Annonce
Erhverv

Done By Deer kom godt ud af 2020, men pandemien spøger stadig: - Black Friday bliver knap så festlig i år

Administrerende direktør i Done By Deer, Malene Schmelling, har tidligere arbejdet med legetøj hos blandt andre Salling Group, Top Toy og Lego. Men da hun fik tilbuddet om at blive en del af Done By Deer, var hun ikke i tvivl. - Det var en fantastisk mulighed, som jeg så det, fortæller hun. Foto: Jakob Stigsen Andersen
Med en opskrift på genkendelige dyremotiver, afdæmpede farver og et produkt tilpasset de mindste børns behov har designfirmaet Done By Deer ikke bare slået sig fast som et kendt mærke i Danmark, men også uden for landets grænser. Det afspejler sig i firmaets bundlinje, selvom eftervirkningerne af corona stadig spøger.

Silkeborg: I denne lille by Grauballe, tæt på hvor Grauballemanden for snart 70 år siden blev fundet i en mose et par kilometer uden for bygrænsen, finder man Done By Deers hovedsæde.

En forholdsvis almindelig lysegrå kontorbygning med tilhørende lager, hvorfra legetøj, børnemøbler og babyudstyr pakket i papkasser bliver kørt af sted i lastbiler til butikker og storcentre i så fjerne egne som Tyskland, Sverige, Holland og sågar Australien.

For selvom Done By Deer siden starten i 2015 har haft fokus på det danske marked, stammer omkring 90 procent af virksomhedens omsætning i dag fra udlandet.

Annonce

- Når man tænker på, hvor hurtigt det er lykkedes at få vores brand og produkter ud i verden, er det en flot udvikling, vi kan se tilbage på, mener Malene Schmelling, der siden 2018 har været administrerende direktør i firmaet.

Udviklingen kan også  aflæses i firmaets regnskaber, hvor Done by Deer på fem år er gået fra et overskud efter skat på 1,5 millioner kroner i 2016 til et overskud på 10,5 millioner kroner efter skat i 2020.

Engagerede kunder

At det på så kort tid er lykkedes firmaet at blive internationalt anerkendt, skyldes ifølge Malene Schmelling flere ting. For det første har chefdesigner Helene Hjorth, der også lægger navn til firmaet, og hendes team skabt et produkt, som appellerer til forældre såvel som børn.

- Der manglede lidt et brand med underspillede farver. Altså et legetøjsmærke, der både var særdeles velegnet til børn på grund af kvaliteten og det, legetøjet kunne bruges til, men som forældre også gerne ville have stående fremme i stuen på grund af dets look, siger Malene Schmelling.

Men måske endnu vigtigere har designteamet formået at skabe en fortælling, der står stærkt hos forbrugerne, ikke bare i Danmark, men i hele verden. Et engagement, der blandt andet kan aflæses på på Done By Deers internationale instagramprofil, hvor 163.000 følgere verden over i øjeblikket følger med i seneste nyt fra virksomheden.

Vi har en fanskare, der synes, at Croco er fantastisk, mens andre synes, at Raffi er bedre.

Malene Schmelling, amd. direktør i Done By Deer

- Vi har en fanskare, der synes, at Croco er fantastisk, mens andre synes, at Raffi er bedre, fortæller Malene Schmelling.

logo EY

- Og da vi skulle vælge et navn til vores seneste dyr, en lama, gik vi på Instagram for at spørge vores følgere, om de havde et godt bud på et navn. Her var der blandt andet en franskmand, der foreslog, at vi skulle kalde den Jean-Jacques. Og en anden foreslog, at vi kunne kalde den for Dalai Lama, fortæller Malene Schmelling med et grin.

- Så de er meget engagerede, slår hun fast.

- Det er designet, der gør, at vi har succes. For mens looket tiltaler voksne, gør funktionerne, at legetøjet også er populært hos børnene, siger Malene Schmelling. Pressefoto: Done By Deer
Annonce

Kendskab til målgruppen

Med den kommende lama, der har fået navnet Lalee, har Done By Deer i dag 10 dyremotiver, der går igen i samtlige af deres produkter. Men dyremotiverne er ikke den eneste grund til firmaets succes. Også kvaliteten spiller ifølge Malene Schmelling en vigtig rolle.

- Ser du på nogle produkttyper, så ligner de hinanden, uanset hvilken producent de kommer fra. Men hos os har vi designere, der sidder og syer aktivitetsbøger i hånden, før de bliver sat i produktion, siger den administrerende direktør, der også fremhæver brugsfunktionerne som en væsentlig del af succesen.

- Vi er enormt gode til legetøj med funktioner. Vi sælger ikke ”bare” en bamse, men aktivitetsbuer, hvor der både er noget, som barnet kan spejle sig i, og noget, der kan rasle og knitre. Så vi har hele tiden tænkt ind, hvor barnet er henne i sin udvikling, så legetøjet kan hjælpe barnet i dets forskellige udviklingsstadier, understreger hun.

Derudover har firmaet haft en fordel i, at retaillandskabet er forholdsvis ens verden over, hvilket har gjort det lettere at finde frem til de rette kunder i de enkelte lande, hvor særligt babyfaghandlen har været og stadig den dag i dag er den primære målgruppe for firmaets produkter.

- Det er dér, hvor kompetencerne og viden er størst, når det kommer til babyudstyr og legetøj, og derfor er det også dér, hvor de nybagte mødre henvender sig først, siger Malene Schmelling, der fortæller, at også specialiserede onlinebutikker med samme målgruppe er en voksende kundegruppe.

Done By Deers faste dyremotiver er noget af det, som kunderne husker og holder af. Derfor betyder det desto mere, når dyrefamilien til næste år udvides med lamaen Lalee. Foto: Laura Uldahl Aggernæs
Annonce

Et stort potentiale

Lige så vigtige som virksomhedens tilvalg, er dog ifølge den administrerende direktør også virksomhedens fravalg af aktiviteter. For mens Done By Deer har stor succes med salg af eksempelvis legetøj og spisesæt, er et område som autostole for eksempel ikke i pipelinen til kommende produkter.

- Meget tekniske produkter kræver noget helt andet, end det vi er gode til, siger Malene Schmelling, der derfor hellere ser, at firmaets designere fokuserer på at bidrage med nye produktkategorier indenfor det, som de i forvejen er gode til.

På samme vis har firmaet i øjeblikket ingen planer har om at indtage nye eksotiske markeder. For der er stadig masser af potentiale at hente i de lande, hvor firmaet befinder sig lige nu.

- Man kan jo altid kaste sig ud i et nyt eventyr, men der er også noget ved at gå i dybden de steder, vi allerede er, understreger hun.

De kommende år er fokus for Done By Deer derfor også på at få yderligere vækst i de lande, som firmaet senest har sendt produkter på markedet i. Det gælder blandt andet lande som Spanien og Frankrig, hvor Malene Schmelling vurderer potentialet for vækst til at være stort.

Men først skal firmaet lige igennem de nuværende eftervirkninger af den globale pandemi, der ikke alene påvirker Done By Deer, men store dele af det globale erhvervsliv.

- Vi har helt klart haft svært ved at få varer hjem i det niveau, vi gerne ville. Dels er containere svære at få fat på. Dels er de dyrere, end de plejer, og så er prisen på fragt steget helt vildt. Derudover er der også prisstigninger i markedet, der udfordrer. Så vi er endnu ikke out of the woods (gennem det værste, red.), fortæller Malene Schmelling.

Som tingene ser ud i øjeblikket, forventer hun dog ikke, at de stigende transport- og råvarepriser kommer til at have stor betydning for firmaets årsregnskab for 2021.

- Det rammer os en lille smule på årets sidste kvartal. Men vi kommer fint ud af 2021, siger hun.

Men direktøren håber, ikke mindst for kundernes skyld, at priserne snart vender tilbage til normalen.

- Lige nu har vi udsolgt-situationer, som vi ikke plejer at have, fortæller hun.

- Og råvarepriserne gør, at vores varer er langt dyrere, end de plejer at være. Så Black Friday bliver nok knap så festlig denne gang, tilføjer hun.

Fortsætter prisstigningerne kan det desuden få betydning for Done By Deer på længere sigt.

- Hvis fragtpriserne holder sig, hvor de er lige nu, så går det direkte fra indtjeningen. Men det satser vi ikke på, at de gør, siger Malene Schmelling.

- Det handler jo primært om udbud og efterspørgsel og om de flaskehalse, der i øjeblikket er i havne verden over. Men på et tidspunkt kommer der flaskerens i rørene, og så glider det igen. Det håber vi vil give en afsmitning på priserne, siger Malene Schmelling.

Syv facts om Done By Deer

  1. Done By Deer startede ud som et in house-brand til babyer og småbørn i alderen fra 0 og op til 36 måneder under legetøjsgrossisten Maki, som forretningsmanden Niels Backman Dahl-Nielsen i årene 2003 til 2017 var hovedaktionær i og administrerende direktør for.
  2. I 2015 blev Done By Deer stiftet som et selvstændigt firma af Niels Backman Dahl-Nielsen, der i dag er hovedaktionær i firmaet, mens administrerende direktør Malene Schmelling og chefdesigner Helene Hjorth i dag begge ejer en mindre andel af firmaet.
  3. Virksomheden designer livsstilsprodukter henvendt til familier med babyer og småbørn. Produkterne sælges p.t. ikke direkte til forbrugerne, men til retail- og onlinevirksomheder, der videresælger produkterne gennem fysiske butikker eller onlinesalg.
  4. Done By Deer er navngivet efter chefdesigner Helene Hjorth, der sammen med sit team udarbejder designet på de produkter, firmaet sælger.
  5. Firmaet havde i 2020 en bruttofortjeneste på 36,5 millioner kroner og et årsresultat på 10,5 millioner kroner efter skat. Året før lød bruttofortjenesten på 26,6 millioner kroner og årsresultatet på 2,8 millioner kroner efter skat.
  6. I dag beskæftiger virksomheden 30 ansatte på hovedkontoret i Grauballe samt 13 ansatte, der er fordelt på mindre salgskontorer i henholdsvis Holland, Tyskland, Spanien, Frankrig og England. Derudover har firmaet også en række salgsagenter og distributører tilknyttet verden over.
  7. Størstedelen af firmaets omsætning stammer fra aktiviteter i udlandet, hvor særligt Tyskland, Holland og Sverige er store markeder. Omkring 10 procent af firmaets omsætning stammer fra Danmark.


Chefdesigner Helene Hjorth, der også lægger navn til firmaet, og hendes team har skabt et produkt, som appellerer til forældre såvel som børn. Pressefoto: Done By Deer

EY Entrepreneur Of The Year

Done By Deer er blandt de kvalificerede kandidater i vækstskaber-konkurrencen EY Entrepreneur Of The Year 2021, som hvert år hylder de dygtigste entrepreneurer i Danmark.

Kriterierne for at slippe gennem nåleøjet til hovedkonkurrencen er:

  • Entrepreneuren er ejer/medejer af et dansk aktie- eller anpartsselskab og har haft det overordnede ansvar i mindst to år. Selskabet må gerne være børsnoteret
  • Virksomheden har eksisteret i mindst tre år
  • Virksomheden har ved udgangen af det seneste regnskabsår minimum 20 ansatte
  • Virksomheden skal have haft minimum 15 procent vækst i bruttoavance eller i omsætning i det seneste regnskabsår
  • Det seneste regnskab skal udvise en positiv egenkapital og et positivt resultat


Annonce
Horsens For abonnenter

Grim, ærgerlig og snusket: Graven får ikke pæne ord med på vejen, men spørger du politikerne, er det netop ord, der skal være starten på forandring

Danmark

Søndagens coronatal: Yderligere 11 er døde - 4326 har fået en positiv test

Annonce
Annonce
Annonce
Horsens For abonnenter

Lærer-Jan holder aldrig helt fri: Gæsterne og maden må vente, når eleverne ringer

Erhverv For abonnenter

Stinne rejste sig, da fundamentet under hendes firma smuldrede: Nu har hun 50 ansatte og modtager nye jobansøgninger hver dag

Podcast

Ældre Sagen håber på ekstra læger til Hedensted: Vores medlemmer vil blive berørt meget

Hedensted

Fældninger og skader på træer: Det skal til for at hjælpe Staksrode Skov, siger Naturstyrelsen

Løvkvist: Messerschmidt kæmper for at vriste magten ud af døende hænder

Leder For abonnenter

Tiden er kommet: Send dit brokke-gen på vinterferie og lad julefreden sænke sig tidligt og lad den vare til påske og gerne længere

Horsens

Vaccinationscenter opruster med vagt efter hærværk og forsøg på brandstiftelse på centret

Erhverv For abonnenter

Sushi-succes og vækst på værtshus, optik, chokolade og meget mere: Se hvordan lokale firmaer klarer skærene i ugens regnskaber

Skoleleder om mulig Omikron-variant: Der er så mange ansatte, der skal testes, at vi ikke kan tage imod elever

Horsens

Mens priserne på energi stiger: Her bliver der ingen prisstigninger på fjernvarme

Erhverv For abonnenter

Midt i tvangslukning og produktionsproblemer: Allan Hansen fik et af sine bedste år nogensinde - og succesen er kun vokset siden

Kultur

Udsatte familier får chancen for at holde jul på Fængslet

Annonce