Annonce
Horsens

Dilemma: Du kan komme til at køre mere miljørigtigt, men...

Vil du ha' et miljøfilter i din bil, selv om du kommer til at køre lidt mindre pr. liter benzin? Arkivfoto

Horsens: Vi sætter tre lokale meningsdannere i følgende klimadilemma: "Da du afleverer din bil på værksted, fortæller automekanikeren, at han uden beregning har mulighed for at opdatere bilens motor, så den udleder færre miljøskadelige partikler. Et sådan indgreb vil dog samtidig betyde, at bilen fremover kører kortere på literen. Hvad gør du?"

Ole Simonsen, direktør:

Ole Simonsen, direktør.

Det er da en god nyhed, at mekanikeren tilbyder at opdatere bilens motor, så den udleder færre miljøskadelige partikler. Endda uden beregning.

Den dårlige nyhed er, at bilen fremover vil køre kortere på literen.

Det er jo som at skulle vælge mellem pest og kolera. Enten dårligere miljø eller større forbrug - hvilket jo også giver et dårligere miljø.

Tilbuddet vil jeg ikke tage mod på de vilkår. Men i stedet bede mekanikeren beregne, hvor stort det øgede benzinforbrug vil være. Kan mekanikeren ikke det, må jeg leve med, at bilen sviner for meget.

Benzinprisen kender vi - det største problem bliver nok at sætte pris på de miljøskadelige partikler. Mon ikke værkstedet kan finde nogle normtal eller lignende, så effekten kan omregnes til kroner?

Kan værkstedet det - og det bør man kunne forvente af sit værksted - vil min beslutning være en afvejning af, hvor stor den miljømæssige effekt er, contra hvor meget større benzinregningen forventes at blive i fremtiden. Er meromkostningen rimelig, og den miljømæssige effekt markant, vil jeg takke ja tak til tilbuddet.

Anne V. Porse, bestyrelsesformand:

Anne V. Porse, bestyrelsesmedlem.

Jeg vil da gerne gøre mit til at forbedre miljø og klima, men betaler kun ekstra, hvis der samtidig er et kvalitetshop opad, besparelse på længere sigt eller hvis konsekvensen er neutral.

Det er også lidt dobbeltmoralsk, hvis man for at forbedre klimaet skal installere en dims, som så til gengæld gør, at der bliver brugt mere fossilt brændstof. Det er - så vidt jeg har forstået - her i landet også et mål at sænke forbruget af fossilt brændstof...

Kvalitetshop opad i forhold til biler kunne for mig være: Hurtigere acceleration eller lavere brændstof-forbrug.

Besparelse på længere sigt kunne være forlænget levetid på bilens motor.

Neutral konsekvens siger næsten sig selv. Skal jeg vælge mellem to produkter, hvor kvalitet og pris er ens, tager jeg gerne det, der gør noget godt for klimaet.

Jeg beklager at jeg ikke er så klima- og miljøbevidst, at jeg bare hælder penge ud til noget, som jeg ikke får hverken afkast eller fornøjelse af. Jeg mener seriøst, at producenterne af dimser til forbedring af klima og miljø skal indtænke pris og fordele.

Jeg bliver måske endda en lille bitte smule fornærmet over, at de tror, jeg er så blåøjet.

Jeannette Refstrup, direktør:

Jeannette Refstrup, direktør.

Jeg er (desværre) efterhånden så skeptisk anlagt, at jeg vil have ca. tusind irriterende spørgsmål til en mekaniker, der kommer med sådan et tilbud.

For hvad er "miljøskadelige partikler" helt præcist?

Og hvad betyder den opdatering i det hele taget for motoren og for eksempel dens levetid og ydeevne? Og er der stadig garanti? Hvor meget kortere vil min bil køre på kilometeren - og vil de færre kilometer pr. liter æde den miljømæssige gevinst, der er ved at opdatere motoren?

Samtidig ville jeg føle mig lidt latterlig ved at spørge grundigt ind til, hvor meget kortere min bil vil køre pr. liter. For jeg ved jo godt, at hvis jeg selv lettede foden bare lidt fra speederen og lod være med at køre helt så "sportsligt", ville det sikkert betyde mere for mit brændstofforbrug end den omtalte opdatering.

Derfor ville jeg sikkert ende med at takke ja til den.

Men jeg ville køre fra mekanikeren med en usikkerhed og forvirring, som jeg alt for ofte føler:

Jeg vil gerne gøre gode ting for miljøet. Men jeg har tit svært ved at gennemskue, om det, jeg i den bedste mening vælger at gøre, i virkeligheden skader miljøet - eller i hvert fald, om jeg ved at gøre noget andet kunne gavne miljøet endnu mere.

Annonce
Erhverv For abonnenter

Begyndte i en campingvogn på græsplænen: Telefoni-udvikler syvdoblede millionoverskud - og forventer mere

Danmark

Mandagens coronatal: 70 procent har fået det første stik

Annonce
Annonce
Annonce
Horsens

68-årig cykler sammen med to kammerater 3100 kilometer fra Nordkap til Gedved

Erhverv For abonnenter

11 nye regnskaber med både plus og minus: Sådan gik det for blandt andet mad og møbler, huse og håndværk

Sport

Anders fra Odder har vundet to kampe ved OL

Odder For abonnenter

Et sommerhus ved Saxild Strand er ugens dyreste bolighandel: Kun et hus solgt for under tre millioner kroner

Horsens

Campingplads, hoteller og vandrehjem glæder sig over den spirende turisme: Det har eksploderet fuldstændig

Kultur For abonnenter

Nu skal det være slut med, at lastbiler så store som huse kører gennem den smalle gade

Odder

Massakre på naturen: Hvad skete der lige med de vilde blomster, der gjorde mig glad på mine gåture?

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Kultur

Heavy metal og dødningehoveder i køkkentapetet: 45-årige Karsten er medarrangør af ny metalfestival

Brædstrup

Generationsskifte i malerfirmaet: Mogens og Henny stopper med pensel og kalkkost efter 60 år

Horsens

Ansat på plejecenter vågnede, da tyve puslede i garagen

Navne For abonnenter

Tvillinger kan ikke få nok af hinanden: Vores familier kan godt blive lidt trætte af det, når vi har været sammen fire aftener i træk

Sport

Anne-Marie Rindom fortsætter, hvor hun slap i søndags: Ligger på tredjepladsen

Annonce