Annonce
Læserbrev

Der er mange andre håndtag, der kan bruges, uden at der lukkes skoler

Når vi om en tid begynder med at åbne strukturæsken, ser jeg frem til, at vi indbyder vores skoler til at deltage i processen for på den måde at give dem ejerskab, og måske kunne de komme med nogle ideer, som vi politikere ikke havde fået øje på.
Annonce

Læserbrev: Vores formand for undervisnings- og børneudvalget, Trine Frengler, udtaler, at vi ikke siden kommunesammenlægningen har set på skolestruktur - hvilket nok ikke er helt rigtigt.

I kommunes første valgperiode kiggede vi netop på skolestruktur bl.a i Skanderborg Bakker, hvor vi stod til at skulle have udbygget deres skole ganske betydeligt for at rumme kommende elever, mens vi ved at ændre skoledistriktet undgik en stor investering og samtidig optimerede skolemidlerne.

Vi ændrede bl.a også på overbygningsstrukturer. Vi samlede f.eks. overbygningselever fra Voerladegård, Ejer Bavnehøj og Veng på Niels Ebbesen Skolen for at styrke det faglige for disse elever.

Byrådet har bestemt, at vi i udvalget skulle fremkomme med en tildelingsmodel i forenklet udgave. Vi skal i den forbindelse huske på, at en tildelingsmodel for skolerne virker som udligningsmodellen for kommunerne: Det er et nulsumsspil. Det vil sige, at skolemidlerne - skolekagen - skal blot skæres på en anden måde.

Nogle skoler taber, mens andre vinder, nogle har måske fået for meget, mens andre har fået for lidt.

Og her skal vi ikke glemme, at der er lagt op til en langstrakt udligningsovergangsperiode.

Samtidig vil noget af det tabte sikkert indhentes, når der kommer flere elever på den pågældende skole.

Økonomien på vores område skal optimeres for ca. 10 mio. kr. Og det rykker den nye tildeling jo egentlig ikke ved, idet det er den samme kage, der skal tildeles.

Men der er mange andre håndtag, der kan bruges, uden at der lukkes skoler:

1. Små skoler kunne jo forsøges tildelt flere elever - de har jo alle en enestående udendørs/natur tilgang, som kunne give andre elever en rigtig god oplevelse for en periode.

2. Skolerne kunne samarbejde om vores gode læreres faglige kvaliteter.

3. Skolerne kunne lære af hinanden.

Når vi om en tid begynder med at åbne strukturæsken, ser jeg frem til, at vi indbyder vores skoler til at deltage i processen for på den måde at give dem ejerskab, og måske kunne de komme med nogle ideer, som vi politikere ikke havde fået øje på.

Ikke alle partier er repræsenteret i undervisnings- og børneudvalget, så derfor er en god dialog med de øvrige partier en nødvendighed.

I øvrigt mener jeg, at vi skal glæde os som kommune over børnetallet i Skanderborg Kommune.

Men lidt tankevækkende: Når jeg ser på børnestatistikken fra KMD, så har vi de seneste seks år 41 børn færre om året i gennemsnit, end vi havde i kommunens første seks leveår.

Så er der selvfølgelig skoledistrikter, der stiger i antal elever, og andre skoledistrikter, som udvikler sig mere moderat.

Men alt i alt går vi også i denne periode en spændende tid i møde.

Søren Erik Pedersen. Arkivfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
AC Horsens

God vilje, men ingen garanti for flere penge til indkøb i AC Horsens

Horsens

Festligt lag endte med knytnæveslag

Horsens

Tyve afsløret af overvågningskamera, mens de planlagde indbrud

Annonce