Kommune


Han trumfede derfor igennem, at der skulle skilte op, og det er nu lykkedes.

- De skilte skulle selvfølgelig have været oppe inden ændringen, men nu er de kommet det på bagkant, og vi kan endelig få oplyst borgerne om det, så ud fra det er jeg tilfreds, siger byrådspolitikeren.

Annonce

Set i flere andre kommuner

Michael Nedersøe foreslog selv en løsning fra Helsingør Kommune, hvor der permanent er sat skilte op med 50 kilometer i timen - ligesom man kender med alle andre hastighedsbegrænsninger.

Siden er han også kommet forbi lignende skilte i Glostrup Kommune, hvor de er krydret med det klassiske byskilt-design.

- Det ligner, at det er en reminder til bilisterne om, at de kører i en by. Det viser, at der er andre kommuner, der oplyser borgerne de steder, hvor der kan opstå tvivl, siger Michael Nedersøe.

Han mener dog ikke, at kommunen skal til at gennemgå vejnettet for at finde ud af, om det er nødvendigt med skilte andre steder end på Strandpromenaden.

- I princippet bør det ikke være nødvendigt, når man kører inden for bymæssig bebyggelse. Men vi har en 2030-trafikplan, der betyder, at mange ting bliver ændret på vejene, og hvis der opstår et problem, så kan det være, vi skal oplyse der, siger han og nævner blandt andet Langmarksvej som et af stederne, hvor det kan blive aktuelt.

Michael Nedersøe (DF), byrådsmedlem i Horsens Kommune, har tidligere refereret til et skilt i Helsingør Kommune, og i mellemtiden er han kommet forbi endnu en løsning i Glostrup, hvor byskilt-logoet er inkluderet. Foto: Google Maps
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce