Annonce
Biler

Direktør-Audi i overhalingsbanen

Den nye Audi RS6 Avant med V8-motor på 600 hk lægger klar afstand til sine søskende. Fronten med en stor ”powerdome” som luftindtag er pågående. Foto: Audi
Den nye Audi RS6 Avant ser nærmest skulende ud og leverer nu hele 600 hk.

I en tid med stadig mere spotlys på elbiler og grøn transport virker det nærmest naturstridigt at lancere en ny muskel-stationcar i den helt tunge ende med en 4,0-liters V8-motor på 600 hk, som Audi netop har gjort med den nye RS6 Avant.

På den anden side er der en vis fornuft i at kunne transportere hele familien i en rummelig og hurtig stationcar frem for at skulle presse sig sammen i en lille sportsvogn. Især hvis man som nogle af køberne til den nye Audi RS 6 Avant, bor i det sydlige Tyskland med udsigt til mange autobahnkilometer med fri fart.

Den fjerde generation af Audis ikoniske og hurtige direktør-model har fået et mere aggressivt snit, og V8’eren med biturbo er steget i effekt.

Forgængeren lå nemlig på 560 hk, men den kom dog også i en performance-version på 605 hk. Uanset hvad hedder en af de klare konkurrenter Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC Plus, som dog byder på 612 hk, mens BMW M5 yder 600 hk eller 625 i en særlig Competition-udgave.

Annonce

Audi RS6 Avant

Er udstyret med en 4,0-liters V8-biturbomotor på 600 hk. Momentet er 800 Nm, mens topfarten er 280 kilometer i timen, der kan hæves til 305 kilometer i timen.

0-100 kilometer i timen klares på 3,6 sekunder, mens 0-200 nås på 12 sekunder.

Forbruget er ikke oplyst.

Ingen forbrugstal

Momentet på 800 Nm i RS6’eren overføres fra motoren gennem en ottetrins Tiptronic-automatgearkasse. Det rækker til en acceleration fra 0 til 100 på 3,6 sekunder, mens topfarten er 280 kilometer i timen, som dog kan hæves til 305 kilometer i timen, hvis du opgraderer med en fartpakke.

Den store bil holdes på vejen i et setup, der omfatter Quattro-firehjulstræk og en luftundervogn, der samtidig her betyder, at bilen er sænket i forhold til en almindelig A6. Rent teknisk er motoren udviklet med den nye 48-volts milde hybridsystem, som vi ser andre steder i koncernen. Det betyder, at man kan ”coaste” en vis periode med slukket motor og på den måde spare benzin.

Audi har dog endnu ikke oplyst forbrugstal for bilen.

Den nye styling vil formentlig skræmme mange, når den dukker op i bakspejlet. Den buede kølergrill under motorhjelmen har en ”powerdome”, mens de smalle full LED-forlygter, som er hentet fra A7, spiller sammen med en forkofanger, der kommer fra sportsvognen R8. Det er lygter, som kan opgraderes til RS matrix-laserlys.

Store sideskørter, der gør bilen fire centimeter bredere, to store ovale udstødningsrør, fælge på 21 eller 22 tommer med keramisk bremse og en dybsort mat lakering på frontgrill og diffusor er med til at fuldende det dramatiske udseende.

Bestem motorlyden

Inden døre er der dømt sportsligt og fuldt digitaliseret interiør. Her er ikke alene haptiske berøringskontakter, der klikker som gammeldags kontakter og digitale instrumenter med RS-styling, men også sportssæder med integrerede nakkestøtter og sportsrat med perforeret læder og flad bund. Det byder på en RS-Mode genvejsknap, hvor man kan lege med parametre som motor, gearkasse, styretøj, Quattro-differentialet og motorlyd.

Den voldsomme Audi RS 6 Avant lander herhjemme til næste forår. Danske priser og udstyr kendes endnu ikke.

Spoilere hele vejen rundt er med til at gøre RS6-modellen fire centimeter bredere end de andre A6’ere. Foto: Audi
Modellen byder på en sportsligt stylet kabine med digitale RS-instrumenter og sportssæder med integrerede nakkestøtter. Foto: Audi
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce