Annonce
Læserbrev

Der er mange andre håndtag, der kan bruges, uden at der lukkes skoler

Når vi om en tid begynder med at åbne strukturæsken, ser jeg frem til, at vi indbyder vores skoler til at deltage i processen for på den måde at give dem ejerskab, og måske kunne de komme med nogle ideer, som vi politikere ikke havde fået øje på.

Læserbrev: Vores formand for undervisnings- og børneudvalget, Trine Frengler, udtaler, at vi ikke siden kommunesammenlægningen har set på skolestruktur - hvilket nok ikke er helt rigtigt.

I kommunes første valgperiode kiggede vi netop på skolestruktur bl.a i Skanderborg Bakker, hvor vi stod til at skulle have udbygget deres skole ganske betydeligt for at rumme kommende elever, mens vi ved at ændre skoledistriktet undgik en stor investering og samtidig optimerede skolemidlerne.

Vi ændrede bl.a også på overbygningsstrukturer. Vi samlede f.eks. overbygningselever fra Voerladegård, Ejer Bavnehøj og Veng på Niels Ebbesen Skolen for at styrke det faglige for disse elever.

Byrådet har bestemt, at vi i udvalget skulle fremkomme med en tildelingsmodel i forenklet udgave. Vi skal i den forbindelse huske på, at en tildelingsmodel for skolerne virker som udligningsmodellen for kommunerne: Det er et nulsumsspil. Det vil sige, at skolemidlerne - skolekagen - skal blot skæres på en anden måde.

Nogle skoler taber, mens andre vinder, nogle har måske fået for meget, mens andre har fået for lidt.

Og her skal vi ikke glemme, at der er lagt op til en langstrakt udligningsovergangsperiode.

Samtidig vil noget af det tabte sikkert indhentes, når der kommer flere elever på den pågældende skole.

Økonomien på vores område skal optimeres for ca. 10 mio. kr. Og det rykker den nye tildeling jo egentlig ikke ved, idet det er den samme kage, der skal tildeles.

Men der er mange andre håndtag, der kan bruges, uden at der lukkes skoler:

1. Små skoler kunne jo forsøges tildelt flere elever - de har jo alle en enestående udendørs/natur tilgang, som kunne give andre elever en rigtig god oplevelse for en periode.

2. Skolerne kunne samarbejde om vores gode læreres faglige kvaliteter.

3. Skolerne kunne lære af hinanden.

Når vi om en tid begynder med at åbne strukturæsken, ser jeg frem til, at vi indbyder vores skoler til at deltage i processen for på den måde at give dem ejerskab, og måske kunne de komme med nogle ideer, som vi politikere ikke havde fået øje på.

Ikke alle partier er repræsenteret i undervisnings- og børneudvalget, så derfor er en god dialog med de øvrige partier en nødvendighed.

I øvrigt mener jeg, at vi skal glæde os som kommune over børnetallet i Skanderborg Kommune.

Men lidt tankevækkende: Når jeg ser på børnestatistikken fra KMD, så har vi de seneste seks år 41 børn færre om året i gennemsnit, end vi havde i kommunens første seks leveår.

Så er der selvfølgelig skoledistrikter, der stiger i antal elever, og andre skoledistrikter, som udvikler sig mere moderat.

Men alt i alt går vi også i denne periode en spændende tid i møde.

Annonce
Søren Erik Pedersen. Arkivfoto
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vi er nødt til at have en Emma Gad for mobiler

I en rundspørge blandt eleverne på Tørring Gymnasium giver de unge på flere måder udtryk for, at de bruger mobilen for meget. Næsten halvdelen mener, at mobilen fylder for meget, når de er sammen med deres venner, og 29,3 procent synes, at forældrene bruger deres mobil for meget, når de er sammen. Det fremgår af en artikel i dagens avis. Problemet er, at mobilbrugen går ud over indlæring i timerne, evnen til at slappe af og det sociale samvær. Nu kan man selvfølgelig godt slå de unge oven i hovedet og sige, at de skal lægge den telefon væk, men problemet er, at voksne, som undersøgelsen også antyder, er lige så slemme. Mobilen er også for os et vedhæng, vi hele tiden forholder os til, interagerer med og er afhængige af. Det er netop sådan, smartphones er indrettet. De er designet, så vores hjerne bliver lokket til hele tiden at bruge dem. I 1991 udgav den tyske filminstruktør Wim Wenders filmen "Til verdens ende", som blandt andet indeholder en scene, hvor en af hovedpersonerne er blevet dybt afhængig af at se på en lille håndholdt videoskærm. Skærmen viser alle personens drømme, og hun er så opslugt af billederne, at den eneste måde at afvænne hende på er ved at nægte at genoplade skærmen. Den tyske instruktør har nærmest været profetisk i sin film, for er det ikke næsten der, vi er i dag? Vi er så afhængige af "drømmefabrikken", at vi kun forlader den, når den ikke har strøm. Vi er derfor nødt til at tale om, hvordan vi bruger mobiltelefonen, når vi er sammen. Lave en slags Emma Gad for mobilbrug, der giver et sæt spilleregler for det sociale samvær. Rundspørgen på gymnasiet tyder på, at de unge faktisk gerne vil have vejledning i mobilbrug. Således mener kun 7,3 pct., at forældrene slet ikke skal blande sig i deres mobilbrug, mens 24,6 procent oplever, at elevernes forældre blander sig i, hvor meget tid den unge bruger foran en skærm. Med andre ord vil langt hovedparten af eleverne gerne, at forældrene sætter grænser for deres mobilbrug - og måske også for forældrenes eget. Så det er bare at komme i gang.

Annonce