Annonce
Erhverv

DKI-boss tvivler på effekten: Nye regler skal gøre op med underbetalte chauffører

Et enigt folketing har besluttet, at godstransportchauffører, der kører i Danmark, skal have løn svarende til den mest repræsentative i vejtransportbranchen. Arkivfoto: Søren E. Alwan
Nye regler, der skal forhindre løndumping på landevejene, får begrænset effekt, så længe man ikke finder en løsning på, hvordan man reelt kan kontrollere chaufførerne, mener bestyrelsesformand hos DKI Logistics.

Horsens: Intentionen er fremragende, men i praksis synes forslaget mangelfuldt.

Sådan sammenfatter Preben Borregaard, bestyrelsesformand i den horsensianske logistikvirksomhed DKI Logistics, en ny politisk aftale, der skal forhindre løndumping blandt lastbilchauffører.

Ifølge aftalen, der er indgået af et enigt folketing, skal alle chauffører, der kører bus eller godstransport i Danmark, have en løn, der svarer til den mest repræsentative i vejtransportbranchen. En aftale, der vedrører såvel danske som udenlandske chauffører.

- Det er en rigtig god idé, men jeg har svært ved at se, hvordan man vil kontrollere det. For selvom der er lagt op til en større kontrol af udenlandske biler, hvor man vil kræve at se chaufførens lødseddel, er det jo ikke sikkert, at det beløb, der fremgår af lønsedlen, er det beløb, der er gået ind på chaufførens konto, siger Preben Borregaard.

DKI Logistics, der løser transportopgaver i Danmark, bruger udelukkende chauffører med overenskomstbestemt løn. Derfor har firmaet svært ved at hamle op med konkurrencen fra firmaer, der benytter udenlandske chauffører til lav løn.

- Vi benytter udelukkende danske chauffører på dansk overenskomst, som tjener mere end 35.000 kroner om måneden, mens firmaer, vi konkurrerer med, benytter udenlandske chauffører, der får mindre end 10.000 kroner om måneden, siger Preben Borregaard.

- Så når vi giver et tilbud til en kunde, kan vi have svært ved at konkurrere, fordi kunden i mange tilfælde kan få opgaven udført markant billigere, end vi kan tilbyde. Og den margin, vi kan tjene, når vi endelig indgår en aftale, er ikke særlig stor, siger han.

Annonce

Politisk aftale mod løndumping

Et enigt folketing har netop indgået en aftale, der skal forhindre løndumping blandt chauffører, der kører bus og godskørsel i Danmark.

Aftalen kræver, at chauffører, både danske og udenlandske, skal have en løn svarende til den mest repræsentative i transportbranchen.

Desuden skal udenlandske chauffører, der kører cabotagekørsel i Danmark, melde sig i et nyt register, så danske myndigheder ved, hvem der kører cabotagekørsel i Danmark. Cabotagekørsel er ifølge Færdselsstyrelsen godskørsel for fremmed regning mellem to punkter i Danmark, som udføres af en lastbil eller varebil,som ikke er registreret i Danmark.

Det bliver politiet, der skal håndhæve den nye lov over for udenlandske transportfirmaer, der medfører en bødestraf på 10.000 kroner, hvis de ikke registrerer sig i det nye register, og 35.000 kroner, hvis de ikke overholder lønniveauet.

Det vil, ligesom det allerede er i dag, være Færdselsstyrelsen, der skal kontrollere danske virksomheder, og sanktionerne forbliver de samme som i dag.

Budskabet har ingen effekt

Preben Borregaard er helt enig med politikerne i, at der er behov for at agere på området. For lige nu bliver transportbranchen ramt hårdt af den ulige konkurrence, erfarer han.

- Vi kører 10-15 læs til Sjælland om dagen. En tur, som en udenlandsk vognmand kan køre 1000-1500 kroner billigere end os. Så kan du selv regne ud, hvor mange penge det bliver på et år, siger Preben Borregaard.

Han ser dog begrænset værdi i den politiske aftale, hvis ikke man finder en metode til at udføre reel kontrol.

- Budskabet i sig selv har ikke nogen effekt på den lange bane. De chauffører, der kører til lav løn, er interesseret i at tjene penge, og hvis ikke man kan kontrollere, om loven bliver overholdt, vil de fortsætte på samme måde som hidtil, forudser Preben Borregaard.

Man skal starte et sted

Hos Sydøstjyllands Vognmandsforening er formand Per Rasmussen meget enig i Preben Borregaards betragtning om spørgsmålet om kontrol.

- Jeg kan tvivle på, hvordan politikerne vil kontrollere det, siger formanden, der dog byder den politiske aftale velkommen.

- Det kan kun blive bedre, end det er i forvejen, for det er ren ragnarok, alles kamp mod alle. Det er blevet værre og værre de seneste tre år, og som det er i dag, kan man dårligt tjene en bøjet 25-øre, siger Per Rasmussen.

Og selvom politikerne endnu mangler at give svar på, hvordan den nye aftale skal kontrolleres, mener Per Rasmussen, at det er godt, at der trods alt bliver sendt et signal om at gøre noget ved problemet.

- Man skal starte et sted, og jeg håber, at det her kan banke en pæl i jorden, så løndumping på transportområdet bliver stoppet. Men det sker nok ikke hen over natten, siger Per Rasmussen.

DKI Logistics A/S

Blev stiftet i 2001 af Preben Borregaard, som var direktør, indtil han i 2016 blev bestyrelsesformand og ansatte Thomas Haber Borch som direktør.
Begyndte i Hatting, men rykkede hurtigt til større rammer på Egeskovvej, som siden er udvidet ad flere omgange.
Med seneste udvidelse er der 93.000 bebyggede kvadratmeter på adressen ved Horsens. En afdeling i Køge kom til i 2004. Her er der cirka 100.000 kvadratmeter.
I dag er der cirka 150 ansatte i Horsens og knap 100 ansatte i Køge.
Virksomheden er blandt de førende i Danmark inden for såkaldt 3PL, hvilket står for tredje parts-logistik, og tilbyder desuden distributionsservice inden for landets grænser.

Preben Borregaard, bestyrelsesformand i DKI Logistics, tvivler på, at de nye regler får en effekt, så længe der ikke findes en løsning på, hvordan myndighederne kan føre reel kontrol med chaufførerne. Arkivfoto: Søren E. Alwan
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Her er væggene tykke og solen leverer energi: Horsens' mest klimavenlige boligområde står færdigt

Annonce