Annonce
Horsens

Efter 51 år på posten: Nu overdrager stifteren ansvaret for Frandsen Group

Benny Frandsen kunne sidste år fejre 50 års jubilæum for virksomheden, som han selv har været direktør for indtil nu. Nu går han på det, han kalder halvpension. Posten som administrerende direktør for koncernen Frandsen Group har han overdraget til selskabets bestyrelsesformand. Arkivfoto
Benny Frandsen træder tilbage som administrerende direktør for koncernen, han stiftede i 1968. Afløseren bliver bestyrelsesformanden, der af Frandsen Group beskrives som en international, erfaren og visionær leder og branchemand.

Horsens: Belysnings- og designkoncernen Frandsen Group får ny administrerende direktør.

Benny Frandsen, som har stået i spidsen for sin virksomhed, siden han stiftede den i 1968, overlader nu direktørposten til Torben Paulin.

Benny Frandsen er fyldt 78 år, og allerede sidste forår afslørede han til Horsens Folkeblad, at han var på jagt efter sin afløser. Kort tid før var Torben Paulin trådt ind i selskabets bestyrelse som formand, og det er ham, der nu er udpeget som direktør.

Annonce

Bag om Frandsen

  • Benny Frandsen etablerede Frandsen Belysning i 1968 i sin private kælder i Skanderborg. Han fik især succes med design af den runde lampe "Ball", der også er en sællert i dag, og inden længe måtte han etablere fabrik i Skanderborg for at følge med efterspørgslen.
  • I 1993 blev firmaet opkøbt og slået sammen med Brædstrup-firmaet Lyskilde. Benny Frandsen fortsatte som direktør og købte i 1996 firmaet tilbage.
  • Frandsen Lighting, som firmaet kom til at hedde, holdt til i Brædstrup indtil 2009, da domicilet på Egeskovvej nord for Horsens blev opført.
  • I dag designer, producerer og markedsfører Frandsen både belysning og møbler til hele verden. Frandsen Group er moderselskab for virksomhederne Frandsen Retail, Frandsen Project, Verpan og Rewired.
  • Frandsens lamper produceres i Horsens, Polen og Kina. Produktionen i Horsens står for ca. 20 pct. Dét er, ligesom den polske produktion, specialproduktion, mens masseproduktion sker i Kina.
  • Benny Frandsen har to voksne børn, der også er involveret i virksomheden. Datteren Pernille, der er operationel chef, og sønnen Peter, der er direktør i datterselskabet Verpan, ejer hver en andel af aktierne, men de har alle været enige om, at ingen af dem skulle arve posten som direktør for det hele. "De er glade og dygtige i de job, de har, så det ville være synd at trække dem væk derfra", siger Benny Frandsen.

Ikke hr. hvem som helst

Torben Paulin, 53 år, er en erfaren branchemand. Blandt andet har han i 23 år været tilknyttet den verdensomspændende møbel- og boligkoncern BoConcept, heraf fem år som administrerende direktør, og dermed har han i en årrække været en af Frandsen Groups førende kunder.

- Han har et godt kendskab til virksomheden både udefra og fra tiden som bestyrelsesformand også indefra. Han har et godt forhold til huset og personalet. Og så har han vist i BoConcept, at han er en dygtig administrerende direktør. Han er ikke hr. hvem som helst, så jeg er supertryg, siger Benny Frandsen.

Det sidste er det vigtigste, tilføjer han.

- Når jeg nu går på halvpension og måske senere på helpension, skal jeg ikke gå og spekulere på forretningen. Jeg føler mig helt tryg ved at overdrage ansvaret til Torben Paulin.

Fortsætter i drømmejob

Benny Frandsen understreger, at den ny direktør vil få det råderum, der er nødvendigt, selvom han ikke selv helt slipper kontakten til den virksomhed, der har været hans baby i mere end 50 år.

Den afgående direktør træder nu ind i selskabets bestyrelse, og samtidig vil han fortsætte sin gang i virksomheden i det omfang, helbredet spiller med. Her vil han være tilknyttet som konsulent med fokus på design-udvikling - et drømmejob, siger Benny Frandsen. Det var netop drømmen om at blive international designer, der i 1968 fik ham til at starte det, der er i dag er blevet til Frandsen Group.

Den fremtidige bestyrelse er endnu ikke helt på plads, fortæller Benny Frandsen.

- Bliver du bestyrelsesformand?

- Det tror jeg ikke. Det er ikke planen, men vi skal lige have bestyrelsen helt på plads. Planen er at supplere op med de rette professionelle folk, som den ny direktør har det godt med, og så tager vi den derfra, siger den afgående direktør.

Direktørskiftet, som først nu er blevet officielt, har virkning fra 1. august, oplyser Benny Frandsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
HIC

HIC klar til pokalfinalen

Leder For abonnenter

Leder: Hovedgård skal vælge mellem turbo eller første gear

Det var lidt af en bombe, borgmester Peter Sørensen lod springe i begyndelsen af januar under en ellers fredelig nytårskur på ældrecentret i Hovedgård. Efter flere år i en mølpose løftede han ønsket om et togstop i den gamle stationsby mellem Horsens og Aarhus ud i det fri. Som bekendt er det hans socialdemokratiske partifæller, der danner regering, og det er formentlig ingen tilfældighed, at emnet lige netop i år var et vigtigt element i talen på Skovly. En af regeringens store uløste opgaver er at indgå et bredt forlig om den fremtidige infrastruktur, både hvad angår vej- og togtrafik. Dansk Folkeparti har for længst meldt sig ud af den gamle togfond-aftale, og det smalle infrastrukturforlig fra foråret 2019, som den daværende borgerlige regering indgik netop med DF, er lagt på is. I stedet har transportminister Benny Engelbrecht meddelt, at han vil gå efter et nyt bredt forlig om infrastrukturen og puste nyt liv i aftalen om togfonden. Ingen af delene står øverst i regeringens arbejdsprogram, men mon ikke Horsens-borgmesteren har vurderet, at det er god timing at starte nu, hvis de lokale kræfter skal mobiliseres og være med til at overbevise folketingspolitikerne om, at Hovedgård skal have et togstop. Derfor er det en vigtig beslutning, de lokale borgere og i første omgang lokalrådet skal træffe: Vil vi helst fortsætte i det nuværende tempo, hvor der stille og roligt bliver bygget nye lejligheder og solgt nogle få byggegrunde - eller vil vi have sat turbo på udviklingen? Der er ingen tvivl om, at Hovedgård vil blive yderst attraktiv som pendlerby i forhold til Horsens og i endnu højere grad Aarhus, hvis der kommer et togstop. I dag begrænser tilbuddet om offentlig trafik sig til busrute 202, og det tager ca. en time at komme til Aarhus og 25 minutter til Horsens. Hovedgård har før vist, at den rummer masser af initiativ og sammenhold. Ellers var der aldrig blevet sat gang i så stort et halbyggeri, som tilfældet er. Nu skal byen bare finde ud af, om den endnu engang er klar til at sætte alt ind for at få et togstop.

Horsens

Borgmester vil diskutere togstop i Hovedgård: Det ligger lige til højrebenet

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];