Annonce
Læserbrev

Det er ikke at have bind for øjnene, men at udvise rettidig omhu, John Rosenhøj

Der er således ingen grund til at harcelere over, at vi går i dialog med DN. Det gør vi jo ikke for at please DN. Det gør vi, fordi Odder Kommune nu for alvor skal i gang med den grønne omstilling og med at udvikle en bæredygtig fremtid.

Læserbrev: Min byrådskollega John Rosenhøj, Dansk Folkeparti, er igen ude med riven. I et læserbrev i Horsens Folkeblad 2. december forstår han ikke, hvorfor vi i byrådet i Odder har vedtaget at arbejde hen mod, at Odder Kommune skal opfylde alle kriterier for at blive Klimakommune Plus.

Helt som sædvanligt slynger han om sig med løse påstande om, at byrådets flertal er ligeglad med økonomien.

Sagen er i al sin enkelthed, at Odder Kommune nu går i gang med at undersøge, hvordan vi kan opfylde kriterierne for Klimakommune Plus, som f.eks. er grønne indkøb, klimatilpasning, sprøjtefrie kommunale arealer, energirenoveringer mv.

Det gør vi netop ikke med bind for øjnene. Vi udarbejder først en handleplan for, hvordan det kan gøres, hvad der kan opnås, hvad effekten er, og hvad det koster at nå i mål.

Det sker i en dialog med Danmarks Naturfredningsforening (DN). Det er DN, som har opstillet kriterierne for Klimakommune Plus.

Det er ikke spor anderledes, end når Odder Kommune forsøger at komme op på listen over erhvervsvenlige kommuner eller øverst på listen over de bedste erhvervskommuner i Danmark. Lister, hvor kriterierne er udarbejdet af henholdsvis Dansk Byggeri og Dansk Industri.

Der er således ingen grund til at harcelere over, at vi går i dialog med DN. Det gør vi jo ikke for at please DN. Det gør vi, fordi Odder Kommune nu for alvor skal i gang med den grønne omstilling og med at udvikle en bæredygtig fremtid.

Vi har tøvet længe nok - nu skal der handling til.

Det er godt nok naivt at tro, at det ikke må koste penge at få gang i en bæredygtig udvikling.

Foreløbig er der sat 220.000 kr. af til at opfylde kriterierne og afhængig af, hvad planen vil vise, så vil vi i byrådet forhåbentlig punkt for punkt bevilge yderligere midler.

Det er ikke at have bind for øjnene, men at udvise rettidig omhu. Det vil koste langt mere, hvis vi sætter os ned med armene over kors og lader som ingenting.

Det er lidt komisk, at John Rosenhøj siger, at han går ind for en klimaindsats, mens han samtidig lukker øjnene for virkeligheden og altid i miljø-, klima- og teknikudvalget og i byrådet stemmer imod enhver grøn omstilling eller klimaforanstaltning.

Annonce
Kresten Bjerre. Arkivfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Hovedgård skal vælge mellem turbo eller første gear

Det var lidt af en bombe, borgmester Peter Sørensen lod springe i begyndelsen af januar under en ellers fredelig nytårskur på ældrecentret i Hovedgård. Efter flere år i en mølpose løftede han ønsket om et togstop i den gamle stationsby mellem Horsens og Aarhus ud i det fri. Som bekendt er det hans socialdemokratiske partifæller, der danner regering, og det er formentlig ingen tilfældighed, at emnet lige netop i år var et vigtigt element i talen på Skovly. En af regeringens store uløste opgaver er at indgå et bredt forlig om den fremtidige infrastruktur, både hvad angår vej- og togtrafik. Dansk Folkeparti har for længst meldt sig ud af den gamle togfond-aftale, og det smalle infrastrukturforlig fra foråret 2019, som den daværende borgerlige regering indgik netop med DF, er lagt på is. I stedet har transportminister Benny Engelbrecht meddelt, at han vil gå efter et nyt bredt forlig om infrastrukturen og puste nyt liv i aftalen om togfonden. Ingen af delene står øverst i regeringens arbejdsprogram, men mon ikke Horsens-borgmesteren har vurderet, at det er god timing at starte nu, hvis de lokale kræfter skal mobiliseres og være med til at overbevise folketingspolitikerne om, at Hovedgård skal have et togstop. Derfor er det en vigtig beslutning, de lokale borgere og i første omgang lokalrådet skal træffe: Vil vi helst fortsætte i det nuværende tempo, hvor der stille og roligt bliver bygget nye lejligheder og solgt nogle få byggegrunde - eller vil vi have sat turbo på udviklingen? Der er ingen tvivl om, at Hovedgård vil blive yderst attraktiv som pendlerby i forhold til Horsens og i endnu højere grad Aarhus, hvis der kommer et togstop. I dag begrænser tilbuddet om offentlig trafik sig til busrute 202, og det tager ca. en time at komme til Aarhus og 25 minutter til Horsens. Hovedgård har før vist, at den rummer masser af initiativ og sammenhold. Ellers var der aldrig blevet sat gang i så stort et halbyggeri, som tilfældet er. Nu skal byen bare finde ud af, om den endnu engang er klar til at sætte alt ind for at få et togstop.

Horsens

Borgmester vil diskutere togstop i Hovedgård: Det ligger lige til højrebenet

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];