Annonce
Erhverv

Det er også godt købmandskab at snakke om stress

Karina Kjær Olesen (til højre) er ny HR-manager hos Jysk, og hun blev også sendt på stressforebyggelseskursus kort efter sin ansættelse. Her er hun i samtale med et par kolleger i receptionsområdet i Jysk Nordic Headoffice i Brabrand. Foto: Axel Schütt
Hos Jysk har ledere og medarbejdere på hovedkontoret i Brabrand været på kursus i at spotte og forebygge stress, og det samme kommer alle nyansatte i organisationen til. Det foreløbige resultat er større åbenhed og færre sygedage.

BRABRAND: Hvis der er ét gennemgående træk, som har kendetegnet sengetøjsgiganten Jysk med butikker i mere end 50 lande i løbet af kun 40 år, så er det godt købmandskab.

Sådan har det været siden Lars Larsen åbnede sin første butik på Silkeborgvej i Aarhus i 1979 med gode tilbud til både dig og mig om "kvalitet, lidt billigere" - som det første slogan lød. Og det gode købmandskab er fortsat den stærkeste puls, som udgår fra Nordic Headoffice på Sødalsparken i Brabrand.

Det gælder både udadtil til kunderne og indadtil i forhold til de 350 medarbejdere på hovedkontoret i Brabrand. Derfor har Jysk besluttet at investere i at forebygge stress i organisationen.

Både ledere og medarbejdere har været på kursus i at spotte og forebygge stress hos sig selv og hinanden, og tendensen er tydelig. Sygefraværs-procenten er faldet efter det proaktive stress-arbejde blev sat i gang, og HR-manager Karina Kjær Olesen understreger, at årsagen ikke var et højt udgangspunkt - altså at de ansatte i Jysk har været mere ramt af stress end i andre tilsvarende organisationer. Slet ikke.

Annonce

Vi er jo ikke verdensmestre i at håndtere stress, men vi har truffet et aktivt valg om, at vi arbejder proaktivt med stress, og nu hvor vi har lavet investeringen, kommer vores værdi om godt købmandskab ind, for så skal vi jo også sørge for at få mest muligt ud af det.

Karina Kjær Olesen, HR-manager, Jysk Nordic

Fælles forståelse for stress

Opgaven med at uddanne lederne og medarbejderne er lagt i hænderne på kursusvirksomheden Bladbjerg Kibsgaard.

- - Det begyndte med et pilotprojekt i september 2017, for 16-18 ledere og deres cirka 60 medarbejdere. Projektet blev evalueret, og efterfølgende er forløbet med en lederdag og en medarbejderworkshop rullet ud i hele organisationen. Samtidig spredte det sig mellem afdelingerne, at stressforebyggelsen faktisk var værd at bruge tid på, siger Lisbet Bladbjerg om successen.

Hun tilføjer, at lederne i Jysk også har været gode til undervejs at inddrage sig selv og personlige erfaringer med stress på kursusdagene. Det har skabt øget åbenhed om et ellers ømtåleligt emne, mener hun.

Karina Kjær Olesen er enig.

- Jeg oplever, at vores ledere er gode til at tage fat på os i HR, hvis de spotter en medarbejder med stress-symptomer. At alle i huset har en generel forståelse for, hvad stress er, og at det er bragt på banen som et emne, vi taler åbent om, gør det nemmere at italesætte problemer. Ofte ser vi, at ledere og medarbejdere allerede har sat flere initiativer i gang, inden vi hører om det. For eksempel at prioritere opgaver anderledes i afdelingen eller skabe luft til, at medarbejderen kan gå en lille tur i arbejdstiden, forklarer HR-manageren.

Investering skal give værdi

Karina Kjær Olesen er selv ny på hovedkontoret. Hun kommer fra en tilsvarende stilling i Jysk-selskabet, IDdesign. Som alle nye medarbejdere på kontoret har HR-manageren også været på stressforebyggelseskursus.

- To gange om året arrangerer vi en stress-workshop for medarbejdere, der er blevet ansat siden seneste seance. Det er hver gang tre timer om formiddagen, og på den måde sikrer vi, at begrebet stress bliver afmystificeret, og alle får håndgribelige værktøjer, som de kan bruge, fortæller Karina Kjær Olesen.

Hun var ikke med til at sætte projektet i gang, men det er hendes opgave nu at være med til at sikre, at det lever videre i hele organisationen.

- Vi er jo ikke verdensmestre i at håndtere stress, men vi har truffet et aktivt valg om, at vi arbejder proaktivt med stress, og nu hvor vi har lavet investeringen, kommer vores værdi om godt købmandskab ind, for så skal vi jo også sørge for at få mest muligt ud af det, siger Karina Kjær Olesen.

Hun tilføjer, at udover et lavere sygefravær på den korte bane, så handler den proaktive stress-forebyggelse i høj grad også om at fastholde gode medarbejdere på den lange bane.

Stress-symptomer, du bør reagere på

Psykiske symptomer:
  • Træthed
  • Tankemylder
  • Lettere til tårer
  • Uoverkommelighedsfølelse
  • Hukommelsesproblemer
  • Koncentrationsbesvær
  • Lav selvværdsfølelse
  • Tristhed/nedtrykthed
  • Vrede
  • Indlæringsvanskeligheder
  • Rastløshed
  • Konfliktsøgende
  • Asocial
  • Indre uro
  • Øget bekymringstendens
  • Nedsat humør
  • Indesluttethed
  • Manglende overblik
  • Aggressivitet
  • Irritabilitet
  • Angst

Fysiske symptomer:

  • Generel utilpashed
  • Svimmelhed
  • Mavesmerter
  • Søvnforstyrrelser
  • Forhøjet blodtryk
  • Hjertebanken
  • Sitren i kroppen
  • Trykken for brystet
  • Kvalme
  • Tinnitus
  • Hedeture
  • Kolde hænder og fødder
  • Muskelspændinger
  • Tics
  • Forværring af kroniske lidelser
  • Oplevelse af nedsat hørelse
  • Appetitløsnhed/øget sultfornemmelse
  • Vægttab/vægtøgning

Kilde: Bladbjerg Kibsgaard

Stærkt og troværdigt signal

Karina Kjær Olesen forklarer, at mange steder i organisationen lever arbejdet med at forebygge stress rigtig godt, og nu handler det videre forløb om kontinuerligt at sikre, at det fortsætter.

En brushup-dag for lederne på det store Jysk-kontor er derfor i pipelinen. Det giver også nye ledere muligheder for at hægte sig på.

- Stress er jo en mærkelig størrelse, som kommer til udtryk meget forskelligt, og det handler om, at vi får det sat i spil i alt fra én-til-én samtaler og månedlige møder. Der er skabt en accept af, at stress er noget, vi gerne taler om, og nu skal der smelte ind i kulturen i Jysk, som i forvejen er åben og nede på jorden, vurderer Karina Kjær Olesen.

Som HR-manager kalder hun initiativet til stress-forebyggelse ekstremt professionelt, stærkt og troværdigt:

- Det sender et signal om, at vi gerne vil vores medarbejdere - og at der er handling bag ordene. Det er en del af sikkerhedsnettet, hvis en medarbejder virker stresset, og det er faktisk okay at prikke en kollega på skulderen og tage en snak.

Faktorer, der kan udløse stress

I arbejdslivet:
  • Stort arbejdspres og højt arbejdstempo
  • Utrygge ansættelsesforhold
  • Modstridende eller uklare arbejdsgange
  • Mange deadlines
  • Uklare mål og midler
  • Rollekonflikter
  • Manglende indflydelse på eget arbejde
  • For mange opgaver i forhold til ressourcer
  • Sociale konflikter
  • Mobning og chikane
  • Manglende støtte fra kolleger

I privatlivet:

  • Små børn
  • Sygdom hos en selv eller pårørende
  • Lang transport
  • Teenagekonflikter
  • Skilsmisse
  • Økonomiske problemer
  • For mange aktiviteter (også de gode)
  • Fyring
  • Flytning
  • Problemer i parforholdet

Kilde: Bladbjerg Kibsgaard

Hurtig hjælp til stressramte

Hos Jysk har ledere og medarbejdere eksempelvis opbygget et SOS-makkerskab, så alle har en fortrolig i afdelingen, og så kolleger kender hinandens symptomer, og ved hvordan stress kan komme til udtryk hos den enkelte.

- For det gælder om at hejse flaget, før det er for sent, siger Karina Kjær Olesen.

I de tilfælde, hvor skaden er sket, er Jysk medlem af en klippekort-ordning hos Bladbjerg Kibsgaard. Det betyder, at medarbejdere hurtigt kan få en professionel samtale hos en stress-coach.

- Bladbjerg Kibsgaard er neutrale og har tavshedspligt. Det er en tryghed for den stressramte, ligesom han eller hun kan snakke med en person, som de kender i forvejen fra vores workshop-forløb. Samarbejdet gør, at vi hurtigt kan få en afklaring og tilbyde medarbejderen en samtale, og det er vigtigt, fordi det er, når erkendelsen er dér, at motivationen også er størst, slutter Karina Kjær Olesen.

Faktorer, som beskytter os mod stress

  • Oplevelse af indflydelse og kontrol
  • Forudsigelighed
  • Anerkendelse
  • Social støtte
  • Meningsfuldhed
  • Følelsesmæssig kompetence (vores evne til at identificere, fortolke, forstå og udtrykke vores følelser)

Kilde: Bladbjerg Kibsgaard

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Klar tysk melding om grænseåbning: Åbne sluser til Poetzsch og Calle fra 15. juni

Annonce