Annonce
Biler

Der er gode historier i klassiske åbne biler

MGB Roadster er en god åben begynderbil, som er nem at gå til, og hvor du kan få et solidt eksemplar omkring 80.000 kr. Foto: Newspress/ Heritage Motor Centre
Der er mange muligheder, hvis du vil binde an med en åben klassisk bil, som oser af forhistorie. En ekspert fortæller, hvad der fænger, og giver bud på gode køb.
Annonce

Sommeren indbyder til kørsel i en åben bil, og hvorfor ikke finde en klassisk cabriolet eller roadster med mere sjæl og forhistorie end de mere moderne biler, og som ovenikøbet ikke koster en herregård?

Claus Ebberfeld, som er redaktør for Viaretro, der er et onlinemagasin for klassiske biler, har flere bud på åbne biler, som har udgangspunkt i storhedstiden fra 1960’erne. Men der er også muligheder i youngtimere fra 70’erne og 80’erne.

En af de mest oplagte er MGB, der blev lanceret i 1962 og blev producereret frem til 1980.

- Det er den mest populære åbne klassiske bil overhovedet. Det er ikke den, som skiller sig mest ud. Men den er populær, fordi den er stabil, køn og velkørende, og den er til at komme i nærheden af for menneskepenge. Så her er man på sikker grund, siger Claus Ebberfeld.

Her kan findes et fint eksemplar af MGB Roadster til 80.000 kroner, altså i samme prisleje som nogle af de billigste Mazda MX5'er, som er det mere moderne alternativ, mens en gennemrestaureret MGB kan løbe op i 200.000 kroner.

Klassisk åben bil

En cabriolet var oprindeligt en almindelig bil, hvor taget var erstattet af en stofkaleche. Mens en roadster kun havde plads til to og måske et lille nødbagsæde, mens kaleche og stel var relativt tyndt. Men begreberne flyder ofte sammen.

Hav en kyndig med ved købet. Kig i midtergruppen, så det ikke er det billigste og heller ikke det dyreste af sin type. Kig især efter skjult rust og motorens stand.

Hvis du ikke er fingernem, så lav en forhåndsaftale med en mekaniker.

Sæt et beløb af om året til vedligeholdelse. I bedste fald svarer det til servicen på en moderne bil, i værste fald kan det blive dyrere. Det er mere, som kan gå i stykker på youngtimere end de ældre biler. Tænk på opbevaring et sted, som er tørt.

Tjek kalechen for utætheder og funktion, herunder stof, hængsler og bagrude. En ny kaleche kan svinge fra et par tusinde kr. til en snes tusinde kr.

En veteranbil et køretøj over 35 år. Her er lavere forsikring og ejerafgift, mens synene sker hver ottende år. Forsikringen gælder typisk fra marts til november, men kan forlænges.

Køretøjer fra 25-35 år er youngtimere.

Annonce

Hamrende charmerende

Hvis man er førstegangskøber og måske ikke så velbevandret i mekanikken, er der her den fordel, at der findes en stor og aktiv MGB-klub med mange medlemmer, der er klar til at hjælpe og bakke op.

Man skal dog være indstillet på, at bilen trods alt kører anderledes, end de perfektionerede maskiner, vi kender i dag.

- Selv om konstruktionen var moderne med et selvbærende karosseri, da den kom i sin tid, skal den jo køres som en gammel bil. Der skal arbejdes med sagerne, alt er manuelt, og man skal kunne bruge en choker. Men den er hamrende charmerende og kørte godt for sin tid. Det var derfor, at den blev så populær, siger Claus Ebberfeld.

Her er også mange alternativer, som typisk er lidt dyrere. Du kan for eksempel få en VW Boble fra 100.000 kroner, en Fiat 124 Spider fra 120.000 kroner og en Mercedes SL af ”Bobby Ewing-modellen”, R107, den første generation af Ford Mustang og Alfa Romeo Spider fra 150.000 kroner.

Men du kan også kigge i retning af Mercedes Pagode, Chevrolet Corvette eller Jaguar E-Type, hvor den sidste koster fra en halv million kroner.

Annonce

Panservogn eller ballerina

Skal det være helt billigt, er der muligheder i den engelske klasse under MGB.

- MG Midget og Triumph Spitfire er nogle af de billigste klassiske biler, man kan få. Her kan man sagtens være heldig at finde modeller til 50.000-60.000 kroner. Og jo mere fingernem, man er, desto længere kan man gå ned i budgettet, siger Claus Ebberfeld og fortsætter:

- Husk, at klassisk bil også er et valg om stil. Det er stor forskel på en Mercedes SL og en Alfa Romeo Spider. Det er en panservogn mod en balletdanserinde.

Han har nogle klare råd til førstegangskøberen.

- Hvis man kigger på den kommende sommer, nytter det ikke at vælge en bil, som skal have lavet en masse ting, og det er heller ikke nødvendigvis billigere i længden, siger han.

Vælg den gyldne middelvej og find en god, solid velkørende biler med plader på - og prøv at lade være med at blive forelsket i den første og den bedste.

- Som tommelfingerregel er det en god idé at få nogen med, som kender den konkrete model og kan vurdere, om det er en bil, der svarer til sin pris. Så er man på ret sikker grund. Hvis den er 100.000 kroner værd denne sommer, så er den det nok også til næste sommer, siger Claus Ebberfeld.

Klassiske biler er nemlig ret værdifaste. Der er dog nogle varme punkter: Gamle bilers fjende nummer et er rust. Så tjek grundigt for skjult rust og motoren for olietryk og oliespild.

- Også her er det godt at have en kender af lige netop den bilmodel med. Motorer lyder forskelligt, og vedkommende kan normalt høre, om den lyder sund, siger Claus Ebberfeld.

Kalechen er til gengæld ukompliceret at vurdere, og man skal forvente, at den kan være utæt - en ny koster fra et par tusinde kroner. På youngtimere med bedre og mere komplicerede kalecher kan det løbe op i meget mere.

- Det er klart en fordel at kunne skrue selv. Men det skal man også kunne med en Mazda MX5. Hvis man skal på værksted, hver gang noget knirker, kan det løbe op. Fordelen ved klassiske biler er, at de ikke er så komplicerede, så mange kan godt selv. Og hvis man kommer ind i et klubmiljø, er der altid mennesker, som vil hjælpe en til rette, siger han.

En Ford Mustang Mk1 Convertible koster fra 150.000 kr. Foto: Ford
Annonce

Historie betyder meget

Designet, forhistorien, køreoplevelsen og fællesskabet med andre entusiaster. Det er nøgleordene for dem, der køber en klassisk cabriolet.

Claus Ebberfeld oplever, at der kommer mange nye i klassikermiljøet, som er mere orienteret mod oplevelser frem for teknik.

- Der er mange, som ikke nødvendigvis kan skrue i bilerne, men som har købt en klassisk bil på grund af køreoplevelsen og det sociale omkring bilerne, siger han.

- Det handler om hele æstetikken og totaloplevelsen. Man mærker, at man kører i en gammel bil, og sådan skal det være. Ulemperne kan være, at for eksempel en MGB føles langsom, selv om den ikke var det for sin tid, og at man skal arbejde lidt for sagen - der er sket lidt siden 1960'erne, siger han.

- De rigtige klassiske biler er til gengæld knyttet op på en masse historier, og det er i virkeligheden også det, som man køber dem for. Du kan møde MG-entusiaster, som måske kun kører til træf et par gange om året, men alligevel ved alt om, at MG kørte Le Mans i 60’erne, og mærket gik efter fartrekorder i 1950’erne. Det er blandt andet det, som udgør forskellen mellem en rigtig klassiker og en youngtimer, siger Claus Ebberfeld.

En helt klassisk VW Boble cabriolet koster fra 100.000 kr. Foto: VW
Annonce

Biler med karisma

Mange af de såkaldte youngtimerne fra 80’erne kan bruges hele året, hvis man kan få sig selv til det. De er nemlig også skrøbelige, især i forhold til rust. Det kan være VW Golf Cabriolet, Peugeot 205 CTI eller Ford Escort Cabriolet. De ligger i prislejet fra 80.000 kroner og op. Her er dog mere, som kan gå i stykker, og de er dyrere at reparere på end de ældre biler. Eksperten mener dog, at de ældre biler har langt mere sjæl.

- Hvis man vil have en oplevelse, som er anderledes, end man plejer at have, så er det en god idé at gå tilbage til 1960’erne. Så er du helt sikker. Jo større forskellen er i forhold til det, som du kører i til dagligt, jo mere mærker du, at du har fri og er ude og køre i din fritidsbil, siger Claus Ebberfeld.

Driftssikkerheden og udgifter, mener han ikke, at man behøver at frygte, hvis forarbejdet er gjort godt nok. Heller ikke for italienske biler, der ellers har haft et noget blakket ry.

- Biler fra 1960’erne har næsten alle været renoveret mindst én gang. Så det handler mere om den aktuelle stand end om, hvordan den forlod fabrikken. Ruster, det gør de alle sammen, men teknikken beror på den seneste ejer. Men husk på, at mens for eksempel et sidespejl til en semimoderne bil kan være meget dyr, så koster et forkromet af slagsen til en MGB 225 kroner, lyder det fra Claus Ebberfeld.

En Alfa Romeo Spider kan erhverves for 150.000 kr. Her er det den nyere model med mere markante kofangere. Foto: Alfa Romeo
Du kan få en solid Mercedes SL fra 1970’erne til priser fra 150.000 kr. og op Foto: Mercedes
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Forstå kravet om mundbind i Horsens: Hvor skal man have dem på? Hvem kan slippe for dem? Må man bruge et af stof?

Annonce