Annonce
Horsens

E45-udvidelse er højeste prioritet for minister

Trafikken på både motorvej og tilhørende ramper stiger og stiger. Uden at ville sætte dato på en start for forhandlinger om infrastruktur, siger transportministeren, at E45 ved blandt andet Horsens har højeste prioritet i det jyske. Arkivfoto: Morten Pape
Transportminister Benny Engelbrecht siger til Jyllands-Posten, at E45-udvidelse er vigtigst i det jyske. Især lastbiltrafikken er massiv omkring Horsens.
Annonce

Horsens: - Hvis man ser på forbindelsen nord-syd op gennem Jylland, vil jeg prioritere E45 først og før en eventuel ny midtjysk Hærvejsmotorvej.

Den siger transportminister Benny Engelbrecht (S) til Morgenavisen Jyllands-Posten som kommentar til de tiltagende trængselsproblemer i Østjylland.

Anledningen er en beregning fra Dansk Industri på baggrund af tal fra Vejdirektoratet om belastningen af på motorvejen. Tallene bekræfter en tendens, som ofte er fremført: E45 omkring ikke mindst Horsens og Hedensted er hårdt belastet, og en udvidelse fra fire til seks spor haster.

Ministeren vil fortsat ikke melde en startdato for infrastrukturforhandlinger ud, og dermed kommer vi hellere ikke påbegyndelsen af et anlægsarbejde nærmere, men han siger til Jyllands-Posten:

- Trængsel er ikke kun et københavnerfænomen. Samtidig er det vigtigt at understrege, at trængslen i Østjylland ikke kun giver problemer i det østjyske bybånd, men påvirker trafikken nord-syd gennem Danmark og på tværs af landet.

I høring til på søndag

Vvm-undersøgelsen for strækningen Vejle N-Skanderborg S er i høring til og med på søndag. I den forløbne uge blev der afholdt virtuelt borgermøde med Vejdirektoratet som arrangør.

I høringssvarene fylder frustrationerne over kødannelse rigtig meget hos virksomheder fra det østjyske, og presset mindskes ikke af, at Horsens-området mere og mere får status af logistisk knudepunkt.

Kortet her viser det gennemsnitlige antal lange køretøjer pr. døgn på blandt andet motorvejene i 2019. Strækningen omkring Horsens og Hedensted er hårdt belastet af køretøjer over 12,5 meter. Kort: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering og Vejdirektoratet

Strækningen Kolding-Skanderborg er stort set uden undtagelser belastet af mindst 6000 lastbiler/busser dagligt, viser 2019-tal fra Vejdirektoratet. De indgår i rapporten Statsvejnettet 2020.

Tendens forstærkes

Horsens-borgmester Peter Sørensen (S) har flere gange sagt, at der reelt er et lastbilspor og personbilspor i dag på motorvejen, og med DSV-udvidelse, Reitan-højlager og andet på vej vil den tendens blot blive forstærket i de kommende år.

Dansk Industri har beregnet den daglige trafikbelastning pr. vejbane, og her er kun en strækning nord for Kolding og Vejlefjordbroen mere belastet end Horsens-området - i hvert fald når vi ser på Jylland.

14.187 biler pr. spor - i 2018-tal - kører dagligt på E45 ved Horsens. Og tallet er ikke blevet mindre siden.

Beregninger i Vejdirektoratet viser, at forsinkelser målt køretøjstimer pr. km pr. dag er steget med 30 procent på Østjyske Motorvej i perioden 2016 til 2018. Procentuelt mest af alle strækninger i landet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Løvbjerg-købmand: Mundbind vil gøre hverdagen mere tryg for personalet og kunderne

CORONAVIRUS

Live: USA's topekspert tror på effektiv vaccine mod corona i december

Horsens

Det mener læserne: Øgede krav om mundbind vækker både glæde og vrede

Annonce